Det är väldigt intressant med 3D skrivare. Jag kan se hur många användnings områden som helst.

Pär

Masses skrev:
...Arbetsprover blir det absolut på nästa ölträff (y)
Var var var?
Masses är skåning förstår jag, så det kan inte bli så långt ifrån mitt "norr om åsen".

Jag är visserligen fullständig amatör på verktyg, fast jag byggt ett par enkla fräsmallar i mitt liv.
Men att se mer av era kreationer vore verkligen roligt.

Jag är fascinerad av detta utvecklande i den verkliga, påtagliga, fysiska miljön.
Duktiga verktygsmakare är jordens salt (y)

Ska inte smutsa ner tråden så mycket, men jag tycker detta avsnitt av Econtalk är väldigt tankeväckande kring 3d-printing och mer.

http://www.econtalk.org/archives/2012/12/chris_anderson_2.html

En sak man ska tillägga är att det är tämligen lätt att från shapeways eller liknande site bara skicka efter om man vill ha något speciellt.

masse vad kostar 3D plastmaterialet i g/kubikcentimeter? Lite nyfiken på om det blivit billigare senaste tiden, på gamla jobbet hade vi skyhög interndebitering på 3D utskrifter pga att råmaterialet var så dyrt. Borde ha gått ner en hel del i takt med att fler skaffar skrivare.

Jag bor precis söder om åsen (nästan)
Men vi brukar ha en träff någon gång per år där vi samlas och dricker öl, äter gott och snackar verktyg och erfarenheter.
Och inte alltför sällan så blir vi förärade med besök av någon annan ByggaHus medlem från Norrland (dvs norr om Skånes gräns :)) Det är ALLTID riktigt riktigt trevligt och ALLA som vill är välkomna.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/195951-ol-i-lund-13-7-a.html
http://www.byggahus.se/forum/verkty...209-stockholmare-malardalingar-och-andra.html

Ola C skrev:
masse vad kostar 3D plastmaterialet i g/kubikcentimeter? Lite nyfiken på om det blivit billigare senaste tiden, på gamla jobbet hade vi skyhög interndebitering på 3D utskrifter pga att råmaterialet var så dyrt. Borde ha gått ner en hel del i takt med att fler skaffar skrivare.
Svårt att säga vad det kostar i g/cm3 det beror på vilket material man ska skriva ut med. PLA som är en hård plast kostar i runda slängar runt 200kr/kg och finns i många olika färger. Nylon är dyrare och vill man gå lite högra i pris finns även möjlighet att printa ut gummi (tänk cykelhandatg) . Håller på som bäst att experimentera med att printa ut Y-delar, slangkopplingar till maskiner mm mm till spånsug anläggningen.
Men oftast är det inte materialet som är den stora kostnaden i det hela. Utan tiden som man lägger ner på modellering, testning osv osv
Jag kan tänka mig att den skrivaren ni använt är kanske någon av Stratasys modeller? Dom använder en annan (bättre?) teknik än dessa "vanliga" desktop skrivare. Ocjh vad jag hört så är det otroligt dyrt med material/råvaran.

Men dagens consumer 3D skrivare använder sig av en otroligt enkel teknik, att lager för lager smälta ut plast på utvalda ställen och därmed få fram en fysisk modell. Tekniken är verkligen i sin vagga och det pågår hela tiden utveckling på området. När man skriver ut 3D delar i metall använder man sig av metall pulver och laser och får fram mycket snygga detaljrika modeller (sök på sintering). Tekniken är patentbelagd men ganska simpel men vad jag hört så går patenten ut väldans snart och då tror jag vi får se fler spännande lösningar på consumer fronten.

Även byggbranchen har uppmärksammat tekniken och det finns idag långt framskridna planer på att man "printar" huset med special betong på plats...
[video=youtube;JdbJP8Gxqog]http://www.youtube.com/watch?v=JdbJP8Gxqog[/video]

Vet inte om det var i Lund eller i Stockholm som något sjukhuset nu hade köpt in landets första 3D skrivare för att skriva ut organ.

Vi har bara sett toppen av isberget ännu :D

Redigerat:
Ok, tack för svaret. Jag är medveten om allt "runtomkringarbete" eftersom jag själv sitter och 3D modellerar om dagarna:). Ja det var en stratasysmaskin vi hade på förra jobbet. Intressant om det finns billigare plastalternativ, då vill jag också ha en 3D skrivare i verkstan:).

Kollade nån animering förra veckan på youtube om hur man kunde printa ett hus, har även sett betongprintrar på film. Det är riktigt coolt och kommer nog på sikt ändra en hel del i sättet man konstruerar.

Skulle man kunna skriva ut en systainer? Om man gör den i 4 bitar som man sedan limmar ihop?

Det skulle säkert gå. Nu är jag lite osäker på Systainer måtten men det finns 3D skrivare som skriver ut i större format än vad jag kan.

Simpelt sätt funkar en hemma 3D-skrivare som när man svetsar plastgolv, men maskinen gör allt åt dig, efter du har ställt in allt och undrat om 3D skrivare riktigt var så lätt som man trodde. Jag har ingen, men jag har förstått att det kräver tålamod för att få bra utskrivningsresultat. Sen spelar skrivaren in också, en billig kräver (oftast) mera pill och svordomar än en dyr.

Plasttråd matas mot en värmekälla som får den att smälta, 3D skrivaren kräver lite mera precision på temperaturen så att munstycket inte blir igenkorkat, än när man svetsar golv, men även det kräver sin kunskap för att få det riktigt snyggt/bra.

Här är en 'manuell' 3D-skrivare: http://www.the3doodler.com/ ,en penna som man kan skriva i 3D med, samma princip, värme och plast, och dina muskler istället för servos. Kanske ett alternativ till de som inte tycker om Autocad? =)

När jag förklarar vad jag köpt för mina föräldrar så förklarar jag det som att det är en Limpistol på steorider. :p

Upplösningen ligger som bäst på 0.1mm vilket är lika tjockt som ett vanligt printerpapper, så när man får till det blir det riktigt bra

• Gilla
Dekker
  • Laddar…
Masses skrev:
När jag förklarar vad jag köpt för mina föräldrar så förklarar jag det som att det är en Limpistol på steorider. :p

Upplösningen ligger som bäst på 0.1mm vilket är lika tjockt som ett vanligt printerpapper, så när man får till det blir det riktigt bra
Det är också en bra, har använt den själv nån gång, men glömde bort den just nu, samma sak igen värme + plast(lim). Kanske det kommer snart någon mellanting av limpistol och 3D-plast-pistol som kan använda båda.

En av de bättre sakerna som jag tycker med 3D skrivare är att man kanske blir att återvinna lite mera saker, för snart kommer det väl simpla maskiner som man kan göra tråd av återvunnen plast, då minskar man behovet av att köpa tråd samtidigt som man minskar lite sopor. Min personliga favoritplast är HD-PE, nr 2 i återvinningstriangeln, den är ej giftig(PEX och de svarta vattenrören är HD-PE), är stryktålig, lätt att reparera, avger inte några giftiga ämnen vid upphettning(vid förbränning vet jag inte, men den ska vara självsläckande), den perfekta plasten...

Om det inte vore för en sak, den kryper något fruktansvärt den svalnar som gör formgjutning av den väldigt svår, och tydligen är det inte så lätt i 3D-skrivare heller eftersom jag inte har sett någon använda den? Hälften av all plastproduktion är HD-PE också, så det finns gott om den...

Nej usch vilket sidospår, mer metalmasses aluporr eller skapa ny tråd med lite cnc/3dskrivar info, är själv lite intresserad av hemmabygg-cnc(skulle vilja bygga en cnc och 3d skrivare i samma maskin, allt är ju nästan samma förutom lite smådetaljer =P ). Men jag har inte hittat något wow-projekt på nätet som kan inspirera mig, och Masses har någon konstig förmåga att kunna laga saker som jag hellre skulle vilja se i mitt eget garage än i hans eget garage.

• Gilla
Masses
  • Laddar…
"Jag tar det som en kommentar" (Lilla Al-Fadji style) :wow:

Kabelhållare till Festools AS27 samt AS36 slang, väldigt smutt och najs :-D

Kap9_9.png

Kap9_10.png

• Kap8_1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Springare och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Shit, snart kan du nog kvittera ut din provision från Makerbot. Trots att jag i princip inte kan belägga den ens 1% så blir jag helt osannolikt sugen...

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.