146 446 läst · 420 svar
146k läst
420 svar
Masse gone me(n)tal??
Ja man kan göra mycket jiggar och tillbehör
Extra stöd till Bessey tvingarna.
Fräsbords inlägg med olika öppningar.
Hörnmall till fräsen, denna gör hörnor med 20mm radie.
Sen enkla tillbehör som stång hållare till tejpen
Före
Efter
Har en massa jiggar som ligger på ritbordet som ska ut i printern , men det får nästan bli en ny tråd för det
"Masse gone plastic"
Extra stöd till Bessey tvingarna.
Fräsbords inlägg med olika öppningar.
Hörnmall till fräsen, denna gör hörnor med 20mm radie.
Sen enkla tillbehör som stång hållare till tejpen
Före
Efter
Har en massa jiggar som ligger på ritbordet som ska ut i printern , men det får nästan bli en ny tråd för det
"Masse gone plastic"
Medlem
· Västra Götaland
· 2 331 inlägg
Den jag har är en Makerbot Replicator 2, kostar ny 24000:-
Det finns en uppsjö 3D skrivare på marknaden, allt ifrån färdigbyggda till byggsatser. Tekniken är ny och det kräver mkt pill för att få det rätt, oftast är det inte att tuta och köra. Sen ska man inte glömma att för att få ut maximalt av dessa skrivare så är det bra att kunna ett 3D program annars är det lönlöst, tycker jag iallafall.
Det finns en uppsjö 3D skrivare på marknaden, allt ifrån färdigbyggda till byggsatser. Tekniken är ny och det kräver mkt pill för att få det rätt, oftast är det inte att tuta och köra. Sen ska man inte glömma att för att få ut maximalt av dessa skrivare så är det bra att kunna ett 3D program annars är det lönlöst, tycker jag iallafall.
Ska "bara" beställa aluprofiler samt linjär enheterna, den mesta elektroniken har jag hemma. Samt konstruktions ritningarna är klara. Men då jag har jeffligt ont om plats så får jag vänta tills jag antingen bygger ut eller hittar annan verkstad att vara i.
Tradigt, vilken kaliber är det på prylarna? Typ linjärerna, skruvar etc? Antar att du tänkt dig att kunna köra aluminium, men exakt hur stadigt hade du tänkt dig? Antar att du kan få väl valda bitar för sammansättning tillverkade via dina kontakter? Står nämligen själv inför CNC-förvärv, inom säg ett halvår.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 931 inlägg
Jag funderade på ge mig en 3D printer i julklapp med lyckades tala mig ur projektet (skäms). Jag får fasen börja kolla på en igen!
Har inte all dauta i huvudet men det är 25mm kulskruvar och bra linjärer. Men har även på senare tid tänkt om man inte skulle gå över till kuggstänger. Finns en del smutta lösningar på det dessutom så har man ju friheten att bygga i princip hur stort som helst, även om inte det är tanken , men en arbetsyta på runt 1200x600phl skrev:Tradigt, vilken kaliber är det på prylarna? Typ linjärerna, skruvar etc? Antar att du tänkt dig att kunna köra aluminium, men exakt hur stadigt hade du tänkt dig? Antar att du kan få väl valda bitar för sammansättning tillverkade via dina kontakter? Står nämligen själv inför CNC-förvärv, inom säg ett halvår.
Men att kunna fräsa aluminium är ett absolut måste.
Spännande! Ska du bygga själv?
Hehe ja man får kanske akta sig så man inte blir utkastad från foratjac skrev:
Arbetsprover blir det absolut på nästa ölträff