Ja man kan göra mycket jiggar och tillbehör :p

Extra stöd till Bessey tvingarna.
Kap9_4.png

Fräsbords inlägg med olika öppningar.
Kap9_5.png

Hörnmall till fräsen, denna gör hörnor med 20mm radie.
Kap9_6.png

Sen enkla tillbehör som stång hållare till tejpen :)
Före
Kap9_7.png

Efter
Kap9_8.png

Har en massa jiggar som ligger på ritbordet som ska ut i printern , men det får nästan bli en ny tråd för det
"Masse gone plastic" :D

• Gilla
patrik och 2 till
  • Laddar…
Masses skrev:
Ja man kan göra mycket jiggar och tillbehör

"Masse gone plastic" :D
Jag har redigerat bort bilder.

Finns det nånstans att läsa om din 3D-skrivare? Så jag slipper smutsa ner den här tråden med frågor om jag bara måste veta mer.

Den jag har är en Makerbot Replicator 2, kostar ny 24000:-
Det finns en uppsjö 3D skrivare på marknaden, allt ifrån färdigbyggda till byggsatser. Tekniken är ny och det kräver mkt pill för att få det rätt, oftast är det inte att tuta och köra. Sen ska man inte glömma att för att få ut maximalt av dessa skrivare så är det bra att kunna ett 3D program annars är det lönlöst, tycker jag iallafall.

• Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
:wow::wow::wow: 3D-skrivare
Vart det en sådan istället för en cnc

pär

Hörnmallen var smart!

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Pär: Nejdå det är ett komplement (y)

Puh...viken tur jag vart lite nervös där ett tag.

Hehe, nej men seriöst det går inte en dag utan att jag tänker på den där jeffla CNC maskinen som jag så super gärna vill ha färdig :rolleyes:

Hur långt har du kommit med den då? Hemmabygge antar jag?

Ska "bara" beställa aluprofiler samt linjär enheterna, den mesta elektroniken har jag hemma. Samt konstruktions ritningarna är klara. Men då jag har jeffligt ont om plats så får jag vänta tills jag antingen bygger ut eller hittar annan verkstad att vara i.

Tradigt, vilken kaliber är det på prylarna? Typ linjärerna, skruvar etc? Antar att du tänkt dig att kunna köra aluminium, men exakt hur stadigt hade du tänkt dig? Antar att du kan få väl valda bitar för sammansättning tillverkade via dina kontakter? Står nämligen själv inför CNC-förvärv, inom säg ett halvår.

Nu blev det plötsligt bara för mycket! Jag tror jag får ta och blockera alla inlägg från dig framöver. ;)
Fast det är klart, du tar väl med dig några arbetsprov till nästa verktygsträff?

(y) (y) (y)

Jag funderade på ge mig en 3D printer i julklapp med lyckades tala mig ur projektet (skäms). Jag får fasen börja kolla på en igen!

phl skrev:
Tradigt, vilken kaliber är det på prylarna? Typ linjärerna, skruvar etc? Antar att du tänkt dig att kunna köra aluminium, men exakt hur stadigt hade du tänkt dig? Antar att du kan få väl valda bitar för sammansättning tillverkade via dina kontakter? Står nämligen själv inför CNC-förvärv, inom säg ett halvår.
Har inte all dauta i huvudet men det är 25mm kulskruvar och bra linjärer. Men har även på senare tid tänkt om man inte skulle gå över till kuggstänger. Finns en del smutta lösningar på det dessutom så har man ju friheten att bygga i princip hur stort som helst, även om inte det är tanken :) , men en arbetsyta på runt 1200x600
Men att kunna fräsa aluminium är ett absolut måste.
Spännande! Ska du bygga själv?

jac skrev:
Nu blev det plötsligt bara för mycket! Jag tror jag får ta och blockera alla inlägg från dig framöver. ;)
Fast det är klart, du tar väl med dig några arbetsprov till nästa verktygsträff?

(y) (y) (y)
Hehe ja man får kanske akta sig så man inte blir utkastad från forat :confused:
Arbetsprover blir det absolut på nästa ölträff (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.