Det där såg lurigt ut.

Så som det ser ut på bilden är det för lite spel i början på skenan, då sågen SKA vara helt nedtryckt innan den är i kontakt med arbetsstycket.

Men det kanske var korrekt?
 
BiFuel skrev:
Förklara kickback för en som sluppit hittils. Vad händer och hur undviker man det? Har en Hitachi C6BU2 som ibland får klyva nån planka.
De gånger jag råkat ut för kick-back har detta hänt när jag använt sänksåg med skena och placerat skenan så att jag inte vilat hela sågen på skenan utan låtit bakändan ligga utanför.
När man då matar på i materialet får man, vad jag tror, ett lite snett snitt, och när man sedan tvingar på sågen på skenan så nyper klingan i snittet och smällen är ett faktum. Även jag har "förstört" en av mina festoolskenor.
Numer ser jag till att sågen vilar till fullo på skenan innan jag påbörjar snittet.

Hoppas att ni förstår vad jag menar...
 
Jag förstår till fullo, och kanske var det så som hände här, jag kommer faktiskt inte ihåg... Men att det var läskigt det sitter i minnet :surprised:
 
Förlåt Enk Projektet, på min lilla laptop blev Enk till Erik :surprised:
 
AxxChild skrev:
Det där såg lurigt ut.

Så som det ser ut på bilden är det för lite spel i början på skenan, då sågen SKA vara helt nedtryckt innan den är i kontakt med arbetsstycket.

Men det kanske var korrekt?
Jag har fetstilat en del av citatet.

Detta förstår inte jag.
Det är väl en sänksåg. Den måste ju vara konstruerad för att kunna sänkas ner genom arbetsstycket, och kan alltså inte omfattas av några krav på att vara helt nedtryckt innan den kommer i kontakt med detsamma.

Utveckla gärna ditt resonemang.
 
Masses skrev:
Förlåt Enk Projektet, på min lilla laptop blev Enk till Erik :surprised:
Mmm...du är inte den första... ;)

//Robban
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Jag har fetstilat en del av citatet.

Detta förstår inte jag.
Det är väl en sänksåg. Den måste ju vara konstruerad för att kunna sänkas ner genom arbetsstycket, och kan alltså inte omfattas av några krav på att vara helt nedtryckt innan den kommer i kontakt med detsamma.

Utveckla gärna ditt resonemang.
Jajjamen, förstår att det blev otydligt.

Om man ska kapa hela stycket ska skenan sticka ut såpass att sågen är helt nedsänkt innan den är i kontakt med stycket.

Ska man däremot använda sänkfunktionen mitt på ett arbetsstycke, skall en kickbackstopp monteras på skenan.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
AxxChild skrev:
Jajjamen, förstår att det blev otydligt.

Om man ska kapa hela stycket ska skenan sticka ut såpass att sågen är helt nedsänkt innan den är i kontakt med stycket.

Ska man däremot använda sänkfunktionen mitt på ett arbetsstycke, skall en kickbackstopp monteras på skenan.
Ok.
 
Otäckt! Skönt att det inte blev värre skador.

Som skenan är placerad vågar jag lova att kickbacken berodde på att klingan sänktes ner i materialet istället för att vara fullt sänkt innan den gick in. Sådant kan man komma undan med i MDF/plyfa med 24 eller 48-klingan, men 12-klingan i massivträ är mycket känslig för detta och väldigt orolig vid sänkning ner i materialet.
 
Kanske man ska vara glad att man inte råkat ut för något liknande -- har kantat åtskilla meter halvvresig 2" almplank med Pantherklingan och nersänk i stycket.
 
Hur går det Masses? Skulle vara kul att få se lite nya bilder;)
 
Ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen. Råkade ut för en olycka (http://www.byggahus.se/forum/verkty...-fran-dorch-danola-i-danmark.html#post1866795). Efter det tog det nog 3 veckor innan jag satt foten i verkstan igen. Nåväl, det har hänt litegrann med mina projekt även om jag är långt från klar.

Har installerat strömuttag på alla 3 bänkarna.
Kap8_3.png

Visade sig att distansen passade perfekt i hålet på alu profilen *schweet*
Kap8_2.png

Kap8_4.png


Beställde även en NVR switch från Axminster till fräsbordet. Väldigt enkel att installera btw...
Kap8_5.png

Rörigt :confused:
Kap8_6.png

Gott om plats i lådorna
Kap8_7.png

Kapex bänken har oxå fått lådor. Väldigt mkt utrymme. Har dock inte bestämt vad jag ska ha i mitten under kapexen, kanske fler lådor eller förslag?
Kap8_8.png

Dessa 5kr´s IKEA thingies är otroligt händiga och kan lätt hängas på och av.
Kap8_9.png

Kap8_10.png
 
  • Gilla
oceanis och 8 till
  • Laddar…
Kapexbänkenär ju underbar, är den på hjul eller har du oändligt med utrymme åt sidorna? Har själv lite bekymmer att hanter långa bitar.

Ser jsg i syne eller har du kapexen som toapapperhållare? Måste vara en av de dyraste pappershållarna man kan tänka sig. ;)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.