146 444 läst · 420 svar
146k läst
420 svar
Masse gone me(n)tal??
Ja den är jag nöjd med! Den är på hjul och passar precis in mellan 2st stolpar jag har i garaget...
Har precis köpt in 2 nya Kapex maskiner som toapapper hållare på toaletterna här hemma! Dyrt - javisst, men pimpfaktorn är oändlig
Har precis köpt in 2 nya Kapex maskiner som toapapper hållare på toaletterna här hemma! Dyrt - javisst, men pimpfaktorn är oändlig
Otroligt snyggt!
Jag har faktiskt gått och funderat på en liknande "Kapex bänk" nu under julhelgen bara så att jag är förberedd om det på något märkligt sätt skulle landa en Kapex hemma hos mig någongång. I mina tankar så står det en dedikerad dammsugare till Kapexen i mellanrummet under sågen. Men du kanske har löst spånhanteringen på annat sätt?
Min dammsugare är f.ö. redan införskaffad så det är bara resten som saknas
Jag har faktiskt gått och funderat på en liknande "Kapex bänk" nu under julhelgen bara så att jag är förberedd om det på något märkligt sätt skulle landa en Kapex hemma hos mig någongång. I mina tankar så står det en dedikerad dammsugare till Kapexen i mellanrummet under sågen. Men du kanske har löst spånhanteringen på annat sätt?
Min dammsugare är f.ö. redan införskaffad så det är bara resten som saknas
Åhhh jäklar vad jag är sugen på att pimpa min verkstad här hemma! Håller på o gipsa, spackla, måla men det tar sån tid! Får inte så mycket tid över nuförtiden....vill oxå bygga snygga bänkar och smart förvaring!
Såg en möjlig lösning på ditt "problem" med plats under kapexen hos HalfInchShy. Han har visst byggt en vändbar kap/ger-station som ger honom mer bänkyta vid behov.
http://www.halfinchshy.com/2010/05/disappearing-miter-saw-stand.html
Har du kört med Motedis 30x30 och 30x60 profiler för Kapexbänken? Blev det stabilt nog?
http://www.halfinchshy.com/2010/05/disappearing-miter-saw-stand.html
Har du kört med Motedis 30x30 och 30x60 profiler för Kapexbänken? Blev det stabilt nog?
Svårt att säga... Man stagar ju upp det ganska bra med sidopaneler, arbetsyta, lådor osv
Men det är ju ganska stort spann i botten utan stöd så där vete tusan om jag hade satt 30x30. Kanske med ett extra ben eller hjul i mitten i så fall
Men det är ju ganska stort spann i botten utan stöd så där vete tusan om jag hade satt 30x30. Kanske med ett extra ben eller hjul i mitten i så fall
En snabb liten update. Efter att strömuttagen blev monterade hängde kablarna lite slarvigt. Det går även att trycka ner kabeln i rännan och försluta med den svarta plasta profilen man kan se här.
Men jag har inte fler av den profilen så jag fick hitta en annan lösning för tillfället så jag ritade upp en kabelsamlare som passar i aluminium sloten och printade ut en batch i 3D printern. Blev mkt bra.
Går att få i många olika färger. Bland annat Festool grön
Testfit
Over and out...
Men jag har inte fler av den profilen så jag fick hitta en annan lösning för tillfället så jag ritade upp en kabelsamlare som passar i aluminium sloten och printade ut en batch i 3D printern. Blev mkt bra.
Testfit
Over and out...
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Coolt!Masses skrev:En snabb liten update. Efter att strömuttagen blev monterade hängde kablarna lite slarvigt. Det går även att trycka ner kabeln i rännan och försluta med den svarta plasta profilen man kan se här.
[bild]
[bild]
[bild]
Testfit
[bild]
Over and out...
Den festool-gröna var finast.
Kan man skriva ut pengar med den där?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 931 inlägg
fusk!!masses skrev:en snabb liten update. Efter att strömuttagen blev monterade hängde kablarna lite slarvigt. Det går även att trycka ner kabeln i rännan och försluta med den svarta plasta profilen man kan se här.
[bild]
men jag har inte fler av den profilen så jag fick hitta en annan lösning för tillfället så jag ritade upp en kabelsamlare som passar i aluminium sloten och printade ut en batch i 3d printern. Blev mkt bra.
[bild]
[bild]
går att få i många olika färger. Bland annat festool grön
[bild]
testfit
[bild]
over and out...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Om mana bortser från investeringskostnaden i maskinen, vad blir styckepriset på en sån där liten plastpryl?
Dvs: är materialet en stor kostnad? är drift och underhåll stora poster?
Grymt fint i alla fall!
/U
Dvs: är materialet en stor kostnad? är drift och underhåll stora poster?
Grymt fint i alla fall!
/U
Hmmm, nåt jag inte riktigt förstår......
Du bygger fräsbord, et stort (och grymt) kapexbord, har 3D-skrivare osv. Är du ogift månntro?
Hur som helst är jag inte alls avundsjuk.....nähä.
Du bygger fräsbord, et stort (och grymt) kapexbord, har 3D-skrivare osv. Är du ogift månntro?
Hur som helst är jag inte alls avundsjuk.....nähä.
Svårt att säga, materialkostnaden är försumbar i detta fallet. 2 gram plast per styck gick åt så det är ingenting.ullberg skrev:
Hehehe Nejhejdu, gift med 2 småbarn. Hade jag varit ogift hade det inte tagit 7 månader att nå så här långt, snarare några veckorscreamin-daemon skrev: