Masses skrev:
Tack freddi...Nej det går tyvärr inte att lirka ner tvingarna i slotsen.
Skulle man inte kunna fräsa upp spåret på ett ställe för att sticka i en tving, eller förstör man allt då?

Skulle man visst kunna göra, fast nu hade jag det i åtanke när jag konstruerade bänkarna och kunde därmed orientera profilerna så att jag kunde få in tvingar där jag ansåg att det skulle behövas... :)

Men snälla människa, vad är du för ett geni?Otäckt fint!

Hehe, tack (eller?? :x )!!

Nu när expansionsbeslagen är hemma och på plats så har jag påbörjat produktionen av lådor, många blir det. Då det var fint väder hade jag tömt uppfarten, satt upp sågbordet för att såga en jädrans massa MDF bitar. När jag ändå står där tänker jag att nu när sågbordet är uppe så kan jag grovsåga till körsbärsplankorna som jag ska ha på min tång som ska sitta på ena kortsidan av arbetsbänken...
Kap_kick1.png

Sagt och gjort, fram med den sprillans nya T12 klingan till TS55´an, upp med skenan , rikta, start.... pang
Kap_kick2.png

En jädrans kickback som får hela sågen att hoppa upp, bakåt och i farten klyva kabel/slangavvisaren som satt på skenan samt såga ett hål i skenan. Behöver jag berätta att jag hade en puls på 300?
Kap_kick3.png

Kap_kick4.png

Kap_kick5.png

Nåväl, gav mig på det igen efter en stund och nu är plankorna grovsågade inför hyvling och tillsågning. Men man får sig en rejäl tankeställare om vilken kraft det är i våra maskiner och hur snabbt det kan gå, så ta hand om er där ute!!!

Skönt att det bara verkar blivit materiella skador, även om man hinner tänka "fan!" innan man kommer till sans :).

• Gilla
Masses
  • Laddar…
faktum är att kickbacken vid klyvsåning är nog det läskigaste som man utsätts för i samband med träbearbetning. Det är en sån där risk som är svår att förutse, man ser inte på träet om det ligger inbyggda spänningar som vid klyvning lösgörs och får den att knipa tag om klingan.

Tur att det slutade väl denna gång

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Thomas_snickare skrev:
faktum är att kickbacken vid klyvsåning är nog det läskigaste som man utsätts för i samband med träbearbetning. Det är en sån där risk som är svår att förutse, man ser inte på träet om det ligger inbyggda spänningar som vid klyvning lösgörs och får den att knipa tag om klingan.

Tur att det slutade väl denna gång
Förklara kickback för en som sluppit hittils. Vad händer och hur undviker man det? Har en Hitachi C6BU2 som ibland får klyva nån planka.

Materialet nyper och får sågen att lyftas/kastas uppåt/bakåt.

Tex vid klyvning av skiva som inte ligger helt plant..

eller om du använder en bordsåg, kommer följaktligen inte sågen att åka, men den bit du klyver. Precis som FredrikR skriver, spänningar i material släpper vid sågningen och får materialet att knipa tag om sågen, i värsta fall kommer biten flygande med en jävla fart och om du då står bakom....
Säkrast är att
1. Aldrig såga utan klyvkniv
2. Aldrig stå direkt bakom träbiten eller sågen om den är handhållen.

3. Håll aldrig i sågen :wow:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Förlåt urspårningen från ämnet men min sista fråga är hur man vet/ser om ens såg har klyvkniv.

imagesCAD2K9EK.jpg
På en handmaskin ser det ut så här, det är den "knivliknande" del som sticker ner direkt bakom klingan.

ullberg
Thomas_snickare skrev:
[bild]
På en handmaskin ser det ut så här, det är den "knivliknande" del som sticker ner direkt bakom klingan.
...Och på en bordsmaskin sticker samma del upp bakom klingan.

@Masses, jag håller med de övriga, skönt att det bara blev materiella skador!

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.