Mmm.. såg en liknande video efter jag råkat ut för det själv, och det var först då jag insåg vad som hände. En bit hyllplan ca 25x25 cm tog rätt i brösten och jag gick ner för räkning. Ärret syns än.
Aldrig mer utan klyvkniv på min såg och ingen står bakom mig när jag sågar. Blir kall varje gång jag ser det och tänker på att min son alltid är med i garaget och snickrar. Hade jag stått lite vid sidan och han varit bakom hade han fått den rätt i skallen och tveksamt om han rest sig nån mer gång, sån smäll var det.

Sånna här filmer är bra, för man får sig en liten påminnelse.
 
Masses skrev:
Kolla in denna video (längst ner på sidan):
[länk]

Borde alla som håller på med maskiner titta på :S
Ack ja, en mycket bra film. Speciellt som han först efteråt inser att han nästan skar av sig handen för att göra videon, trots att han körde med pushstick och visste vad som skulle hända.

--- Mats ---
 
Bra påminnelse!

Jag har sett ett antal videos i ämnet, men varje gång jag ser en ny väcks nya tankar. Bordssågar är inga leksaker, även om man gärna pratar om sina maskiner som sådana...
 
  • Gilla
engs
  • Laddar…
Wooaaaa... Jäklar! Har en gammal byggsåg från Hedenhös när jag bygger på huset men den har ju i alla fall klyvkniv, känns ju tryggt.
 
Skrämmande bilder!! Man har ju inte en chans.
 
Ola78
En annan sak som inte är att förglömma, skyddsglasögon när man kör med klyvsågen, ett kvisturslag är inte heller att leka med. Visst man dör inte men blind kan man bli. Har själv lyckats spräcka ett par skyddsglas när det kom en stenhård kvist fararande och man har inte en susning. Sen är det som ni andra skriver, såna här filmer är en bra påminnelse om vikten av att ha en klyvkniv på sågen, gäller ju även cirkelsågen, inte och leka med den heller.

Oh, såg nu att det blev visst mitt tusende inlägg:p men det är ju långt kvar till de stora drakarna här på forumet:D
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Bra men helt otroligt att han gör det på det sättet bara för att visa. "Få se nu, om jag gör så här och för säkerhet skull ställer mig, utan skydd, 2 dm åt höger är det nog helt lugnt"
Stolle, för det smäller alltså till så du hinner aldrig fatta vad som händer.
 
Sedan jag hängt hörselskydd och glasögon på alla maskiner har jag faktiskt blivit mycket bättre på att just använda dessa. Det är sjukt vad det är lätt att slarva annars och det är ett ögonblicks verk som inte går att reparera.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Otäck film, inte bara för att den visar på hur din fromma lilla bordssåg plötsligt kan förvandlas till en mördarmaskin, utan för att killen som gjorde den höll på att råka riktigt illa ut.

Har själv vart utför en variant av kickback, och man hinner verkligen inte fatta något Var på ett bygge och håll på och snickra en valvform när jag skulle såga till ett större antal bitar 22*95 med en längd på knappa decimetern. Tyckte det kändes som överkurs att plocka fram kap/ger sågen när vi hade en gjerdesåg (likt den här, fast betydlig större. En trevlig maskin, om man gör rätt) uppställd. För att få alla bitar lika långa fäste jag en bit 45*95 med en tving på anhållet till höger om klingan, för att effektivt kunna mata fram nytt material med vänsterhanden och slänga bort den färdiga och sköta klingan med den högra. Hur som, så hade jag väl kört ett 40-tal bitar när plötsligt den avkapade biten kom emot klingan på utsidan där den var på väg upp och slängdes iväg (bort från mej) rätt i väggen med ett ljud inte ens Malmö symfoniorkester skulle kunna återge. Blev skraj som fan och stängde av sågen och fiskade upp biten som kastats iväg. När man ser att 1/3 ungefär 10 mm djupt av bitens undersida var bortfräst av klingan på ett ögonblick inser man vilka krafter man har att göra med. Ångrar idag att jag inte sparade biten, kunde var bra att ha och visa upp.

Maskiner tar som bekant inga fångar, dom stympar och dödar direkt så var försiktiga där ute!
 
Okej, visst MEN han kör ju med-matning i fräsen, att det skulle hända är ju givet, det är det första man får lära sig att ALDRIG mata stycket med fräsen. När det gäller sågen så visst läskiga saker kan hända men att vrida stycke på det sättet känns inte heller det säskilt smart, klyvning sker genom att pressa stycket mot klyvanhållet, på en europeisk justersåg så står man inte på det sättet så den där vridning han gör är inte särskilt realistisk. Mer realistiskt är att man klyver en bit vresig ek som kniper om klingan (trots att man har klyvkniv) och då försöker resa sig, DÅ gäller det att vara lugn som en filbunke och vet vad man ska göra.
 
Filmen är till för att visa vad som händer. Han stod där han stod för att klara sig och vred biten bara för att visa vad som kan ske.
Jag själv stod där man brukar stå, dvs precis där hans bit flyger förbi, och kapade, inte klöv, ett 25 cm hyllplan. Alltså jag körde korta sida mot anhållet på en vanlig bordsåg. Nej, inte bästa sättet, eller ens ett bra sätt, att göra det på men det hade ju funkat innan.... Och jag skulle ju bara...
När jag var förbi framkant på klingan med hyllplanet stannade jag upp för att på ett kontrollerat sätt släppa ner den långa biten av hyllplanet som jag hade under vänsterhanden och som hängde utanför bordet til vänster, det var den biten jag skulle använda. Samtidigt gör jag en liten vridning med högerhanden och då greppar klingan den avsågade biten som jag har mellan klingan och anhållet till höger, vilket inte hänt om jag haft klyvkniven där. Eller om jag fortsatt att putta på högerbiten tills den var förbi hela klingan.

Många fel på en gång men jag skyller på att det var sent på kvällen och sista biten för att köket skulle bli klart. Och det är ju just då inte huvudet riktigt är med som olyckorna händer.

Innan hade jag bara haft klyvkniven för att det inte skulle knipa när jag klyver, den heter ju så, och hade aldrig reflekterat att detta kunde hända. Nu ville jag ha fina snitt och den bästa klingan var för tunn för klyvkniven så då, ja då tar man ju bort den. Never again!
Fattade som sagt heller inte vad som skedde förrän jag så en liknande film.
Och numera har jag bytt till justersåg så iaf hyllplanen är lugnare att hantera, men det är mycket annat som kan gå fel.
 
Snickrat i ca 10 år nu varav ca 8 som mitt dagliga leverbröd aldrig lyckats få en kickback att en vresig planka nyper händer ju dock tipp som tätt men det känner man oftast när man börjar såga.

De gånger jag sågat mig i fingrar har det varit väldigt bråttom och jag har sågat många likadana bitar.
 
En cirkelsåg med 350 mm klinga, 4500 rpm blir periferihastighet på 297 km/h, inte en chans att man hinner reagera.
 
snickarfrasse skrev:
Snickrat i ca 10 år nu varav ca 8 som mitt dagliga leverbröd aldrig lyckats få en kickback att en vresig planka nyper händer ju dock tipp som tätt men det känner man oftast när man börjar såga.
Med eller utan klyvkniv, det är ju det som är frågan. För övrigt ett intressant resonemang. Jag har kört bil i femton år och aldrig behövt säkerhetsbältet... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.