Nästan all den här typen av olyckor händer hemmasnickaren som inte har samma erfarenhet som en som jobbar dagligen med det. Och killarna i byggbranschen för där slarvas det oerhört med säkerheten.
Och filmen är amerikansk och där är olycksstatistiken väldigt hög för det snickras i varje gatuhörn av amatörer. Och i USA vart det lag på att alla nya sågar skall utrustas med klyvkniv år 2011 om jag inte mins fel och bara det säger en hel del tycker jag.

Pär

Köpte min klyvsåg beg och klyvkniven var bortmonterad. Jag kommer sätta tillbaka den direkt kan jag säga!

Att klyvkniven ska sitta på bordssågen känns självklart och filmen är en bra påminnelse om det. Men, är det något som hindrar att höjden på kniven justeras så att man kan göra urtag med sågen? På min GTS är kniven högre än klingan vilket ofta är besvärande.

N nej höjden kan vara någon millimeter under klingan. Anledningen till hålla klyvknivar är att man kan fästa skydd på dem.

Det västra är sedan att komplettera med ett SUVA-skydd som sitter på en arm.

Redigerat:
phl skrev:
N nej höjden kan vara någon millimeter under klingan. Anledningen till hålla klyvknivar är att man kan fästa skydd på dem.

Det västra är sedan att komplettera med ett SUVA-skydd som sitter på en arm.
Jepp, tog till slut den vägen. Klyvkniven har jag aldrig valt bort. Men att hålla på att byta klyvkniv för att kunna ibland ha klingskydd på, ibland kunna såga urtag blev för jobbigt. Så jag körde alltid med den korta klyvkniven, viket innebar utan klingskydd.

Såg sedan phls SUVA, och köpte ett sådant. Så nu har jag både SUVA och klyvkniv. Känns mycket bättre.

Och som kanske måga andra var jag på IKEA i helgen och köpte lite LED-ljus...

--- Mats ---

Ok.

Finns det några lite mer prisvärda sidomonterade klingskydd på marknaden? Flera tusen för ett sådant skydd kan jag inte motivera för det lilla jag sågar, då skaffar jag hellre plexiskärm och sätter på huvudet.

Suva-skyddet är inte för att skydda ögonen, det är för att slippa att ämnen kastar upp och att man landar med en hand över klingan.

Har själv funderat på att bygga något SUVA nån dag, får se när det blir, kruxet är att det skall sitta på maskinen så det följer med när den flyttas och kunna fällas undan helt vid skivsågning.

Idealet är ju ett genomskinligt skydd som gärna är typ en 100 mm brett, då skyddar det för kvistar mm med. Att det är genomskinligt är ett måste för mig, jag vill se vad jag gör och det är också en viktig säkerhetsaspekt.

/Kent

Redigerat:
Vad tror ni om "kickbackskyddet" på Bosch 4100 ?
Kan det fungera för att slippa få bitar kastade tillbaka

MathiasS skrev:
Ok.

Finns det några lite mer prisvärda sidomonterade klingskydd på marknaden? Flera tusen för ett sådant skydd kan jag inte motivera för det lilla jag sågar, då skaffar jag hellre plexiskärm och sätter på huvudet.
Man kan göra ett eget:
http://www.swedishwoodworking.com/articles/table-saw-blade-guard/

Är det någon som vet varför lösningen på Bosch 4100, med en klyvkniv som går att skjuta tillbaka, inte finns på gts10?
Tycker den verkar mycket smidig, känns som att man skulle slarva mindre om det var enkelt att ställa om till falsning med klyvkniven neddragen i nivå med klingan.

Med vänlig hälsning,
Jakethesnake

För att alltid kunna köra med klyvkniven på så ville jag ha något enligt bilden i detta inlägget: http://www.byggahus.se/forum/verkty...lyva-langa-brador-i-bordssag-hur-da-3.html#37

Eftersom jag inte är så glad för metallarbeten så köpte jag en extra klyvkniv som reservdel till min GTS 10. Då har jag ett bra ämne att utgå ifrån och slipper hitta lämplig plåt samt fixa med fästet. Jag tror den kostade runt 275:- när Beijer tog hem den till mig men den går säkert att hitta billigare på annat håll.

Sedan tänkte jag komplettera med ett eget SUVA skydd enligt modell som mattiasp länkar till ovan.

Förutom den uppenbara skyddsfunktionen som SUVA skyddet ger så blir det en otrolig skillnad om man dessutom sätter ett utsug för dammsugaren i detta. Det blir väsentligt mycket mindre spån runt sågen.

Jakethesnake skrev:
Är det någon som vet varför lösningen på Bosch 4100, med en klyvkniv som går att skjuta tillbaka, inte finns på gts10?
Tycker den verkar mycket smidig, känns som att man skulle slarva mindre om det var enkelt att ställa om till falsning med klyvkniven neddragen i nivå med klingan.

Med vänlig hälsning,
Jakethesnake
Gts10xc verkar ha den funktionen, om jag tolkar produktinfon rätt.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Jakethesnake skrev:

Med vänlig hälsning,
Jakethesnake
Som fredrikR skriver så går det att på XCn att bara skjuta ner klyvkniven i nivå
med klingan.

• Klyv.jpg
S
någon som ska tänka på är att ni använder kvalitets skyddsglasögon.
och att vanliga glasögon ej hjälper.

Jag har en Pts10 där skyddet inte med lätthet går att ta bort. Skyddet är dessutom klumpigt och ej av klar plast. Jag skall fundera på någon moddning med skydd och kniv i liknande stil som Gts10.

/Jake

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.