Var hittar man "push blocks" som visades på Youtube i första inlägget?

nets skrev:
Var hittar man "push blocks" som visades på Youtube i första inlägget?
I dessa trådarna finns lite tips:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/164048-var-hittar-jag-push-pads.html
https://www.byggahus.se/forum/verkt...5704-handtag-tillbehor-till-klyv-byggsag.html

Själv använder jag, främst till hyveln två putsbrädor (murarverktyg) från Hornbach. Jag letade runt lite tills jag hittade den som verkade ha bäst friktion på undersidan. Till sågen använder jag mest pinnen som följde med men jag har planer på att såga till några olika varianter i plywood också. Sök på "push pad", "push block" eller "push stick" så hittar du många exempel på enkla hemmagjorda varianter också.

rolls roycen av push blocks verkar vara microjigs varianter. men vissa tycker att de verkar lite farliga, har ingen åsikt om dessa personligen.

De flesta "push block" system för bordscirkelsågar på marknaden är amerikanska och byggda så att man skall kasta bort klingskyddet och låta "push block" systemet gå tvärs över klingan och alltså sträcka sig med armen tvärs över klingan.
De ligger nästan 100 år efter oss i USA då det gäller arbetarskydd på bordscirkelsågar så vi skall inte ta efter deras metoder. Det skulle vara som att gå tillbaka till 1800-talet.

Klingskyddet skall vara på plats om man bor i Europa och då är bästa och billigaste påskjutatren en remsa kryssfaner (plywood på utrikiska) med ett hack i ändan. En sådan påskjutare fungerar ihop med klingskyddet och den kan inte splittras och bli till farliga stickor så som en vanlig träribba kan.

• Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
De flesta "push block" system för bordscirkelsågar på marknaden är amerikanska och byggda så att man skall kasta bort klingskyddet och låta "push block" systemet gå tvärs över klingan och alltså sträcka sig med armen tvärs över klingan.
De ligger nästan 100 år efter oss i USA då det gäller arbetarskydd på bordscirkelsågar så vi skall inte ta efter deras metoder. Det skulle vara som att gå tillbaka till 1800-talet.

Klingskyddet skall vara på plats om man bor i Europa och då är bästa och billigaste påskjutatren en remsa kryssfaner (plywood på utrikiska) med ett hack i ändan. En sådan påskjutare fungerar ihop med klingskyddet och den kan inte splittras och bli till farliga stickor så som en vanlig träribba kan.
Njae.
Microjig är närmast ensamma på marknaden med den typen av pushblock som används för över klingan.

Menar du vanliga pushblocks så visst men de finns även i Europa och är kanske mer lämpade för andra operationer.

Vid väldigt många operationer kan man tyvärr inte ha klingskyddet monterat och det är absolut inte rekommenderat att ta av skyddet i USA heller.

Vadå 100 år efter oss? Hur menar du nu? De har exakt samma instruktionsböcker som oss. Samma sågar säljs på båda marknaderna. En klinga som sticker upp ur ett bord är ju ingen bra idé över huvudtaget.

Däremot är bordssågen överhuvudtaget dålig vad gäller säkerhetstänk. Det är ofta svårt att montera av och på klyvkniven och det samma gäller klingskyddet.

I USA säljer två olika tillverkare sågar med flesh sensing tech.

Däremot som Daniel påpekat är det en Annan femma med fräsbord där amerikanerna tagit en annan väg än oss européer.

Redigerat:
Bifogar en bild av min Stenbergare som ett exempel på en lagenligt utrustad bordscirkelsåg och en bra påskjutare för yrkesbruk.
Att mina grejor saknar CE-märkning är en annan historia...... men enligt prejudikat från Finlands Högsta Domstol är det de befintliga skydden och deras verkliga funktion som avgör det juridiska ansvaret när en olycka har skett på en gammal maskin. Därför vill jag ha välbyggda moderna skydd på mina maskiner.

Arbetarskyddsbestämmelserna säger klart och entydigt att en bordscirkelsåg inte under några som helst förhållanden får startas och användas med klingskyddet borttaget. INGA UNDANTAG!

Klyvknivsmonterade skydd får importeras och säljas men de får inte under något som helst förhållande skruvas bort. Det innebär att en dylik såg inte får användas för att såga skär som inte är genomgående som falsar och spår och tappar. Man får inte heller såga smala ribbor med den. Minsta tillåtna bredd vid klyvning är när påskjutaren nätt och jämt ryms mellan klingskyddet och anslaget.
Amerikanska "push blocks" får importeras men eftersom man inte får sträcka armen förbi klingan fyller de ingen vettig funktion. Man kan inte byta från en påskjutare till en annan mitt i arbetsrörelsen.
Långa klyvanslag av amerikansk typ får importeras men en såg med sådant anslag får inte användas för klyvsågning av helträ och inte heller för att såga korta klossar med kapanslag.

Om det sker en arbetsolycka och det framkommer till exempel att sågen vid olyckstillfället hade fått klingskyddet bortaget blir det polisanmälan för arbetarskyddsbrott och den skyldige får dryga böter och skadestånd att betala.

Det innebär rent praktiskt att en bordscirkelsåg skall kunna användas mångsidigt och lagenligt i yrkesbruk måste den ha klingskyddet monterat på arm och ett anslag som antingen går att skjuta i längsled eller går att förse med en kort tillsats. Annars blir användningsbegränsningarna för många och trånga.

Hobbysnickare är fria från arbetarskyddsbestämmelser. Därför kan en hobbysnickare överskrida de här begränsningarna och har bara sig själva att skylla om en olycka sker. Importören kan alltid skylla på att sågen inte har använts enligt anvisningar och bestämmelser.

I USA finns det faktist sedan ett par år tillbaka en lag som säger att nya sågar måste ha klyvkniv och klingskydd men det är fortfarande allmän praksis att skruva loss dem och kasta bort dem. Amerikanerna använder långa klyvanslag utan någon skjutbar tillsats. Kort sagt ungefär samma arbetarskyddsnivå som vi hade på 1930-talet.

• En träpåskjutare för bordscirkelsåg på en sågad yta med spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bordscirkelsåg med monterat klingskydd och påskjutare i ett verkstadsutrymme, med verktyg på väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
nets skrev:
Dessa hittade jag i ovan referrerade trådar, och de ser toppen ut:
[länk]
Absolut den såg fin ut :)

nets skrev:
Dessa hittade jag i ovan referrerade trådar, och de ser toppen ut:
[länk]
Skulle arbetarskyddet godkänna den? Är det någon som vet?
Den bygger ju på principen att handen skall passera sågbladet enligt det amerikanska systemet....så jag är en aning skeptisk.

heimlaga skrev:
Den bygger ju på principen att handen skall passera sågbladet enligt det amerikanska systemet....så jag är en aning skeptisk.
Jag tyckte om detta sättet.

Hand som använder en orange fogsvans för att såga i ett trästycke fastspänt i en arbetsbänk.
Skapa konto

Jag tänkte bara på bordscirkelsågen.
För ett fräsbord är den säkert idealisk och kanske också för en vertikalfräs ibland.

Jag vet inte hur ni har det i Finland heimaga men i Sverige gäller arbetsmiljölagarna om man har anställda. Som egen företagare så är det fritt fram. Jag säger inget om hur sunt det är att strunta i reglerna.

Så är det här också men egenföretagare som följer arbetarskyddsbestämmelserna ens någotsånär brukar få positiv särbehandling när en olycka har skett och försäkringsbolaget skall betala ut ersättning.

heimlaga skrev:
Det finns mer än godkännande av arbetsskyddet att tänka på. Beroende på hur högt klingskyddet går kan man ha klingskydd på och ändå kunna passera klingan. Även när man inte passerar klingan, kan den typen av påskjutare som kan passera en klinga vara mycket bra. Använder själv http://www.microjig.com/products/grr-ripper/. Har två stycken. Har också den påskjutare som är vanlig i Sverige med en klack bak.

Det viktiga är att använda dem rätt. Inte att slå sig för bröstet i tron att svensk lagstiftning löser allt. Att använda två pushblocks är som jag ser det mycket bra. En klack bak trycker framåt, ett pushblock nära klingan håller ner. Eller två som håller ner, där man efterhand man kommer framåt flyttar bak det främsta blocket, fungerar bra.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Det finns mer än godkännande av arbetsskyddet att tänka på. Beroende på hur högt klingskyddet går kan man ha klingskydd på och ändå kunna passera klingan. Även när man inte passerar klingan, kan den typen av påskjutare som kan passera en klinga vara mycket bra. Använder själv [länk]. Har två stycken. Har också den påskjutare som är vanlig i Sverige med en klack bak.

Det viktiga är att använda dem rätt. Inte att slå sig för bröstet i tron att svensk lagstiftning löser allt. Att använda två pushblocks är som jag ser det mycket bra. En klack bak trycker framåt, ett pushblock nära klingan håller ner. Eller två som håller ner, där man efterhand man kommer framåt flyttar bak det främsta blocket, fungerar bra.

--- Mats ---
Menar du på fullaste allvar att man skall passera klingan med handen under klingskyddet...... eller hur menar du? Skall man få någonting vettigt uträttat med klingskyddet på plats måste ju skyddet vara monterat på arm och då går ingenting över skyddet.
Jag kan tro att de där gripper kan vara bra att använda på rikthyveln men inte på bordscirkelsågen.

Svensk lagstiftning är långt ifrån perfekt och finländsk är ännu värre. Ett lysande exempel är den finländska lag som bestämmer att på småbyggen utan tornkran med certifierad heltidskranförare måste allt material bäras upp på taket och övervåningen längs stege.
Som om det inte vore livsfarligt att klättra upp för en stege med en 200 kilos takås i famnen....... när man kan använda en frontlastare eller en skogskran eller helt enkelt en talja och göra säkra lyft.
Likväl så anser jag att klingskyddet på en bordscirkelsåg är nödvändigt och då fungerar det inte med påskjutare som är byggda för att användas utan klingskydd.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.