Jag har blivit med bordcireklsåg och en liten rikt- och plan-hyvel. Till varje maskin följde det med en liten påskjutspinne (push stick) men jag skulle även vilja ha en liten påskjutsplatta, (push pad). Det är som en A6-stor platta med gummi på undersidan och ett handtag på översida. Man har den mellan träbiten och fingertopparna när man är i närheten av hyvelstålet eller sågklingan.
Jag har för mig att jag sett ett litet kit med orangea dylika ting men kommer inte ihåg var. Det blir inte lättare att söka då jag inte vet den korrekta svenska benämingen. Vet någon vad det jag söker heter på svenska och var jag köpa det?

Jag har orangea sådana som halkade med i en beställning från Axminster. Tyvärr vet jag ingen bra svensk ÅF för sådant.

Masses skrev:
Annat tips är att gå in på murar avdelningen nästa gång du är på Biltema. Köpa en puts/fogbräde och klistra på en friktionsmatta eller gummibit. Då blir det ju lite DIY Light

[länk]
Jag köpte motsvarande (fast med foamen redan påklistrad) på Hornbach, fungerar utmärkt. Var runt och tittade på bla Biltema, Bauhaus med flera innan jag valde Hornbachs modell som hade klart bäst friktion. Fungerar utmärkt.

Jag vill bestämt minnas att jag sett sådana set ligga i nån 10:- låda i nån livsmedelsbutik typ OBS! eller City Gross. Kvaliteten lär väl vara därefter men vem vet, de kanske duger.

Daniel_N skrev:
Jag köpte motsvarande (fast med foamen redan påklistrad) på Hornbach, fungerar utmärkt. Var runt och tittade på bla Biltema, Bauhaus med flera innan jag valde Hornbachs modell som hade klart bäst friktion. Fungerar utmärkt.
Även jag har en gummiiklädd bräda från muraravdelningen. Dessutom har jag ett par till modeller, några oranga från Axminster, någon gul någonstas ifrån, en gRR-Ripper som jag tror kom från Rockler, och ett par långa hårda svarta långa pushsticks som jag använder när jag klyver 12 mm brädor, samt en saw-aid.

Saw aiden har en liten klack, och den klacken är bra att ibland ha på hyveln på bakersta pushsticken. De långa svarta har samma, men är för långa och ostadiga för att passa på hyvel.

Numera kör jag mest med saw-aiden. Detta för att den nästan alltid finns med som bakersta påskjutaren på såg eller hyvel. Till den har jag oftast på såg en lång svart om och på hyvel en orange med lutande handtag. På såg kör jag ofta helt utan, på hyveln kör jag bara högkant utan pushstick.

GRR-Ripper är den jag använder minst.

--- Mats ---

Det var det från Jula som jag sett. Det är inte helt naturligt för mig att det kallas "Handtagsset för träbearbetning" och finns i kategorin "handverktyg/spännverktyg/sågbord". Nästa problem blir att hitta det i butiken, det brukar bli mycket letande och ofta frågande när jag handlar där.

Hornbach finns inte i Västerås men jag kan ju ta en sväng på Biltema. Igen. När affärerna ligger tätt är det lätt att besöka några av bara farten. Jag har varit sammanlagt åtta gånger på Biltema, Bauhaus och Jula denna vecka. Kan det klassas som ett riskbeteende?

PeGe skrev:
Kan det klassas som ett riskbeteende?
Nej. Det är helt normalt. :blushing:

En påskjutare för cirkelsågen gör man av en bit plywood, ett hack i ena änden och runda av den andra.
Köper man en påskjutare ska man se till att den har magnet så den är lätt att ta och sätta tillbaka på tex suvaskyddet.

Påskjutare för rikthyvel har jag då aldrig sett, man håller bara fingrarna borta från kutterområdet, suvaskyddet är en bra varning.

Man ska aldrig hyvla korta bitar, det är då olyckorna sker.

Protte

prototypen skrev:
En påskjutare för cirkelsågen gör man av en bit plywood, ett hack i ena änden och runda av den andra.
Köper man en påskjutare ska man se till att den har magnet så den är lätt att ta och sätta tillbaka på tex suvaskyddet.

Påskjutare för rikthyvel har jag då aldrig sett, man håller bara fingrarna borta från kutterområdet, suvaskyddet är en bra varning.

Man ska aldrig hyvla korta bitar, det är då olyckorna sker.

Protte
Jepp, påskjutare kan man göra själv. Saw-aid som jag använder är egentligen bara en trekant med handtag. Men jag tycker den är så mycket skönare än plywood, den är väl värd pengarna. Samma sak gäller för de långa pushsticksen, återigen går de att göra själv, men rundad plast är bekvämare att hålla i.

Att rikthyvla med fingrarna är säkert den professionella metoden. Jag tycker dock det är så hemsk mycket skönare att ha en platta mellan mig och hyveln. Man tappar ingenting utom möjligen hastighet (dock kan man behöva en klack på bakersta delen om brädan går segt, därav att jag ofta använder saw-aid även där istället för bara en platta). Som amatör har man råd till den tidsförlusten.

--- Mats ---

PeGe skrev:
Jag har varit sammanlagt åtta gånger på Biltema, Bauhaus och Jula denna vecka. Kan det klassas som ett riskbeteende?
Jag, som bor långt bort från det mesta :S, skulle klassa det som ett lyxproblem :D

Jag googlade efter Push Sticks för att hitta inspiration för att göra kapa till ngt själv och hamnade på denna site http://www.tablesawpushstick.com/.

Pushstick%20mini.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=Chaj5Dfbt4g

Beställde två packen med plan och v-formade gummiprofiler och efter lite sågning och fräsning så får dom godkänt, bra grepp och handen borta från klingan / fräsen. Kunde varit lite smalare kanske men det lär dom väl bli efter lite "missar" :blushing:

Leveransen tog inte mer än 4 dagar från "over there".

Appropå leverans, hamnade på denna site för paketspårning, http://www.packagetrackr.com/, spårar dom flesta paket oberoende av transportör.

Oavsett om man köper eller gör sina push-sticks eller -pads så bör den ha samma två bra egenskaper som den TeroM länkar till :
- Den håller handen en bit ifrån klingan
- Trycket håller ner biten mot maskinbordet.
Modeller av typen "pinne som skjuter på i bakändan av stycket" dvs den sort som ofta följer med maskinen klarar den första punkten hyggligt och den andra inte alls. Det finns risk att biten reser sig och man tappar taget varpå handen far in i klingskyddet och riskerar komma åt klingan.
/B

Senaste "Woodsmith Tips" visar med en video hur man kan göra en påskjutare som påminner mycket om den som TeroM visar upp. Det är ingen raketforskning precis, men videon kan alltid ge lite inspiration. Jag gillar i varje fall idén med den justerbara/utbytbara listen.

Här finns videon: http://www.woodsmithtips.com/2011/10/20/rip-it-right/

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.