Tänk på att 98% av det materialet vi ser från USA ,tidningar, you tube, webben. är riktade till amatören och typ småskuttarna
Alla stora företag använder sig av mer eller mindre samma maskinpark som vi i Europa gör. Tex justersåg med suvaskydd och europeisk klyvanhåll.
Det är lite märkligt att dom på andra sidan atlanten. Som låg långt före oss rent industriellt. Bara för några år sedan stiftade en ny lag om att alla nytillverkade sågar måste ha klyvkniv.
Majoriteten av europer som surfar runt ser alla dessa fantastiska tillbehör för dessa bordssågar och tycker att wow vilka coola prylar det finns i Usa Sverige är verkligen ett U-land.
Faktum är att dom skriver i sina snickartidningar om "What you dont know about European saws" och hyllar vårat sätt att se på hur en såg bör se ut.
Det roligaste av allt är att den första amerikanska tillverkade sågen hade samma typ av klyvkniv som vi har i dag.. Även justerbord har dom haft på tidiga modeller. Men något hände på vägen
Alla stora företag använder sig av mer eller mindre samma maskinpark som vi i Europa gör. Tex justersåg med suvaskydd och europeisk klyvanhåll.
Det är lite märkligt att dom på andra sidan atlanten. Som låg långt före oss rent industriellt. Bara för några år sedan stiftade en ny lag om att alla nytillverkade sågar måste ha klyvkniv.
Majoriteten av europer som surfar runt ser alla dessa fantastiska tillbehör för dessa bordssågar och tycker att wow vilka coola prylar det finns i Usa Sverige är verkligen ett U-land.
Faktum är att dom skriver i sina snickartidningar om "What you dont know about European saws" och hyllar vårat sätt att se på hur en såg bör se ut.
Det roligaste av allt är att den första amerikanska tillverkade sågen hade samma typ av klyvkniv som vi har i dag.. Även justerbord har dom haft på tidiga modeller. Men något hände på vägen
Välkommen tillbaka till forumet Mats! Det var ett tag sedan! Kul!Mats Bengtsson skrev:Det finns mer än godkännande av arbetsskyddet att tänka på. Beroende på hur högt klingskyddet går kan man ha klingskydd på och ändå kunna passera klingan. Även när man inte passerar klingan, kan den typen av påskjutare som kan passera en klinga vara mycket bra. Använder själv [länk]. Har två stycken. Har också den påskjutare som är vanlig i Sverige med en klack bak.
Det viktiga är att använda dem rätt. Inte att slå sig för bröstet i tron att svensk lagstiftning löser allt. Att använda två pushblocks är som jag ser det mycket bra. En klack bak trycker framåt, ett pushblock nära klingan håller ner. Eller två som håller ner, där man efterhand man kommer framåt flyttar bak det främsta blocket, fungerar bra.
--- Mats ---
Det jag menar, på fullaste allvar, är att man inte skall stirra sig blind på om pushblocket kan användas av någon som passerar med handen förbi klingan. Man skall istället fundera på om pushblocket är bra och kan användas på ett bra sätt. Grippern är ett bra exempel. Den kan användas på ett bra sätt (bättre än med bara en påskjutande klack bakifrån), utan att passera klingan. Då skall man värdera den efter vad den kan användas till, positivt. Det hjälper folk att hitta bra redskap. Man kan om man vill dessutom förfasa sig över vad andra skulle kunna dessutom använda det till på ett sätt man anser är förfärligt, så man både varnar för det förfärliga och samtidigt hjälper med det positiva.heimlaga skrev:
Som i helgen, jag sågade metall på min bordssåg. Lärt mig inte använda handskar på bordssågen (för att undvika risken att fastna om det går fel). Då sprutar det metallspån som jag vill undvika. Två grippers är perfekt. Utan att passera klingan kan jag skjuta biten framåt, god anliggning mot bordet och mot längdanslaget. Och händerna skyddade från spån.
Mitt klingskydd sitter på en arm, så visst skulle jag kunnat använda grippern för att passera klingan på diskuterat otäckt sätt. Men det var inte det jag ville fokusera frågan om påskjutare kring. Tror många har nytta av att ha ett pushblock som kan pressa materialet rejält ner mot bordet.
--- Mats ---
Jaha det var så du tänkte....... jag tänkte bara på det ändamål som grippern marknadsförs för och propageras för på youtube.
Jag har faktiskt ett hemgjort pushblock som jag ibland använder till rikthyveln och ibland till vertikalfräsen. Väldigt bra för sitt ändamål men ändamålet är väldigt annorlunda än i marknadsföringen och på youtube.
Jag har faktiskt ett hemgjort pushblock som jag ibland använder till rikthyveln och ibland till vertikalfräsen. Väldigt bra för sitt ändamål men ändamålet är väldigt annorlunda än i marknadsföringen och på youtube.
Nu vet jag att du och jag mats diskuterat grippern förut. Men en fråga hur nära kan man ha suvaskyddet materialet om man kör med en gripper.
Vet att det rekommenderas att suvaskyddets avstånd inte bör överstiga 6mm från materialet.
Vet att det rekommenderas att suvaskyddets avstånd inte bör överstiga 6mm från materialet.
Den där grippern verkar ju fullkomligt livsfarlig. Bilden som möter en när man kommer in på hemsidan är på en hand på väg rakt över klingan! Slinter man t.ex. lite med grippern så börjar klingan tugga i sig grippern och i slutänden handen, behövs inte ens en kickback.
Men det är väl inte grippern i sig som är livsfarlig utan sättet den används på i detta fallet. Det har väl redan sagts ett par gånger ovan: Titta inte på hur amerikanerna använder sina bordssågar! - Man måste väl inte föra handen över klingan bara för att man använder en gripper?
Sedan, när det gäller bilden på hemsidan så gränslar ju grippern klingan så även om arbetsstycket försvinner så borde handen inte komma ner i klingan. (OBS borde, personligen så föredrar jag att ha klingskyddet på plats. Håller jag sedan fingrarna väl utanför skyddet så känner jag mig ganska trygg med att de inte kommer i kontakt med klingan.)
Sedan, när det gäller bilden på hemsidan så gränslar ju grippern klingan så även om arbetsstycket försvinner så borde handen inte komma ner i klingan. (OBS borde, personligen så föredrar jag att ha klingskyddet på plats. Håller jag sedan fingrarna väl utanför skyddet så känner jag mig ganska trygg med att de inte kommer i kontakt med klingan.)
Nja,jag skulle gissa att det räcker med att grippern tappar position, oavsett orsak, för att klingan skulle kunna käka den och handen till frukost.
Eftersom grippern är ämnad av tillverkaren att gå över klingan så är det säkert många som gör detta. Att det sedan finns gamla uvar som förstår bättre gör den inte mindre farlig för nybörjare som mig själv och andra hobbysnickare som kanske inte vet bättre, och litar på tillverkaren.
Den första saken jag tillverkade när jag skaffade fräsbord för några månader sedan var en push stick
Den absolut fulaste och sämsta pryl jag tillverkat, men jag försökte i alla fall... ...har dock sedan dess införskaffat bättre push sticks, och förstår nu också bättre riskerna med bordssåg och push blocks tack vara bl.a. denna tråden.
Eftersom grippern är ämnad av tillverkaren att gå över klingan så är det säkert många som gör detta. Att det sedan finns gamla uvar som förstår bättre gör den inte mindre farlig för nybörjare som mig själv och andra hobbysnickare som kanske inte vet bättre, och litar på tillverkaren.
Den första saken jag tillverkade när jag skaffade fräsbord för några månader sedan var en push stick
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den absolut fulaste och sämsta pryl jag tillverkat, men jag försökte i alla fall... ...har dock sedan dess införskaffat bättre push sticks, och förstår nu också bättre riskerna med bordssåg och push blocks tack vara bl.a. denna tråden.
Då gillar du nog denna ännu bättre, man kan ha bägge händerna över klingan också (röda krysset är mitt tillägg):
Men mer seriöst, jag sökte lite på: push stick template
och tittade på bilderna. Det dyker upp ganska många bra varianter (och endel mindre bra). En modell som kanske inte är så dum är denna som löper på anhållet. Då borde det bli svårt att slinta och man kan stå så att man även har anhållet mellan handen och klingan:
http://cegrunden.blogspot.se/2012/02/super-safe-table-saw-push-stick-2.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men mer seriöst, jag sökte lite på: push stick template
och tittade på bilderna. Det dyker upp ganska många bra varianter (och endel mindre bra). En modell som kanske inte är så dum är denna som löper på anhållet. Då borde det bli svårt att slinta och man kan stå så att man även har anhållet mellan handen och klingan:
http://cegrunden.blogspot.se/2012/02/super-safe-table-saw-push-stick-2.html
Hej,pär h skrev:
Noggrannt mätt för att svara rätt: 0 millimeter är minimum, men 1-2 millimeter känns mer naturligt.
P.S. Svaret förutsätter givetvis att man inte försöker passera klingan med handen under SUV-skyddet. Den delen av diskussionen förutsätter jag att vi inte behöver ta varv på varv. Vi skiljer numera mellan att använda en gripper, eller vilken pushblock som helst, och att diskutera att man måste passera klingan om pushblocket har ett visst namn eller ser osvenskt ut.
---Mats ---
Nu är jag inte riktigt med.
Jag tänkte att om man sågar tex en 19mm mdf så kan man sätta suvaskyddet några mm ovanför mdf. vilket gör att det är teoretiskt omöjligt att få in fingrar mellan mdf och suvaskyddet.
Om jag då gör samma manöver med grippern och behöver då föra delar av grippern under suvaskyddet och handtaget då självklart utanför grippern hur mycket måste jag då lyfta suvaskyddet . Min tanke var att avståndet skulle bli så pass mycket att man skulle kunna få in fingrarna mellan mdf och suvaskyddet.
Fick svaret via bilden ovan (tror jag) då det svarta som handtaget och sidorna sitter på grippern ör det som måste passera under suvaskyddet.
Å ena sidan om man gör manövern ovan utan grippern så när mdf har paserat klingan så är det ett avstånd mellan bordet och suvaskydet som är tillräckligt mycket för att få in både fingrar och mer där till. Skillnaden är att man då har slutat att föra mdf genom klingan. Medans man med gripern fortfarande hur en möjlighet att sätta handen fel för att putta mdf den sista biten förbi klingan. Nu diskuterar jag in absurdum mest bara för att jag själv tycker tanken med grippern är knasig. Men jag kan se att den kan komma till användning vid någon speciell manöver
Jag tänkte att om man sågar tex en 19mm mdf så kan man sätta suvaskyddet några mm ovanför mdf. vilket gör att det är teoretiskt omöjligt att få in fingrar mellan mdf och suvaskyddet.
Om jag då gör samma manöver med grippern och behöver då föra delar av grippern under suvaskyddet och handtaget då självklart utanför grippern hur mycket måste jag då lyfta suvaskyddet . Min tanke var att avståndet skulle bli så pass mycket att man skulle kunna få in fingrarna mellan mdf och suvaskyddet.
Fick svaret via bilden ovan (tror jag) då det svarta som handtaget och sidorna sitter på grippern ör det som måste passera under suvaskyddet.
Å ena sidan om man gör manövern ovan utan grippern så när mdf har paserat klingan så är det ett avstånd mellan bordet och suvaskydet som är tillräckligt mycket för att få in både fingrar och mer där till. Skillnaden är att man då har slutat att föra mdf genom klingan. Medans man med gripern fortfarande hur en möjlighet att sätta handen fel för att putta mdf den sista biten förbi klingan. Nu diskuterar jag in absurdum mest bara för att jag själv tycker tanken med grippern är knasig. Men jag kan se att den kan komma till användning vid någon speciell manöver
Du tänker fel. Du bör inte föra in grippern under suvaskyddet. Du bör över huvud taget undvika att föra in någon typ av påskjutare under suvaskyddet. Jag tror det är viktigt att du tänker dig en möjlighet att skjuta materialet framåt med en gripper utan att försöka slå i vare sig suvaskydd eller passera sågklingan.pär h skrev:Nu är jag inte riktigt med.
Jag tänkte att om man sågar tex en 19mm mdf så kan man sätta suvaskyddet några mm ovanför mdf. vilket gör att det är teoretiskt omöjligt att få in fingrar mellan mdf och suvaskyddet.
Om jag då gör samma manöver med grippern och behöver då föra delar av grippern under suvaskyddet och handtaget då självklart utanför grippern hur mycket måste jag då lyfta suvaskyddet . ...
Tänk dig istället att du stoppar framåtrörelsen innan grippern tar i mot suva skyddet. Sedan lyfter du grippern, uppåt, och flyttar den bakåt medans den är i luften, till exempel bakom den gripper du redan har bakom och håller i andra handen. Och så sänker du grippern till materialet igen. Därefter föser du framåt igen tills du på nytt närmar dig suvaskyddet (nu med den andra gripper om du använde två som jag nämnde ovan).
--- Mats ---
Mats talar tydligen om den delen av matningsrörelsen där vi andra håller i direkt med händerna.Mats Bengtsson skrev:Du tänker fel. Du bör inte föra in grippern under suvaskyddet. Du bör över huvud taget undvika att föra in någon typ av påskjutare under suvaskyddet. Jag tror det är viktigt att du tänker dig en möjlighet att skjuta materialet framåt med en gripper utan att försöka slå i vare sig suvaskydd eller passera sågklingan.
Tänk dig istället att du stoppar framåtrörelsen innan grippern tar i mot suva skyddet. Sedan lyfter du grippern, uppåt, och flyttar den bakåt medans den är i luften, till exempel bakom den gripper du redan har bakom och håller i andra handen. Och så sänker du grippern till materialet igen. Därefter föser du framåt igen tills du på nytt närmar dig suvaskyddet (nu med den andra gripper om du använde två som jag nämnde ovan).
--- Mats ---
Så kan det faktiskt vara, det förklarar ju då också hur lätt det är att missförstå, glad det är löst. Själv skulle jag inte gärna mata med fingrarna fram till någon/några centimetrar från klingan. Speciellt som jag nämnde när diskussionen startade, inte när jag sågar metall på bordssågen. För jobbigt med metallspånen utan handskar och skydd av en gripper.heimlaga skrev:
Glad att se att vi både förstår varandra och lyckats komma bort från diskussionen om att passera klingan baserat bara på namnet på pushblocket.
--- Mats ---