Dallelkpg skrev:
[länk]

Denna kanske kan vara nåt :D
Nja, bara om du sätter fingrarna i klingan. Du kan fortfarande få sågen att kasta ur sig träbitar.
 
fn76 skrev:
Nja, bara om du sätter fingrarna i klingan. Du kan fortfarande få sågen att kasta ur sig träbitar.
Jo jag vet, tyckte den passade in lite i tråden iallafall :)
 
Jag kapar tråden med en fråga om kickback.

Har tittat på en del klipp på Youtube för att göra mig lite mer medveten om farorna med kickback.

Ett klipp säger att man aldrig ska såga med vinkelanhåll och skjutanslag. Tex om man ska kapa en lång bräda.
Gäller det bara om man saknar klyvkniv? Har gjort det en del och det känns ganska skönt att trycka plankan mot medan man skjuter samt att man ju lätt ser vilket mått man har. Har inte hänt något än =)

Några idéer?
 
Vad är ett skjutanslag?
Generellt sett har man inte behov av klyvkniven av kapningen, den gör ingen nytta om ämnet är genomsågat innan det kommer fram till klyvkniven (vilket det ju rätt ofta är vid kapning, om än inte alltid). Dock tar man givetvis inte av klyvkniven vid kapning.
 
S
När man är ute på byggen så står ofta snickarna och sågar, vad jag kan minnas så har jag inte sett att dom har någon klyvkniv. Ska man kräva att dom slutar såga med den tills en kniv sitter på eller kommer man bli byggets skämt då? Det såg trots allt ut som en kickback kan vara dödlig även för folk som står en bra bit bort.
 
erik8308 skrev:
Jag kapar tråden med en fråga om kickback.

Har tittat på en del klipp på Youtube för att göra mig lite mer medveten om farorna med kickback.

Ett klipp säger att man aldrig ska såga med vinkelanhåll och skjutanslag. Tex om man ska kapa en lång bräda.
Gäller det bara om man saknar klyvkniv? Har gjort det en del och det känns ganska skönt att trycka plankan mot medan man skjuter samt att man ju lätt ser vilket mått man har. Har inte hänt något än =)

Några idéer?
Antar du menar att du använder sidoanhållet som längdstopp när du kapar? Nä det ska man undvika, med eller utan klyvkniv. Deg är lätt hänt att avkapade biten kilar mellan anhåll och klinga och kan då hitta på otrevliga saker. Den kan skjuta iväg mot dig eller upp i klingskyddet eller allt på en gång och risken är delen av plankan man håller i får en smäll den också och handen/händerna man fint hade på kapanhållet flyger iväg okontrollerat.
 
Ola C skrev:
Antar du menar att du använder sidoanhållet som längdstopp när du kapar? Nä det ska man undvika, med eller utan klyvkniv. Deg är lätt hänt att avkapade biten kilar mellan anhåll och klinga och kan då hitta på otrevliga saker. Den kan skjuta iväg mot dig eller upp i klingskyddet eller allt på en gång och risken är delen av plankan man håller i får en smäll den också och handen/händerna man fint hade på kapanhållet flyger iväg okontrollerat.
Ja, precis. Okej, bra att veta. Hur skulle man då se till att man får exakt rätt längd på den kapade biten? Finns det något bättre sätt än att handmäta? =)
 
Ola C skrev:
Antar du menar att du använder sidoanhållet som längdstopp när du kapar? Nä det ska man undvika, med eller utan klyvkniv. Deg är lätt hänt att avkapade biten kilar mellan anhåll och klinga och kan då hitta på otrevliga saker. Den kan skjuta iväg mot dig eller upp i klingskyddet eller allt på en gång och risken är delen av plankan man håller i får en smäll den också och handen/händerna man fint hade på kapanhållet flyger iväg okontrollerat.
Helt rätt, detta är absolut förbjudet.
 
erik8308 skrev:
Ja, precis. Okej, bra att veta. Hur skulle man då se till att man får exakt rätt längd på den kapade biten?
Detta diskuterades för bara någon vecka sedan men jag har glömt i vilken tråd. Det viktiga är att det du kapar har släppt helt från klyvanhållet innan det kommer fram till klingan (i praktiken kan man vänta lite längre men det är en bra tumregel). Detta kan lösas genom att man har en skjutbar del på klyvanhållet som man drar emot sig och på så vis blir den effektiva delen av klyvanhållet kortare. Alternativt drar man hela klyvanhållet emot sig (bättre, speciellt när man kapar breda delar som kan kila även om man har skjutbar del på klyvanhållet). Har man inte skjutbart klyvanhåll kan man lägga en bit mellan klyvanhållet och det man ska kapa. Läser man av skalan direkt mot anhållet är det bara att kasta dit vilken bit som helst med parallella sidor (fast den ska vara kort, så att det du sågar har lämnat biten innan det kommer fram till klingan) och läsa av längden mot denna bit. Läser du av skalan på annat sätt rekommenderar jag en mellanbit som är tex exakt 100mm bred så är det lätt att bara lägga den mot klyvanhållet och dra av 100mm från måttet på skalan.

Om du ska kapa väldigt många bitar kan du putta borta anhållet och spänna klossen direkt i bordet på rätt ställe.

Små bitar kan du också kapa repterbart mot ditt kapanhåll.
 
Daniel_N skrev:
Detta diskuterades för bara någon vecka sedan men jag har glömt i vilken tråd. Det viktiga är att det du kapar har släppt helt från klyvanhållet innan det kommer fram till klingan (i praktiken kan man vänta lite längre men det är en bra tumregel). Detta kan lösas genom att man har en skjutbar del på klyvanhållet som man drar emot sig och på så vis blir den effektiva delen av klyvanhållet kortare. Alternativt drar man hela klyvanhållet emot sig (bättre, speciellt när man kapar breda delar som kan kila även om man har skjutbar del på klyvanhållet). Har man inte skjutbart klyvanhåll kan man lägga en bit mellan klyvanhållet och det man ska kapa. Läser man av skalan direkt mot anhållet är det bara att kasta dit vilken bit som helst med parallella sidor (fast den ska vara kort, så att det du sågar har lämnat biten innan det kommer fram till klingan) och läsa av längden mot denna bit. Läser du av skalan på annat sätt rekommenderar jag en mellanbit som är tex exakt 100mm bred så är det lätt att bara lägga den mot klyvanhållet och dra av 100mm från måttet på skalan.

Om du ska kapa väldigt många bitar kan du putta borta anhållet och spänna klossen direkt i bordet på rätt ställe.

Små bitar kan du också kapa repterbart mot ditt kapanhåll.
Okej, intressant. Finns sjukt mkt tekniker med bordssåg har jag märkt.

Kapanhåll tror jag inte att jag har (kör gts 10 xc). Finns ett litet tillbehör som man kan skruva fast för att klyva smala saker, som man fäster på klyvanhållet. Skulle kanske kunna sätta den där.
Får ingen del av trät nudda klyvanhållet när man sågar?
 
Det var i Skoodas byggtråd kapning på bordssågen diskuterades. Kolla runt inlägg #200 och framåt.
 
  • Gilla
erik8308 och 1 till
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Det var i Skoodas byggtråd kapning på bordssågen diskuterades. Kolla runt inlägg #200 och framåt.
Perfa! Samma såg som jag. Ska bara köra så framöver.
Shit, vad man hade kunnat skada sig om man inte hade haft Youtube och byggahus =)
 
Men vad är det egentligen som skiljer den typen av sågning från när man klyver?
Varför skulle stycket mellan klinga och klyvanhåll klämmas mer för att man kör med vinkelanhåll? Jag tvivlar inte på vad som sägs, utan försöker bara förstå mekaniken så jag kan se fler risker...
 
erik8308 skrev:
Men vad är det egentligen som skiljer den typen av sågning från när man klyver?
Varför skulle stycket mellan klinga och klyvanhåll klämmas mer för att man kör med vinkelanhåll? Jag tvivlar inte på vad som sägs, utan försöker bara förstå mekaniken så jag kan se fler risker...
Intressant tanke.
Den stora skillnaden är att man vid klyvning följer med genom hela kapet samt att du har mycket mer material mot anhållet (mer än mot bladet) så materialet kan inte kila fast genom vridning (allt kan nog hända)

Dock kan det gå åt helvete om du inte har klyvkniven monterad och materialet har spänningar..

problemet är inte vinkelanhållet utan det faktum att du kapar ngt som är bredare än det är långt så lite material är i kontakt med anhållet vilket gör det ostadigt. En vridning av materialet då kommer kila det mot klingan och du får katastrofala problem.

Brukar göra den mesta kapningen på bordssåg med en släde. Men även där är det jäkligt kinkigt när du använder ett anhåll att det inte får ligga an mot materialet genom hela kapet. Gjort misstaget ngn gång och det känns inte bra.

Bordssågen är helt klart det farligaste verktyget i de flestas snickarbodar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.