S
Snart är det äntligen dags att börja tillverka inredningen i garaget, ytan är ca 8 kvm (3600mmx2200mm)

Stommarna : 19mm MDF
Lådorna : 15mm björkplywood

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SamiHus och 2 till
  • Laddar…
En teaser? Sätter tråden på bevakning!
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Tanken är att använda en lamellfräs till sammanfogningen av hurtsarna, vilken storlek på kexen blir bäst?
 
Det beror ju helt på tjockleken på materialet. 0or är väl ungefär 15mm breda och passar till 12mm skivmaterial, 10or är väl runt 20mm breda och är nog det jag skulle valt till ~20mm tjockt skivmaterial.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Idag ska mdf inhandlas
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
Lite material inhandlat


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Börjat kapa upp skivorna
 
S
phl skrev:
Det beror ju helt på tjockleken på materialet. 0or är väl ungefär 15mm breda och passar till 12mm skivmaterial, 10or är väl runt 20mm breda och är nog det jag skulle valt till ~20mm tjockt skivmaterial.
Tack, jag gör en beställning i morgon.
 
Gärna många bilder, tänkte också kopiera Daniel så gott jag kan bara det blir lite tid över....
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Tänkte fräsa hålrader i hurtsarna (använda min RA 32 skena) för att "förbereda" om jag vill flytta runt lådorna, vilken tjocklek ska jag ha på frässtålet?
 
Ett tips är att försöka hitta passande skruv till dina expansionsbeslag och utgå ifrån dem, det finns ju speciella skruv som fäster i standard 5mm hålradshål - gissar att du kan köpa sådana på ikea. Har även för mig att de är relativt snälla mot hålen så att man kan återanvända hålen...
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Blir intressant att följa :)
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
5 mm hål och skruvtypen heter Systemskruv om du vill söka.

Även jag har byggt hurtsar med de beslagen från biltema och är helnöjd. Jag använde 19 mm MDF till stommarna och 12 mm plywood till lådorna. Jag satte inte mina i hålrad eftersom jag tror det ändå kommer att bli svårt att flytta runt lådorna så det passar. Jag skippade dock de medföljade skruvarna och körde på ESSVE skruv i lämplig storlek. Det kanske blir några bilder om jag någongång får dit lådfronterna också.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Skooda skrev:
Jag tänkte använda Biltemas expansionsbeslag.

[länk]

och en sådan skruv?

[bild]
Jo det var sådana skruvar jag tänkte på, om du borrar 5mm hålrader kan du ju dessutom använda hyllbärare och "vanliga" hyllor på några ställen om det känns användbart.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.