jac skrev:
Tyvärr verkar det inte som om dessa är gjorda för nackband. Skalmarna verkar sitta fast med en liten skruv som de flesta glasögon så det är nog inte tänkt att man ska kunna koppla loss dem.
Synd, hade varit smidigt om dom varit kompatibla med det systemet jag har. Men jag skall beställa i vilket fall som helst otroligt smidigt att slippa byta ögon hela tiden.

Tack för att du kolla.

Såg dessa idag.
Skyddsglasögon med inbyggda läsglas, svart båge, genomskinliga linser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Men se där, kan det vara så att diverse inköpare och produktutvecklare börjar komma upp i mogen ålder... ;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S
jac skrev:
Men se där, kan det vara så att diverse inköpare och produktutvecklare börjar komma upp i mogen ålder... ;)
finns mycket skyddsglasögon med styrka om man söker

Vad tror ni om detta push block? Jag gillar inte de små tunna pinnarna (bird foot/mouth), känns inte som jag har någon kontroll. Provade bifogad och den kändes stabil. Vill dock inte köra över klingan med denna modell, men för bredare snitt kanske det kan vara något.

Vad anser ni? Trähantverks push block för snickeri med handtag och bas, ligger på ett arbetsbord.
Skapa konto
Hand som håller i ett trä-pushblock vid användning vid sågning på en bordssåg för säkert och kontrollerat snitt.
Skapa konto

P
Sån kickback som visas på filmen i början har jag fått en gång på ett bygge jag jobbade på, dom va inte så nogräknade utan ja fick en gammal kombinerad dewalt kapger/bordsåg att jobba med!(en sådan som har ett klyvbord ovanpå! Den heter D27111 vill jag minnas!

iaf så saknade sågen både klingskydd, klyvkniv och klingan va så slö så ja tro dom sågat järn med den...
Det tog inte mer än några sekunder så åkte ekbiten som jag skulle klyva tilbaka med en herrans kraft och rakt in i magen så jag fick fick åka in på sjukhuset för en liten omplåstring/rutinundersökning!

Jag slutade det jobbet efteråt!

Testade att skapa lite kontrollerad kick-back :p

Biten biten studsade via bandsågen och mitt huvud och landade mjukt på sågbordet igen!

Detta var ju avsiktligt, första gången jag fick oavsiktlig kick-back finns kvar som minne genom ett hål i verkstadsporten. Hål i en verkstadsport som orsakats av träbit som studsade efter en kick-back från en bandsåg.
Skapa konto

• Hand som håller en träbit framför en bandsåg, med tecken på kick-back och sågspån på bordet.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Det ser mer ut som ”ejection”, eller?

Hur bra funkar dom här tandade 'backspärrarna' som jag såg på en såg i en butik?

Tandade backspärrar fästa vid en cirkelsåg med synlig sågklinga på en röd och svart såg på en grå arbetsbänk.
Skapa konto

A
nanowire nanowire skrev:
Testade att skapa lite kontrollerad kick-back :p

[video]

Biten biten studsade via bandsågen och mitt huvud och landade mjukt på sågbordet igen!
[video]

Detta var ju avsiktligt, första gången jag fick oavsiktlig kick-back finns kvar som minne genom ett hål i verkstadsporten.[bild]
Såga lite större bitar så det blir lite show när den träffar kaggen. Jag kan tala om att det smärtade duktigt:crysmile: Person visar stort blåmärke på sidan av kroppen i spegelreflektion.
Skapa konto

• Wow
erik8308 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur bra funkar dom här tandade 'backspärrarna' som jag såg på en såg i en butik?

[bild]
Det hjälper kanske för vissa situationer om nu tänderna verkligen greppar (är de fjäderbelastade?) men kräver att det är längre ämnen som passerar hela klingan. För bitar kortare än klingan som pga felaktigt handhavande kläms mellan klinga och klyvanhåll hjälper det inte alls.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.