Lär bli en hel del gips inom kort, både tak och vägg. Vad säger ni mer erfarna?
Batteri eller nätdriven skruvautomat?

Glad amatör med makita uppsättning. Bla 2st 5ah, skruvdragare ddf484, kapoger och nätdriven tigersåg.
 
Batteri alla dagar i veckan, sen skulle inte jag valt Makita men har redan deras batteri kan du ju ta en.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Jag har Makitas batteri system men valde ändå Festool skruvautomat pga Makitans extremt dåliga recensioner.
 
Vad är det för problem som upplevts med Makitas automater? Jag har två, för olika skruvlängder, och har dragit flera tusen gipsskruv och även skivskruv - OSB/plyfa i väggar - och trallskruv i mängder utan problem. Det gäller att starta motorn innan man sätter press på skruven, annars går det inte. De gångerna den missat eller strulat har berott på att jag inte haft automaten rak mot väggen utan pressat i sidled på skruven.
 
Nosen är ju dålig, men nu har dom gjort om den. Sen har dom inget automatläge så man ska hålla i knappen och då går den hela tiden eller trycka in för varje skruv, på bla Festool så aktiveras motorn när man trycker nosen emot och går bara när den skruvar vilket är så mycket trevligare. Har haft två Makita automater men sålde av och kör bara Festool nu.
 
Heij83
Dessutom så klarar Festolen att skruva snett.
Automat läget är underbart när man ska dra många skruv.
 
Måste hålla med om att festool är överlägsen i ergonomi men makitas fungerar den med. Håll koll och byt "läpparna" i nosen på makitan när det är dags annars kantrar skruvarna
 
Läst nånstans att man kan byta makitas nos mot en annan så är problemet löst med att den slinter osv. Tror det var essve
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Trots en bunt makitamaskiner med tillhörande batterier så såg jag mig om och fick tag på en bättre beg 230V hilti skruvautomat. Varenda vägg i min 150 kvm kåk har fått nytt gips med den maskinen, antalet bommade skruv kan jag räkna på mina bägge händer, inte mer än så.

Orsaken: alla kassa recensioner samt avrådan från byggare jag pratat med.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Spännande, är fortfarande kluven vad jag ska satsa på. Slant upp för en festool känns sådär även om jag annars försöker köpa rejäla saker direkt.

Nätdrivet från annat märke skulle funka.
 
Heij83
M mxjolle skrev:
Spännande, är fortfarande kluven vad jag ska satsa på. Slant upp för en festool känns sådär även om jag annars försöker köpa rejäla saker direkt.

Nätdrivet från annat märke skulle funka.
Jag hitta en begagnad festool för 1500:-
 
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Finns DTW300 och DTW301 beroende på vad man föredrar.
ahh =) titta lite snett =) men jo 300/301 är så.. Men friktionsringen ist för sitften 10 av 10 gånger iaf :D
 
Köpte en Makita skruvdragare DDF484RTJ på Bauhaus för ett halvår sen typ. Skruvade nyligen 6x80 skruv genom obehandlade granreglar och maskinen orkade inte dra i skruvskallen i trät. Tog fram min 7 år gamla Bosch PSR 14.4 voltare som fick ner skallen några millimeter i trät.

Har jag fått ett måndagsex eller vad fan är det frågan om?
 
Redigerat:
B
M Cameltoe skrev:
Köpte en Makita skruvdragare DDF482RTJ på Bauhaus för ett halvår sen typ. Skruvade nyligen 6x80 skruv genom obehandlade granreglar och maskinen orkade inte dra i skruvskallen i trät. Tog fram min 7 år gamla Bosch PSR 14.4 voltare som fick ner skallen några millimeter i trät.

Har jag fått ett måndagsex eller vad fan är det frågan om?
482an är väl bland det sämsta Makita gjort (iaf bland skruvdragare)? Tycker mig läst en hel del negativt om den.

Tillägg: Blev tvungen att prova själv, både DDF484 och en 6år gammal DHP456 drog glatt i 5x80 på tvåan.
 
Redigerat:
B breakman skrev:
482an är väl bland det sämsta Makita gjort (iaf bland skruvdragare)? Tycker mig läst en hel del negativt om den.
Rättning, ddf484rtj skulle det va, inte 482.

På Bauhaus har den i princip bara 5 stjärnor i omdöme (+60 omdömen) och i tester har den fått bra betyg med, där jag läst i alla fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.