Jag var fullt allvarligt med min fråga. Har har själv haft samma uppfattning att Makita duger för proffs och jag har ett antal maskiner av olika slag. Men jag har ändrat uppfattning totalt på senare tid pga överdrivna och kontraproduktiva säkerhetsfunktioner som gör maskinerna oanvändbara för proffs eller erfarna användare som ställer lite krav på användbarhet och effektivitet. Se mina inlägg om DUX60 tidigare i tråden. Detta liknar skydd för korkade amerikaner.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag var fullt allvarligt med min fråga. Har har själv haft samma uppfattning att Makita duger för proffs och jag har ett antal maskiner av olika slag. Men jag har ändrat uppfattning totalt på senare tid pga överdrivna och kontraproduktiva säkerhetsfunktioner som gör maskinerna oanvändbara för proffs eller erfarna användare som ställer lite krav på användbarhet och effektivitet. Se mina inlägg om DUX60 tidigare i tråden. Detta liknar skydd för korkade amerikaner.
Jag avskyr sånt där. Liknande på min häcksax, också en Makita, svinbra i övrigt men jobbigt elektroniskt lås som kräver ändrat handgrepp även den.

Tyvärr tror jag inte det är en fluga, utan att andra som har globala produktserier kommer följa efter, just av den anledningen som du skriver - jänkarna. Detta från egna erfarenheter inom industrin med produkter som skeppas bla till US, en massa special för dom, inte pga reglerat utan för att skydda mot skadeståndsanspråk.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok
Främsta skillnaden är väl att klingan är till vänster.
Hittade några gamla trådar.
Vad är annars skillnaderna mellan dhs 630 660 680.

N najaden skrev:
Ok
Främsta skillnaden är väl att klingan är till vänster.
Hittade några gamla trådar.
Vad är annars skillnaderna mellan dhs 630 660 680.
Nä blev fel..klingan är som vanligt på 660 ...680 till vänster..suck..

Största skillnaden mellan 610 och 660 är att 660 har kolborstfri motor , högre arbetsvarvtal samt är lite lättare och kompaktare.

dof dof skrev:
Största skillnaden mellan 610 och 660 är att 660 har kolborstfri motor , högre arbetsvarvtal samt är lite lättare och kompaktare.
Och 610:an har klingan på rätt sida för högerhänta

Ok
Tackar för info..
Bara för att...vad har eller inte har 630 jämfört med dom andra.

Rickard.
Makita har väl kört 4st 165mm sågar parallellt. Två med klingan på höger sida och två med klingan till vänster. En ltx (gamla sortens elmotor) och en BL (brushless) åt "båda hållen". Förr va största skillnaden att batteriet räckte ganska mycket längre i en brushless men jag vet inte hur det är nu, har knappt använt något annat än brushless dom senare åren.

• Gilla
najaden
  • Laddar…
M morgonspöket skrev:
Ska köpa en Makita slagskruvdragare. Frågan är bara vilken?
Jag går och väntar på att DTD173 ska komma till Europa. Såg något rykte om slutet av 2024 och jag tror de kommit till UK vid det här laget så snart kanske det händer!

P Prodigys skrev:
Och 610:an har klingan på rätt sida för högerhänta
Jag har aldrig fattat det där. Jag har en 680, dvs med klingan till vänster, vilket passar mig som högerhänt utmärkt, tycker jag. Jag ser klingan när jag sågar vilket jag inte sulle göra om klingan satt till höger.

Helt ärlig fråga, vad gör en högerklingad såg bättre för en högerhänt? 😀

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Rickard.
K KMNelhas skrev:
Jag har aldrig fattat det där. Jag har en 680, dvs med klingan till vänster, vilket passar mig som högerhänt utmärkt, tycker jag. Jag ser klingan när jag sågar vilket jag inte sulle göra om klingan satt till höger.

Helt ärlig fråga, vad gör en högerklingad såg bättre för en högerhänt? 😀
610 har klingan på vänster sida som 680 så uppenbarligen är ni överens 😉

Oavsett så är det mest en smaksak och vad man är van med.

• Gilla
  • Haha
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
610 har klingan på vänster sida som 680 så uppenbarligen är ni överens 😉

Oavsett så är det mest en smaksak och vad man är van med.
Bra där! Antog bara att 610 var på "andra ledden". 😀

S Selleck skrev:
Jag går och väntar på att DTD173 ska komma till Europa. Såg något rykte om slutet av 2024 och jag tror de kommit till UK vid det här laget så snart kanske det händer!
Var hittar man någon data om den maskinen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.