405 677 läst · 2 264 svar
406k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 373 inlägg
Jag var fullt allvarligt med min fråga. Har har själv haft samma uppfattning att Makita duger för proffs och jag har ett antal maskiner av olika slag. Men jag har ändrat uppfattning totalt på senare tid pga överdrivna och kontraproduktiva säkerhetsfunktioner som gör maskinerna oanvändbara för proffs eller erfarna användare som ställer lite krav på användbarhet och effektivitet. Se mina inlägg om DUX60 tidigare i tråden. Detta liknar skydd för korkade amerikaner.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 001 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 001 inlägg
Jag avskyr sånt där. Liknande på min häcksax, också en Makita, svinbra i övrigt men jobbigt elektroniskt lås som kräver ändrat handgrepp även den.Bo.Siltberg skrev:Jag var fullt allvarligt med min fråga. Har har själv haft samma uppfattning att Makita duger för proffs och jag har ett antal maskiner av olika slag. Men jag har ändrat uppfattning totalt på senare tid pga överdrivna och kontraproduktiva säkerhetsfunktioner som gör maskinerna oanvändbara för proffs eller erfarna användare som ställer lite krav på användbarhet och effektivitet. Se mina inlägg om DUX60 tidigare i tråden. Detta liknar skydd för korkade amerikaner.
Tyvärr tror jag inte det är en fluga, utan att andra som har globala produktserier kommer följa efter, just av den anledningen som du skriver - jänkarna. Detta från egna erfarenheter inom industrin med produkter som skeppas bla till US, en massa special för dom, inte pga reglerat utan för att skydda mot skadeståndsanspråk.
Nu verkar k-rauta köra en drive på denna såg https://www.k-rauta.se/produkt/cirkelsag-dhs660z-165mm-18v-naken/88381862912.
Kan någon förklara vad egentliga skillnaden är på den texhttps://www.toolab.se/makita-dss610z-cirkelsag-18v-165mm.
Varvtalet ?
Verkar såga lika djupt.
Kan någon förklara vad egentliga skillnaden är på den texhttps://www.toolab.se/makita-dss610z-cirkelsag-18v-165mm.
Varvtalet ?
Verkar såga lika djupt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
Makita har väl kört 4st 165mm sågar parallellt. Två med klingan på höger sida och två med klingan till vänster. En ltx (gamla sortens elmotor) och en BL (brushless) åt "båda hållen". Förr va största skillnaden att batteriet räckte ganska mycket längre i en brushless men jag vet inte hur det är nu, har knappt använt något annat än brushless dom senare åren.
Jag har aldrig fattat det där. Jag har en 680, dvs med klingan till vänster, vilket passar mig som högerhänt utmärkt, tycker jag. Jag ser klingan när jag sågar vilket jag inte sulle göra om klingan satt till höger.P Prodigys skrev:
Helt ärlig fråga, vad gör en högerklingad såg bättre för en högerhänt? 😀
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
610 har klingan på vänster sida som 680 så uppenbarligen är ni överens 😉K KMNelhas skrev:
Oavsett så är det mest en smaksak och vad man är van med.
Liknande trådar
-
Ritning för att Bygga en fönsterkarm för 2-lufts fönster
Lösvirke & Timmerhus -
Vad är det för fågel?
Övrigt Off Topic -
Trädgårdsforumet övertaget av verktygsnördar!
Information & Feedback -
Tips på tidning för alla verktygsnördar...
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Solvärme- för nördar o fanatiker?
Solceller, Solfångare, Solenergi