439 707 läst · 2 325 svar
440k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Någon annan som haft Julkalendern och fått vattenpasset...
Hur rakt är det för er ?
Ena libellen verkar ok...den andra...not so much...
/Jocce
Hur rakt är det för er ?
Ena libellen verkar ok...den andra...not so much...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
/Jocce

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag hade varit så snäll i år så Tomten tyckte jag var värd det lilla extra.
Om någon är sugen på att köpa en nästan oanvänd BR400MP så har jag en annons på en sån på Blocket just nu.
https://www.blocket.se/annons/a/a/1208918825
https://www.blocket.se/annons/a/a/1208918825
Då jag inte vet vad en motsvarighet till Makita heter eller ens finns, så blir det en ganska generell fråga:
Styrskena till sänksåg/cirkelsåg, som sitter fast på sågen, och som man kan justera vinkeln på, finns det till Makita eller är det på gång?
Festool har om jag förstått det rätt, och till Bosch vet jag modellen heter: FSN 440X. Troligen även FSN 300 x. Se bild för någon sorts hum om hur den ser ut.
Styrskena till sänksåg/cirkelsåg, som sitter fast på sågen, och som man kan justera vinkeln på, finns det till Makita eller är det på gång?
Festool har om jag förstått det rätt, och till Bosch vet jag modellen heter: FSN 440X. Troligen även FSN 300 x. Se bild för någon sorts hum om hur den ser ut.

Redigerat:
inom något år kanske =)J johan_paz skrev:Då jag inte vet vad en motsvarighet till Makita heter eller ens finns, så blir det en ganska generell fråga:
[bild]
För info så verkar det som Bauhaus börjat sälja Makita igen, detta från senaste kampanjbladet:
Bra priser eller ej vet jag inte, men mer tillgänglighet på maskinerna och framförallt en till aktör att prismatcha hos eller mot är aldrig fel!
/Jocce

Logga in
Skapa konto
Bra priser eller ej vet jag inte, men mer tillgänglighet på maskinerna och framförallt en till aktör att prismatcha hos eller mot är aldrig fel!
/Jocce
Jag gissar att du vill ha slagborrfunktionen. En slagborr behöver ju inte bara vara stark utan den behöver ju också ha viss tyngd för att fungera bra.K kniv skrev:
Själv har jag gått mot lättare skruvdragare (utan slag), nu senast bytte jag en DDF484 till en DDF487.
Så jag är lite tveksam om det är så lätt att få en bra combo i samma maskin. Tror man behöver en tyngre slagmaskin (som också kan fungera för de tunga skruvjobben) och en lättare för skruvjobben till vardags.
Vad har du använt för några? Jag har borrat granit, betong inklusive 50-tals betong med någon löjligt hård balast etc. Man får tänka lite och använda rätt borr men annars inga större problem. 50-tals betongen var med det andra japanska märket och graniten med en black and decker.P Prodigys skrev:
Den stora fördelen är att om man bara gör några hål här och där inte behöver en extra maskin.
Av en slump har jag numera en större makita vilket är perfekt då jag bara har tegel eller lättbetong i nuvarande huset.
Bra tankar, men jag har redan DDF487 också… Sen delar vi på en borrhammare inom familjen, som då flyttar runt till den som behöver den. Tanken med en DHP var då att kunna göra några mindre hål i hårdare material så man slipper åka och hämta borrhammaren varje gång.. Men flera och större hål lär jag hämta den för i vilket fall..B Bergsmannen skrev:Jag gissar att du vill ha slagborrfunktionen. En slagborr behöver ju inte bara vara stark utan den behöver ju också ha viss tyngd för att fungera bra.
Själv har jag gått mot lättare skruvdragare (utan slag), nu senast bytte jag en DDF484 till en DDF487.
Så jag är lite tveksam om det är så lätt att få en bra combo i samma maskin. Tror man behöver en tyngre slagmaskin (som också kan fungera för de tunga skruvjobben) och en lättare för skruvjobben till vardags.
Är det någon som har Makitas bandsåg LB1200F?
Köpte en begagnad igår och antingen är den trasig eller så har förra ägaren gjort något skumt.
Det går inte att spänna bladet.
Spänningsnekanismen spänner bara bladet lite, men långt ifrån tillräckligt.
Tycker övre bandhjulet sitter löst och det känns som att hela hållaren sitter för långt ner.
Någon som vet om något brukar gå sönder på dessa, eller vad jag kan/ska justera för att få ordning på det?
Spaken för bandspänningen går att föra förbi sitt "spända" läge och blir slapp igen. Ska det vara så?
Hjälp!! 😢
Köpte en begagnad igår och antingen är den trasig eller så har förra ägaren gjort något skumt.
Tycker övre bandhjulet sitter löst och det känns som att hela hållaren sitter för långt ner.
Någon som vet om något brukar gå sönder på dessa, eller vad jag kan/ska justera för att få ordning på det?

Logga in
Skapa konto
Spaken för bandspänningen går att föra förbi sitt "spända" läge och blir slapp igen. Ska det vara så?
Hjälp!! 😢
Har inte en sån men kollade snabbt på lite bilder och scrollade i manualen. Spaken på baksidan är väl en snabbrelease för spänningen, medan den faktiska justeringen av spänningen görs med skruven på toppen?C Chentin skrev:Är det någon som har Makitas bandsåg LB1200F?
[bild]
Hjälp!! 😢
Helt rätt.L linusstaf skrev:
Har provat båda.
Tror jag har hittat felet.
Hur han har lyckats såga någonting alls med den här så här är obegripligt.
Edit: har inte hittat felet.