H
K KMNelhas skrev:
Jag har aldrig fattat det där. Jag har en 680, dvs med klingan till vänster, vilket passar mig som högerhänt utmärkt, tycker jag. Jag ser klingan när jag sågar vilket jag inte sulle göra om klingan satt till höger.

Helt ärlig fråga, vad gör en högerklingad såg bättre för en högerhänt?
När jag kapar reglar är klingan till vänster att föredra och då man klyver skulle jag vilja ha den till höger. Men ingen dealbreaker i mitt tycke.

H halj skrev:
När jag kapar reglar är klingan till vänster att föredra och då man klyver skulle jag vilja ha den till höger. Men ingen dealbreaker i mitt tycke.
Aldrig tänkt på det men ligger faktiskt en del logik i det du säger...

Anledning till ett maskinköp till? 😉

/Jocce

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
H halj skrev:
Varför vill du ha den på vänster när du kapar reglar?
Jag vill hålla i biten som jag ska ha med vänster hand så att ”skräpbiten” är det som eventuellt ramlar efter att ha kapats.
Precis som med sänksågen och de ”nya” kapsågarna (Festools HKC+FSK tex).

Sen vill jag gärna ha klingan så långt bort från vänsterhanden och kroppen som möjligt…

L Lovan83 skrev:
Jag vill hålla i biten som jag ska ha med vänster hand så att ”skräpbiten” är det som eventuellt ramlar efter att ha kapats.

Sen vill jag gärna ha klingan så långt bort från vänsterhanden och kroppen som möjligt…
Om man har klingan till vänster ser ser man den och kan följa strecket men gjort mycket lättare.

• Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
Q
M morgonspöket skrev:
Ska köpa en Makita slagskruvdragare. Frågan är bara vilken?

DTD141?
DTD154?
DTD172?

Antar att man inte har någon egentlig nytta av alla extra features på 172 som inte finns på 154? Och räcker styrkan i 141? Eller blir den för klen

Har en vanlig skruvdragare i dagsläget men vill kunna dra kraftigare skruv. Ska användas till diverse projekt typ bygga friggebod, altan, attefallshus m.m.
Antar att du menar dts141, olje slagskruvdragare. Den är toppen. Tyst och myyycket starkare än de angivna värden.

Pappa har lite...äldre...skruvdragare, enligt bild..

Behovet för något "stort" eller "kraftigt" är uppenbart inte så stort, men tänkte att det kunde vara kul att köpa något mer modernt till honom i julklapp.

Så klart vill man ju köpa Makita, men är absolut öppen för andra märken (svära i kyrkan? ;) )

Men är det deras 10,8V serie man ska kika på i sådant fall?
Vilken modell i sådant fall?

Behovet är väl i princip lite skruvande i huset, någon borrning i trä vid enstaka tillfälle, för grövre borrning finns sladd-maskin.

Liten och smidig är prio före kraftfull så att säga.Ös på med tips...

Två äldre blå skruvdragare från Makita ligger på en träbänk, med en grön trasa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Jocce

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
ClasseClas
Jocce81 Jocce81 skrev:
Pappa har lite...äldre...skruvdragare, enligt bild..

Behovet för något "stort" eller "kraftigt" är uppenbart inte så stort, men tänkte att det kunde vara kul att köpa något mer modernt till honom i julklapp.

Så klart vill man ju köpa Makita, men är absolut öppen för andra märken (svära i kyrkan? ;) )

Men är det deras 10,8V serie man ska kika på i sådant fall?
Vilken modell i sådant fall?

Behovet är väl i princip lite skruvande i huset, någon borrning i trä vid enstaka tillfälle, för grövre borrning finns sladd-maskin.

Liten och smidig är prio före kraftfull så att säga.Ös på med tips...

[bild]

/Jocce
Jag skulle satsa på 18 voltsmaskiner för där finns det allt inklusive trädgårdsmaskiner om han skulle få mersmak. Den här maskinen har jag och duger till nästan allt. Mkt smidig. Borrning kan han göra med sladdmaskinen.
En Makita DDF083Z skruvdragare med 18V borstat handtag och ett 5Ah batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med ett 2 Ah batteri så är den väldigt behändig. Den finns iofs som 12 V version och är då ca 100 gram lättare med ett liknande batteri.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-ddf083z-borrskruvdragare-18v
Tänk på att du behöver köpa till laddare, batterier och väska.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:

Den bökigaste biten ligger stadigt (gärna fixerad) på något och så åker den breda biten av sågen på det stadiga och snittet hamnar till vänster. Biten som kapas loss hålls då fast med vänstern. Båda bitarna har stöd och inget bryts eller ramlar i golvet/marken.
Med högerklinga gör jag tvärtom.
Sågen ör inte det viktigaste utan stödet och möjligheten att fixera.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag var fullt allvarligt med min fråga. Har har själv haft samma uppfattning att Makita duger för proffs och jag har ett antal maskiner av olika slag. Men jag har ändrat uppfattning totalt på senare tid pga överdrivna och kontraproduktiva säkerhetsfunktioner som gör maskinerna oanvändbara för proffs eller erfarna användare som ställer lite krav på användbarhet och effektivitet. Se mina inlägg om DUX60 tidigare i tråden. Detta liknar skydd för korkade amerikaner.
Jag tror att en del säkerhetsfunktinor till för att maskinen inte ska kunna råka självstarta pga av att den ligger emot något. Om du har den liggandes i skåpet på.en bil och den vickar.
Jag håller med om att det är överdrivet och besvärligt.

Vad menar du är kontraproduktivt med 40-voltsserien?

S Stubai skrev:
Vad menar du är kontraproduktivt med 40-voltsserien?
Ingenting, det var säkerhetsfunktionerna jag avsåg.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ingenting, det var säkerhetsfunktionerna jag avsåg.
Jag såg nu att jag missat en del av diskussionerna kring 40-voltsserien, ber om ursäkt för det.
Jag var också emot 40-volt och tyckte att de borde satsat på att utveckla 36-serien istället. Men nu har jag konstaterat att 18-voltsbatterierna är för klena.

Vid eget test har jag konstaterat att ett 18-voltsbatteri inte kan leverera mer än 28 ampere. Det medför att en 36-voltsmaskin bara kan vara på 1000 watt.
En del 40-voltsmaskiner har jag sett är specade med 1800 watt, så det är en avsevärd skillnad.
Något annat jag funnit positivt iom 40-voltsserien är makita börjat ange effekt på sina maskiner, vilket jag efterfrågat i åratal.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker detta låter trovärdigt:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som jag har förstått det har Makita lyckats måla in sig i ett hörn med sina 18-volts batterier, så de inte kunde använda 21700-celler i dem, eftersom de är längre än vanliga 18650 ..
TorqueTestChannel har visat rätt tydligt att strömmen som 18650 kan ge är en begränsande faktor numera, så andra celler är nödvändiga om man vill hänga med.....

Sen kan jag nog hålla med om att faktumet att de inte kommit ut med pouch-celler vid det här laget, och att de bara har 21700 i XGT gör att det hela känns lite grann som att mjölka marknaden...
dvs jag är inte speciellt övertygad om att deras 40 V-serie, som för övrigt är 36 V precis som tidigare, är en produktutveckling som är värd att satsa på. Det kan inte ha varit omöjligt att hotta upp 18 V-batterierna även om de blir större och få dem att passa på något sätt i gamla maskiner. Det kanske redan finns adapters. Olika batteriserier som inte är kompatibla borde förbjudas...

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag såg nu att jag missat en del av diskussionerna kring 40-voltsserien, ber om ursäkt för det.
Jag var också emot 40-volt och tyckte att de borde satsat på att utveckla 36-serien istället. Men nu har jag konstaterat att 18-voltsbatterierna är för klena.

Vid eget test har jag konstaterat att ett 18-voltsbatteri inte kan leverera mer än 28 ampere. Det medför att en 36-voltsmaskin bara kan vara på 1000 watt.
En del 40-voltsmaskiner har jag sett är specade med 1800 watt, så det är en avsevärd skillnad.
Något annat jag funnit positivt iom 40-voltsserien är makita börjat ange effekt på sina maskiner, vilket jag efterfrågat i åratal.
Just typen av celler som Makita använder är begränsade till det. Det finns större celler med högre strömstyrka men dessa passar inte i samma batteriformat så Makita hade behövt byta form på batterierna för att kunna ha modernare och starkare celler. Möjligtvis att nya ”tab-less” celler kan användas för att behålla kompatibiliteten.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle satsa på 18 voltsmaskiner för där finns det allt inklusive trädgårdsmaskiner om han skulle få mersmak. Den här maskinen har jag och duger till nästan allt. Mkt smidig. Borrning kan han göra med sladdmaskinen.
[bild]
Med ett 2 Ah batteri så är den väldigt behändig. Den finns iofs som 12 V version och är då ca 100 gram lättare med ett liknande batteri.
[länk]
Tänk på att du behöver köpa till laddare, batterier och väska.
Funderade också på det, men känns som den ändå, i förhållande till det han haft tidigare, blir lite "tung och klumpig" (även med 2Ah-batteri), men ska klämma och känna lite...

/Jocce

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.