405 690 läst · 2 264 svar
406k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Väldigt få maskiner drar nytta av högre volt i dagsläget så till den grad att de är starkare än 18V versioner.screamin-daemon skrev:LXT-plattformen är en begränsning i många fall. Visst kan man ha två batterier i en del maskiner, men hur ska du tillverka kraftfulla mutterdragare, skruvdragare, mindre cirkelsågar osv. utan att dessa blir extremt klumpiga? Det är även ganska irriterande att behöva ladda två batterier till varje maskin.
Sedan finns det säkert fler fördelar med en ny plattform som inte begränsas av xx-antal år gammal elektronik.
Det gäller fler märken än Makita.
Är någon enstaka extremt effekthungrig cirkelsåg och vinkelslip
Det kommer dessutom 18V batterier med ny teknik och 40/60V med gammal teknik så det argumentet faller också.
T.ex. Dewalt är åtminstonde bakåtkompatibla så 60V batteri och laddare fungerar till 18V maskiner och batteri
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Som jag har förstått det har Makita lyckats måla in sig i ett hörn med sina 18-volts batterier, så de inte kunde använda 21700-celler i dem, eftersom de är längre än vanliga 18650 ..Bo.Siltberg skrev:
TorqueTestChannel har visat rätt tydligt att strömmen som 18650 kan ge är en begränsande faktor numera, så andra celler är nödvändiga om man vill hänga med.....
Sen kan jag nog hålla med om att faktumet att de inte kommit ut med pouch-celler vid det här laget, och att de bara har 21700 i XGT gör att det hela känns lite grann som att mjölka marknaden...
Men det borde väl inte vara något större problem att göra batterierna med lite större yttermått? Kan ju inte finnas många maskiner där längden på batteriet är en begränsande faktor.Dan_Johansson skrev:Som jag har förstått det har Makita lyckats måla in sig i ett hörn med sina 18-volts batterier, så de inte kunde använda 21700-celler i dem, eftersom de är längre än vanliga 18650 ..
TorqueTestChannel har visat rätt tydligt att strömmen som 18650 kan ge är en begränsande faktor numera, så andra celler är nödvändiga om man vill hänga med.....
Sen kan jag nog hålla med om att faktumet att de inte kommit ut med pouch-celler vid det här laget, och att de bara har 21700 i XGT gör att det hela känns lite grann som att mjölka marknaden...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
De har en hel del maskiner, där två sitter bredvid varandra, och en del maskiner där batteriet ska passa in i ett batterieformat hål, och min känsla är att Makita sålt rätt hårt på att LXT-batterierna funkar till allt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Fråga Milwaukeescreamin-daemon skrev:LXT-plattformen är en begränsning i många fall. Visst kan man ha två batterier i en del maskiner, men hur ska du tillverka kraftfulla mutterdragare, skruvdragare, mindre cirkelsågar osv. utan att dessa blir extremt klumpiga? Det är även ganska irriterande att behöva ladda två batterier till varje maskin.
Sedan finns det säkert fler fördelar med en ny plattform som inte begränsas av xx-antal år gammal elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För maskiner i denna storlek ser jag heller inte att de blir speciellt mycket mer klumpiga med två batterier.
Ska köpa en Makita slagskruvdragare. Frågan är bara vilken?
DTD141?
DTD154?
DTD172?
Antar att man inte har någon egentlig nytta av alla extra features på 172 som inte finns på 154? Och räcker styrkan i 141? Eller blir den för klen
Har en vanlig skruvdragare i dagsläget men vill kunna dra kraftigare skruv. Ska användas till diverse projekt typ bygga friggebod, altan, attefallshus m.m.
DTD141?
DTD154?
DTD172?
Antar att man inte har någon egentlig nytta av alla extra features på 172 som inte finns på 154? Och räcker styrkan i 141? Eller blir den för klen
Har en vanlig skruvdragare i dagsläget men vill kunna dra kraftigare skruv. Ska användas till diverse projekt typ bygga friggebod, altan, attefallshus m.m.
Finns det någon speciell funktion för gips så att man inte drar genom pappen? Lite sugen på 12v för vikten.nino skrev:
95% av tiden kommer jag väl köra 5x90 eller mindre
Inte på min 152 iaf, men med lite känsla så är det lungt.
Skulle nog köpa en 18v med 2 & 4 A batteri, 2 till gips och 4 till lite grövre skruv sen slipper man vänta på att det ska ladda.
Finns mycket roliga maskiner att köpa i 18v serien 🙂
Skulle nog köpa en 18v med 2 & 4 A batteri, 2 till gips och 4 till lite grövre skruv sen slipper man vänta på att det ska ladda.
Finns mycket roliga maskiner att köpa i 18v serien 🙂
En stor fördel med DTD172 är att den är kortare(138 > 114mm).M morgonspöket skrev:Ska köpa en Makita slagskruvdragare. Frågan är bara vilken?
DTD141?
DTD154?
DTD172?
Det kan vara skillnaden mellan att komma åt att dra en skruv eller ej i trånga utrymmen. 👌
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 003 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 003 inlägg
Försök till provokation, Biltema!? 💩 Men jag känner igen ditt namn och du brukar vara seriös, så jag ska svara eller bästa förmåga. Jag förstår din spaning, tycker man såg Makita mer förr i hantverkarbussarna. Men jag tror mer det är en Sverige-grej, Festool och Milwaukee verkar gå bra här. Makita är ändå för proffs och köpstarka konsumenter. Är i samma klass som Milwaukee, DeWalt, Blå Bosch, HiKoki, Panasonic. Ibland lite bättre ibland lite sämre. Japantillverkade grejerna brukar vara topp.Bo.Siltberg skrev: