418 853 läst · 2 299 svar
419k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
I det läget skulle jag nog köpt lilla blå boschen , den med utbytbara chuckar.Jocce81 skrev:Pappa har lite...äldre...skruvdragare, enligt bild..
Behovet för något "stort" eller "kraftigt" är uppenbart inte så stort, men tänkte att det kunde vara kul att köpa något mer modernt till honom i julklapp.
Så klart vill man ju köpa Makita, men är absolut öppen för andra märken (svära i kyrkan? )
Men är det deras 10,8V serie man ska kika på i sådant fall?
Vilken modell i sådant fall?
Behovet är väl i princip lite skruvande i huset, någon borrning i trä vid enstaka tillfälle, för grövre borrning finns sladd-maskin.
Liten och smidig är prio före kraftfull så att säga.Ös på med tips...
[bild]
/Jocce
Jag har lilla blå med chuckar. Hade jag köpt idag hade jag istället köpt https://www.proffsmagasinet.se/mask...rskruvdragare-med-batteri-och-laddare-3139478dof skrev:
Har drygt 20st 18V LXT maskiner och 10st batterier och vill inte gärna byta upp mig, och det är sällan jag stör mig på att det saknas effekt. Men jag har aldrig provat 36/40VBo.Siltberg skrev:Jag tycker detta låter trovärdigt:
dvs jag är inte speciellt övertygad om att deras 40 V-serie, som för övrigt är 36 V precis som tidigare, är en produktutveckling som är värd att satsa på. Det kan inte ha varit omöjligt att hotta upp 18 V-batterierna även om de blir större och få dem att passa på något sätt i gamla maskiner. Det kanske redan finns adapters. Olika batteriserier som inte är kompatibla borde förbjudas...
Såklart om man ska klyva virke med cirkelsåg hela dagarna, men jag har faktiskt klyvt en 12m limträbalk på 405x115mm till 396x115mm med 18V'aren, klingan räkte inte igenom hela vägen så sista 5mm körde jag med tigersågen.
Klyver man hela dagarna kan man troligen köpa en sladdmaskin eller vsrför inte en byggsåg som är mer ergonomisk, lättare att ställa in och säkrare. Det är mindre pengar än att köpa en större cirkelsåg med ett nytt batterisystem. Ska man kapa är kap- och gersågen lösningen.
Cirkelsågen är ju mest för mindre arbeten och för sådana som mig som inte har plats/lust att ändra inriktning på maskinerna.
Cirkelsågen är ju mest för mindre arbeten och för sådana som mig som inte har plats/lust att ändra inriktning på maskinerna.
Tool & stuff har gjort en recension på YouTube på den.P pianist skrev:
Verkar kompetent, men tung.
Väntar på xgt varianten så köper jag direkt, alltid velat ha en spikpistol, och är fast i xgt serien.
Bor tyvärr i radhus, men får väl bygga ett förråd eller något för att motivera den
Innan dess blir det nog bandslipen, verkar som en kul pryl
Woho..tomten (eller syrran 😇) var snäll och jag fick en DTM52Z i julklapp 😍🎅🏻
Så nu behöver jag köpa blad...vad köper man och var?
Visst finns det även någon slip-platta ? Vad köper man för något där ?
(Stulen bild för uppmärksamhet)
/Jocce
Så nu behöver jag köpa blad...vad köper man och var?
Visst finns det även någon slip-platta ? Vad köper man för något där ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Jocce
Kompatibel med STARLOCK MAX, STARLOCK och STARLOCK plus.Jocce81 skrev:
Amazon har, och slipplatta likt denna finns från Makita och bla. Bosch. Säkert nån av de mellandagsöppna byggladorna likaså.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera vad du kommer behöva primärt och välj ett lämpligt kit. 🎅🎄
Grejen är ju att jag inte vet exakt vad jag kommer använda den till men har sett behovet ibland, så får väl köpa lite "random" saker 🤣FredrikR skrev:
Men det lönar sig att köpa "märkes"-blad osv antar jag ?
Ska du ge dig på att såga metall i någon form kan det säkert löna sig med märkesblad men för enbart trä duger det mesta. Jag köpte ett 50-pack från kina för 6 år sen och har bara behövt slänga dom som blivit utlånade samt dom jag försökt såga spik med.Jocce81 skrev:
När jag haft tid att vänta har amazon ofta varit billigast. Annars blir det en snabb men dyrare vända till Bauhaus eller Jula.Jocce81 skrev:
Sågblad i alla dess former, smala, långa, breda, runda, etc. är väl det man främst tänker på med dessa maskiner. Jag har köpt dem ett och ett i mån av behov men ångrar att jag inte köpte ett paket med de flesta varianterna redan från början. De billigaste starlocktillbehören från t.ex. Temu har mest gjort mig besviken. Fein eller Bosch professional kostar mer men håller också betydligt längre.
Något otippat så är det blad jag använder oftast och därför lämnar på maskinen Feins "krokkniv". Det är det bästa sättet jag hittat för att snabbt och enkelt kapa ned wellpapplådor. Vanliga icke-vibrerande utility-blads-knivar funkar också, men de blir snabbt slöa och krokvarianten lossnar gärna från de flesta handtagen. Feins starlock-krokkniv har hållit sig vasst förvånansvärt länge. Att såga wellpapp går också snabbt, men den oundvikliga dammsugningen efteråt är trist. Fein-kniven lämnar inget skräp.
Denna typ av blad var smidiga vid kakeljobb. Jag snålade och köpte karbidversionerna istället för diamant. De höll utmärkt för mina småjobb, men det är säkert ingen slump att de dyrare diamantversionerna existerar så överväg dem för större jobb.
Jag är kluven gällande kardborr-slipplattorna. Jag har förbrukat ett par lådor Fein Best of Starlock sliptillbehörssats. Fingerslipplattorna är svåra att inte bränna bort kardborren på. Låg hastighet och minimalt med tryck krävs. Det går dock allt för långsamt, så man trycker lite hårdare och smälter plasten ändå. De lite större deltaslipplattorna funkar lite bättre, men Fein kör med den ovanligare storleken 80mm. Jag rekommenderar 93mm-varianten från t.ex. Bosch istället. Då är förmodligen en riktig deltaslipmaskin bättre än dessa multimaskiner. Jag köpte en DBO481 för att jämföra till sommaren.
Vanliga färgskrapor med hårdmetallskär går dock snabbare och är tystare. Men det är fysiskt krävande och omväxling förnöjer så jag har inte helt slutat använda multiverktyg för slipning. Härnäst ska jag slipa ledstänger och tänkte då testa detta starlocktillbehör från Bosch. Jag misstänker att handslipning är svårslaget, men kul att testa.
Tack för uttömmande svar!S Selleck skrev:När jag haft tid att vänta har amazon ofta varit billigast. Annars blir det en snabb men dyrare vända till Bauhaus eller Jula.
Sågblad i alla dess former, smala, långa, breda, runda, etc. är väl det man främst tänker på med dessa maskiner. Jag har köpt dem ett och ett i mån av behov men ångrar att jag inte köpte ett paket med de flesta varianterna redan från början. De billigaste starlocktillbehören från t.ex. Temu har mest gjort mig besviken. Fein eller Bosch professional kostar mer men håller också betydligt längre.
Något otippat så är det blad jag använder oftast och därför lämnar på maskinen Feins "krokkniv". Det är det bästa sättet jag hittat för att snabbt och enkelt kapa ned wellpapplådor. Vanliga icke-vibrerande utility-blads-knivar funkar också, men de blir snabbt slöa och krokvarianten lossnar gärna från de flesta handtagen. Feins starlock-krokkniv har hållit sig vasst förvånansvärt länge. Att såga wellpapp går också snabbt, men den oundvikliga dammsugningen efteråt är trist. Fein-kniven lämnar inget skräp.
Denna typ av blad var smidiga vid kakeljobb. Jag snålade och köpte karbidversionerna istället för diamant. De höll utmärkt för mina småjobb, men det är säkert ingen slump att de dyrare diamantversionerna existerar så överväg dem för större jobb.
Jag är kluven gällande kardborr-slipplattorna. Jag har förbrukat ett par lådor Fein Best of Starlock sliptillbehörssats. Fingerslipplattorna är svåra att inte bränna bort kardborren på. Låg hastighet och minimalt med tryck krävs. Det går dock allt för långsamt, så man trycker lite hårdare och smälter plasten ändå. De lite större deltaslipplattorna funkar lite bättre, men Fein kör med den ovanligare storleken 80mm. Jag rekommenderar 93mm-varianten från t.ex. Bosch istället. Då är förmodligen en riktig deltaslipmaskin bättre än dessa multimaskiner. Jag köpte en DBO481 för att jämföra till sommaren.
Vanliga färgskrapor med hårdmetallskär går dock snabbare och är tystare. Men det är fysiskt krävande och omväxling förnöjer så jag har inte helt slutat använda multiverktyg för slipning. Härnäst ska jag slipa ledstänger och tänkte då testa detta starlocktillbehör från Bosch. Jag misstänker att handslipning är svårslaget, men kul att testa.
/Jocce