T Ejmelie skrev:
Upptäckte en liten skillnad på batterierna när jag vårdade dem. Vissa av dem hade något vitt innanför skalet längst ner och andra hade inte det. Detta trots att de alla är nya från i år.
Något som vet vad det är?

[bild] [bild] [bild]
Är det samma tillverkningsland? Ser jag ut att vara olika tillverknings batch av dem. 6-1 resp 9-2.
 
T
R Robert-san01 skrev:
Är det samma tillverkningsland? Ser jag ut att vara olika tillverknings batch av dem. 6-1 resp 9-2.
Dom som har vitt heter
9-2
2-1
7-1

De som saknar vitt heter
5-1
6-1
 
Är det samma AH på alla batterier?
 
T
Japp 5,0 Ah på alla utom ett. Det som heter 2-1 är 6,0 Ah.
 
Vad står det på etiketten under?

Jag tror att de kommer från olika fabriker/omgångar och att de har olika fabrikat på cellerna.
 
T
R Robert-san01 skrev:
Vad står det på etiketten under?

Jag tror att de kommer från olika fabriker/omgångar och att de har olika fabrikat på cellerna.
De vitt med inuti:

Två Makita batterier, ett märkt 6.0Ah och ett märkt 5.0Ah, med varningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De som saknar vitt:

Två Makita BL1850B 18V 5.0Ah uppladdningsbara litiumjonbatterier, en med vit och en utan vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett filter innanför ventilationsöppningen? I så fall kanske man kom på efter ett tag att det var en bra detalj.
 
A
useless useless skrev:
Är det ett filter innanför ventilationsöppningen? I så fall kanske man kom på efter ett tag att det var en bra detalj.
För att filtrera röken menar du?;)
 
  • Haha
LoweW
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Är det ett filter innanför ventilationsöppningen? I så fall kanske man kom på efter ett tag att det var en bra detalj.
Alla batterier är köpta nya 2020 så de borde inte skilja om man inte kommit på det just nu.

Hur ser era batterier ut?
 
T Ejmelie skrev:
De vitt med inuti:

[bild]

De som saknar vitt:

[bild]
Dom med vitt är tillverkade i Singapore och Kina och dom utan är tillverkade i Vietnam. Skulle gissa på att det inte är så ovanligt med mindre skillnader från olika fabriker.
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
P pianist skrev:
På tal om DTD...

är sugen på 171....

någon som har input?...
Jag har också den och den är riktigt grym och ligger skönt i handen. Lite "hi tech" för mig bara för att vara en skruvdragare. Men snart ska jag nog lära mig :)

Men jag rekommenderar verkligen ett köp.
 
T
P Prodigys skrev:
Dom med vitt är tillverkade i Singapore och Kina och dom utan är tillverkade i Vietnam. Skulle gissa på att det inte är så ovanligt med mindre skillnader från olika fabriker.
Ah ok. Så det är inte ovanligt att de ser olika ut fast det är samma tillverkningsår?
 
richardtenggren
Min lilla erfarenhet säger att det både kan vara lite problematiskt med att få vissa produktionsanläggningar(gärna utomlands) att tillverka enligt senaste revision, samt att man ibland väljer att trycka ut en revision på bara en enhet för att upptäcka ”barnsjukdomar”, utan att ha problem överallt. Det kan ju också vara en övergångsperiod när man byter utrustning i någon anläggning, flyttar tillverkning eller så.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
jag håller med Richard ovan. jag har samma kina/singapore batterier, köpta i november. den vita biten är plattan där dioderna för batteristatus sitter och de har säkert bara haft en annan underleverantör, känns helt normalt enligt mig. Makita litiumjonbatteri BL1850B 18V 5.0Ah med säkerhets- och återvinningsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på batteri med plattan för batteristatusdioder och kontaktdon, asiatiska tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående.

Djupa andetag nu. . .
Allt kommer att bli bra.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.