hobbs hobbs skrev:
Har varit lite sugen på DTW285, men såg nu att det finns en DTW300 sedan i somras. Vad är det för skillnad på dessa? 300 är några hundra billigare.
en har ring i nosen den andra har stift som håller hylsan
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
en har ring i nosen den andra har stift som håller hylsan
Finns DTW300 och DTW301 beroende på vad man föredrar.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Linus91 Linus91 skrev:
Hallå! Är ute efter DBO180z excenterslip, men de har stigit så sjukt i pris.. Tittade på Amazon, där dyker dom inte upp föräns efter årsskiftet enligt deras info. Någon som har bra tips var man kommer över den för runt 1000:-? Såg på Amazon England, men då när man ska checka ut slås en avgift på i kassan utöver frakten?

//Linus
Du kanske redan har beställt och jag kanske bryter mot någon regel genom att kissa i makitatråden, men jag kör på.

Jag har en sådan slip sedan i somras. Liten, behändig och passar i färg och batterier med mycket annat i verkstan. Tyckte den var lite ineffektiv, men trodde det skulle vara så med slipar i den storleken. Igår fick jag hem reafyndet som är en aningen större slip med sladd från ett annat märke. Jag jämförde tiden att slipa en grovsågad ekplanka och den nya slipen gjorde samma jobb på en åttondel av tiden! Den lilla makitan är som sagt smidig och batteridriven, men jag har lagt den i kartongen och tror faktiskt att den aldrig kommer tas fram.

Som sagt kanske fel tråd och försent, men hoppas det är ok. Jag har en hel del ljusblå batterimaskiner som jag är nöjd med, men allt är tydligen inte guld.
 
P
Hitta just denna! Kommer garanterat med en ny kapger såg till denna, Man får hoppas på en bordsåg med :)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du kanske redan har beställt och jag kanske bryter mot någon regel genom att kissa i makitatråden, men jag kör på.

Jag har en sådan slip sedan i somras. Liten, behändig och passar i färg och batterier med mycket annat i verkstan. Tyckte den var lite ineffektiv, men trodde det skulle vara så med slipar i den storleken. Igår fick jag hem reafyndet som är en aningen större slip med sladd från ett annat märke. Jag jämförde tiden att slipa en grovsågad ekplanka och den nya slipen gjorde samma jobb på en åttondel av tiden! Den lilla makitan är som sagt smidig och batteridriven, men jag har lagt den i kartongen och tror faktiskt att den aldrig kommer tas fram.

Som sagt kanske fel tråd och försent, men hoppas det är ok. Jag har en hel del ljusblå batterimaskiner som jag är nöjd med, men allt är tydligen inte guld.
Intressant info! Har också funderat på en sådan och undrat lite över ifall den faktiskt är en bra slipmaskin eller om den bara är smidig att ha för smågrejer när man inte orkar dra fram sladden. Duger den till något enligt dig? Vad har du använt för batteri (om det gör någon skillnad vet jag inte)? Om du vill sälja din till ett bra pris, så är jag beredd att testa.
 
Den är som sagt smidig och är nog inte sämre än motsvarande maskiner. Fast jag håller på med alldeles för mycket grov ek för att det ska vara rätt maskin. Jag har ett litet batteridrivet strykjärn som jag kommer behöva till hörn och småsaker och den tillsammans med den nya lite större excentern täcker nog mina behov.

Visst kan du få köpa och testa. Jag har ju svårt att ta jättehögt pris efter mina säljande inlägg, så kom med ett bud. Papplåda och en hel del makita- slippapper.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du kanske redan har beställt och jag kanske bryter mot någon regel genom att kissa i makitatråden, men jag kör på.

Jag har en sådan slip sedan i somras. Liten, behändig och passar i färg och batterier med mycket annat i verkstan. Tyckte den var lite ineffektiv, men trodde det skulle vara så med slipar i den storleken. Igår fick jag hem reafyndet som är en aningen större slip med sladd från ett annat märke. Jag jämförde tiden att slipa en grovsågad ekplanka och den nya slipen gjorde samma jobb på en åttondel av tiden! Den lilla makitan är som sagt smidig och batteridriven, men jag har lagt den i kartongen och tror faktiskt att den aldrig kommer tas fram.

Som sagt kanske fel tråd och försent, men hoppas det är ok. Jag har en hel del ljusblå batterimaskiner som jag är nöjd med, men allt är tydligen inte guld.

Tack för input! Jag har som du nämner redan beställt, via svenska (tyska) Amazon för 1000:- riksdaler. Som du beskriver tror jag den kommer passa mig, som inte ens äger en slip idag och inte har storm höga krav, mer än att den ska användas mer sällan än ofta och till mindre projekt :Dmen det var bra input!
 
Just ja, det frågades om batterier. Jag har använt den med 5 Ah och bytt till ett färskt när första lampan slocknat, då den märkbart börjar sacka då.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Den är som sagt smidig och är nog inte sämre än motsvarande maskiner. Fast jag håller på med alldeles för mycket grov ek för att det ska vara rätt maskin. Jag har ett litet batteridrivet strykjärn som jag kommer behöva till hörn och småsaker och den tillsammans med den nya lite större excentern täcker nog mina behov.

Visst kan du få köpa och testa. Jag har ju svårt att ta jättehögt pris efter mina säljande inlägg, så kom med ett bud. Papplåda och en hel del makita- slippapper.
Tack för svar! Och tack för erbjudandet! Kan jag fundera på det några dagar? Är det så att det är vid grov avverkning (typ 40/60-papper) i ek som den känns trött? Eller alltid?
 
Du får fundera hur länge du vill. Den bor i sin kartong och väntar så länge. Enda villkoret om du köper är att du måste recensera maskinen här i tråden.

Det var när jag bytte furu och gran mot ek och mahogny som jag reagerade och framförallt med grova papper, så du kanske är något på spåren.
 
Ni får tala om ifall det är offtopic eller guida mig rätt. Jag söker ett begagnat 18v 2ah batteri för att prova på hur maskinerna agerar med ett sådant innan eventuellt man köper på sig 2st.
 
Jag har en DBO180. Tycker ändå att den funkar bra för (mitt) hemmabruk, även med 40-papper, men kanske inte har så höga krav, ha!
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Linus91 Linus91 skrev:
Ni får tala om ifall det är offtopic eller guida mig rätt. Jag söker ett begagnat 18v 2ah batteri för att prova på hur maskinerna agerar med ett sådant innan eventuellt man köper på sig 2st.
Vet inte var du hittar bra begagnade. Köpte mina två någon gång verktygsvaruhuset hade rea. De funkar bra till skruvdragarna, speciellt till 483:an som blir väldigt nätt. Fungerar sämre till cirkelsåg, multimaskin och slip.
 
  • Gilla
Linus91
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du får fundera hur länge du vill. Den bor i sin kartong och väntar så länge. Enda villkoret om du köper är att du måste recensera maskinen här i tråden.

Det var när jag bytte furu och gran mot ek och mahogny som jag reagerade och framförallt med grova papper, så du kanske är något på spåren.
Det låter som ett rimligt villkor! Återkommer när jag funderat.
 
Linus91 Linus91 skrev:
Ni får tala om ifall det är offtopic eller guida mig rätt. Jag söker ett begagnat 18v 2ah batteri för att prova på hur maskinerna agerar med ett sådant innan eventuellt man köper på sig 2st.
Nu ligger två stycken BL1820B ute på Tradera-auktioner.

Jag har ett som jag endast använder till lilla bitsmaskinen DDF083. Den kombinationen är helt underbar. De större skruvdragarna (DDF456) blir felbalanserade med lätt batteri, tycker jag. Har inte testat på sticksåg, cirkelsåg, fräs och sånt. Kanske att fräsen skulle bli smidig med litet batteri, men den skulle inte orka många minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.