429 597 läst · 2 305 svar
430k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Köpte DUR194 och är sjukt missnöjd. Inte med prestandan. Där funkar den klockrent. Men användarvänligheten är under all kritik. Mitt sämsta Makita köp.T Ejmelie skrev:
Hade en DUR181 innan och allt är sämre på DUR194. Tex går det inte att reglera längden på skaftet pp den som med 181:an.
Den enda inställningen man kan göra är att flytta handtaget som sitter på skaftet. Men handtaget går inte att ändra utan insexnyckel.
Och använder man den som ingår så slår den i handtaget hela tiden. Så det går bara skuva den ett kvarts varv åt gången utan att ta nytt tag.
Sen finns det ett litet extra handtag som går att skruva på det befintliga handtaget för att få ett annat grepp. Dock går det bara att skruva på på ena sidan av handtaget. Så det går alltså inte att använda för mig som är vänsterhänt.
Makita har totalt misslyckats med DUR194.
Jag har bara lyssnat på DAB de senaste åren. I bilen, hemma osv. Det är verkligen skillnad på kvalitet i ljudet. Dessutom är mottagning alltid bra. Inget skorr eller brus.Dan1891 skrev:
Blir att beställa en MR007gz från Tyskland.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 962 inlägg
I bilen? Jag får inte in DAB om jag rör mig utanför storstäderna.T Ejmelie skrev:
Enligt SR: "Utsändningarna täcker en liten del av landet, i områdena runt Luleå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö. Sändningarna sker i block 12B (225,648 MHz)."

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 605 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 605 inlägg
Vi har även DAB i Gävle i någon form, lyssnar dock typ aldrig på radio, men provade en sväng när bilen var ny 
När kör ni byggradio? Jag kör med kåpor då jag sällan vill missa någon del av poddarna, typ vid sågning
När kör ni byggradio? Jag kör med kåpor då jag sällan vill missa någon del av poddarna, typ vid sågning
Jag kör Peltor Alert XPI också. Men jag gör en massa annat på tomten då jag hellre har en radio än kåpor. Samt musik i garaget och i hemmagymmet. En bärbar radio har man alltid behov avrichardtenggren skrev:
Synd de inte har någon (vad jag känner till ivf) kombinerad radio och laddare, skulle kännas mer värt samt lite platsbesparande i garaget.
Dvs radion ska kunna både ladda batterier när den har nätspänning och driva radion med batteriet när nätspänning saknas.
Dvs radion ska kunna både ladda batterier när den har nätspänning och driva radion med batteriet när nätspänning saknas.
Diskussion om FM/DAB flyttad hit: https://www.byggahus.se/forum/threads/dab-vs-fm-ljudkvalitet.462579/#post-4838428
Jag har bara lite Makita ännu men jag har själv en Ryobi 36V, min åsikt är att man vill hyfsat långt svärd och Hedge Sweep som Ryobi kallar en plastgrej uppepå. Den är faktiskt väldigt, väldigt bra så man kan svepa med sig klippet ner på marken. Märks särskilt när man klipper högt upp. Sen kan man rotera handtaget i flera fasta steg, det är också en väldigt bra funktion.Jocce81 skrev:
Behöver en Häcksax i nya huset har jag insett.
Vilken rekommenderas? Samt vart köper man den billigast?
Har Makitas 18V-system i övrigt.
Har ca 950kvm tomt med mindre häck runt halva och större buskar / häck runt bakre delen.
Ingen erfarenhet av häcksaxar osv sedan innan så tar gärna lite tips ?
/Jocce
Om en månad blir det en stor renovering i nya huset så det var dax att uppdatera hela verktygs arsenalen
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon