C Conqvist skrev:
Finns det inga andra vettiga alternativ till Tibber som använder HAN-porten annat än att löda ihop nåt själv?
Jodå, det finns några företag som bygger åt dig, men du måste ändå ha en MQTT-server kopplad till hemautomatisering för de lösningarna. Kolla huvudtråden om HAN/P1 som finns i forumet.
 
Marike Marike skrev:
Jag har som jag skrev i annan tråd 2 st gamla ide line PM-200, inte de bästa precis när man vill kolla LED lampor. Men att kaffekokaren går på full effekt även på varmhållning hade jag ingen aning om, den brukar få gå tiden ut 40min.(1100watt ). Nu kokar vi kaffet och häller det på termos istället. Känner att vi sparar så mycket, vi dricker mycket kaffe), att jag vill investera i en bättre mätare.
Kaffekokaren drar garanterat inte full effekt hela tiden under varmhållning, men kanske 5-10% av tiden. De använde i regel samma värmeelement i kaffekokaren till att både brygga och varmhålla, men termostaten kommer se till att kaffet hålls lagom varmt så att det inte kokar. Prova mät över en länge tid så ska du se att snittförbruknignen är mycket lägre.
 
A
Det kan väl inte vara samma element för varmhållning och bryggning? Det ena värmer ju en platta, det andra värmer vatten.
 
Scouten skrev:
Det kan väl inte vara samma element för varmhållning och bryggning? Det ena värmer ju en platta, det andra värmer vatten.
Beror på bryggaren. Enklare modeller har ett element. Mina Melitta-bryggare har ett för plattan och ett för vattenvärmning som kopplas in via tryckströmbrytare så länge det finns vatten i tanken.

/Höghus
 
Har en gång tagit isär en enkel bryggare och där passerade vattnet i en slinga i plattan. = Ett värmande element
 
Jag mätte upp vad min gamla Windows-server drog i bakgrunden, 35W kontinuerligt och betydligt mycket mer vid last. Den åker nu ut och ersätts av en Raspberry Pi 4 som drar 4W olastad och 5W vid normal användning. Jag behöver ha en dator att logga in på från remote, men varför måste den ha Windows? Den sista Windows-baserade applikationen jag var beroende av åkte ut för något år sedan...

Nu är detta ingen större besparing i watt, men den batalar ändå för den nya datorn på ett drygt år bara. Jag är dock lite sugen att sätta alla mina nätanslutna datorer på batteri på dagtid så att man kan optimera förbrukningen ytterligare, men å andra sidan så går den totala förbrukningen upp då, trots lägre kostnader för elen.

En annan anledning till att göra detta är att jag frigör utrymme hemma. Jag får dessutom ett nätaggregat över från datorn som jag kan bygga om till ett labb-aggregat. Det finns gott om fördelar med att "uppgradera" datorn.
 
Marike
Nej kaffebryggaren drar inte 1040 watt kontinuerligt, så klart. Min mätare sa att den drog 0,08 kW för bryggning av 6 koppar och 0,03 för varmhållning i 40 min av detsamma.
Vad vi använder nu är Braun och tidigare Melitta, kan bekräfta att det är så . Braun har allt i ett platta och Melitta värmeslinga som aktiveras av tryckdifferenskontakt och separat värmeplatta.
Trodde inte Braun var en enkel bryggare, den kostade mer än den svarte Melittan.
 
Redigerat:
A
H HSP skrev:
Har en gång tagit isär en enkel bryggare och där passerade vattnet i en slinga i plattan. = Ett värmande element
:surprised: Det hade jag ingen aning om! Har alltid utgått ifrån att det varit olika värmare och att den ena slog av när vattnet var slut!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, det finns några företag som bygger åt dig, men du måste ändå ha en MQTT-server kopplad till hemautomatisering för de lösningarna. Kolla huvudtråden om HAN/P1 som finns i forumet.
Ok, tack för tips! Men det finns inget helt motsvarande Tibber som verkar vara mer av Plug and Play som jag förstår det då? Det borde väl finnas en marknad här med tanke på elpriserna. :)
 
Hej
Beställde en frient energi meter o har försökt koppla in den mot min Nedis Zigbee gateway men får den inte att ”connecta”

Är frienten inte kompatibel med Nedis Gateway?

Eller är den nån som fått frienten att fungera o med vilken utrustning?
 
C Conqvist skrev:
Ok, tack för tips! Men det finns inget helt motsvarande Tibber som verkar vara mer av Plug and Play som jag förstår det då? Det borde väl finnas en marknad här med tanke på elpriserna. :)
Det finns fler.

https://greenely.com
https://www.eon.se/el/elpriser/timpris
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/elmatare/

Senast 2024 ska alla elmätare ha bytts ut så det går att ta del av mer information. När det gäller Tibber är dom främst långt fram att lätt tillgängliggöra elförbrukningen genom att bland annat erbjuda ett API.

Men fler och fler elbolag uppdaterar sina appar för att kunna visa upp likvärdig information som Tibber.

Dock är det elnätsägaren som ansvarar för elmätaren och ansvarar för att den ska bytas ut. Vilket pågår för fullt. Så kolla med din elnätsägare om du har stöd för att läsa av förbrukningen själv. Annars om du beställer timpris så kommer dom byta ut din elmätare inom tre månader.

Så Tibber är inte mer plug and play än väldigt många andra (beroende på vad du menar med plug and play?).

Min elnätsägare valde Kamstrup, och för att kunna läsa av i realtid krävs en extra modul. Jag har Tibber, men blir ju till viss del begränsad av att jag måste fixa en modul om jag vill kunna få ännu bättre koll.

Men just timpriser som ditt inlägg tyder på att du egentligen syftar på, det kan du få hos de flesta.
 
J Jaggatagga skrev:
Jag vill höja ett varningens finger mot att installera sådan här utrustning i hemmet. Enklaste sättet att ha en hög IT-säkerhet är att inte ha uppkopplade apparater och då särskilt inte ha uppkopplade apparater med mikrofoner som säkert inte kommer få säkerhetsuppdateringar i framtiden när projektet har avslutats på Nedis.

Vem vet en vacker dag kommer de kanske sälja ut dina konversationer för att göra riktade annonser eller kreditupplysningsunderlag.
Dels är det väl i så fall värre med alla kameror man kan gå in och titta på eftersom många inte byter lösenord. Sen när det handlar om att sälja data i annonssyfte, vad tror du FB, Google m.fl. tjänar massa pengar på? Om man inte är väldigt insatt och har en Android eller iPhone vet dom stora bolagen var du (din telefon) är konstant. Hjälper inte att slå av wifi / bluetooth.

Sen för att hacka någon så finns det oändligt antal sätt. Så att varna för specifikt en sån här enhet blir rätt löjligt. Det är inte där majoriteten av din data samlas in och används för riktade annonser.

I princip vilken router du än har, byter man inte lösenord från det som är från början är wifi-nätverket "hackat" på allt från några sekunder till enstaka minuter.

Smarta lås går att hacka, kameror, TV-apparater, datorer, mobiler, låsa upp bilar osv.

Sen spelar det mindre roll om dom aktivt för stunden är anslutna till wifi / bluetooth. I många fall går det ändå att utnyttja.

Ditt beteende när du surfar kartläggs av många företag. Ett är Facebook. Hur många gånger har inte dom blivit hackade där privat data läckt ut?

Så enligt ditt resonemang ska man nog leva helt off-grid för att vara säker. Alternativt läsa på lite (rätt mycket). Vilket det definitivt känns som att du också behöver. ;-)
 
D DaNor skrev:
Dock är det elnätsägaren som ansvarar för elmätaren och ansvarar för att den ska bytas ut. Vilket pågår för fullt. Så kolla med din elnätsägare om du har stöd för att läsa av förbrukningen själv. Annars om du beställer timpris så kommer dom byta ut din elmätare inom tre månader.
Ett varningens finger dock, bara för att de byter elmätaren till en som stödjer timavläsning betyder det inte att den byts till en där användaren själv kan ta del av speciellt mycket mer information.

Vi fick vår mätare bytt i december för ett år sedan för att vi installerade solceller. Man hade ju kunnat tro att de då skulle byta ut den till en mätare med HAN/P1-port vilket är krav på samtliga mätare från 2025, men icke!
De ska därför tillbaka och byta ut den en gång till i vår (om tidsplanen håller).
Så ja, jag har nu möjlighet att se min förbrukning per timme, men jag måste fortfarande vänta tills det blir tillgängligt på min nätägares kundportal för att kunna se det.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ett varningens finger dock, bara för att de byter elmätaren till en som stödjer timavläsning betyder det inte att den byts till en där användaren själv kan ta del av speciellt mycket mer information.

Vi fick vår mätare bytt i december för ett år sedan för att vi installerade solceller. Man hade ju kunnat tro att de då skulle byta ut den till en mätare med HAN/P1-port vilket är krav på samtliga mätare från 2025, men icke!
De ska därför tillbaka och byta ut den en gång till i vår (om tidsplanen håller).
Så ja, jag har nu möjlighet att se min förbrukning per timme, men jag måste fortfarande vänta tills det blir tillgängligt på min nätägares kundportal för att kunna se det.
Jag är lite osäker på vad du vill ha sagt med ditt inlägg?

Det är det här som gäller,

"Den 1 juli 2017 trädde ändringar i ellagen i kraft som innebär att elkunden har rätt att få sin elförbrukning mätt per timme. Kan inte kundens befintliga elmätare avläsas per timme, ska elnätsföretaget byta elmätare inom 3 månader efter det att kunden framfört sin begäran."

samt

"Funktionskrav elmätare - Mätarna med de nya funktionskraven ska vara på plats senast den 1 januari 2025.
1. Elmätaren ska kunna mäta både uttag och inmatning i varje fas.
2. Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid.
3. Elmätaren ska möjliggöra avläsning av mätdata och uppgifter om elavbrott på distans.
4. Elmätaren ska kunna registrera mängden överförd energi per kvart.
5. Elmätaren ska kunna registrera uppgifter om tidpunkt för början och slut på elavbrott längre än tre minuter.
6. Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att uppgradera och ändra inställningar i elmätaren på distans.
7. Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans."

Källa: Energimarknadsinspektionen
Mätning av el - Energimarknadsinspektionen (ei.se)
Vanliga frågor och svar om elmätning - Energimarknadsinspektionen (ei.se)
Funktionskrav elmätare - Energimarknadsinspektionen (ei.se)

HAN eller P1 (när nätägaren aktiverar den möjligheten, vilket många tekniskt redan stödjer) gör det möjligt att i princip realtid se elförbrukning per fas (in + ut). Timmätning har det varit lag på sen 2017. Sen hängde jag inte riktigt med på vad solceller har med just de här sakerna att göra.

Men alla som beställer timpris, vars mätare inte stödjer timmätning har rätt att få den utbytt INOM tre månader. När man har ett elhandelsavtal med timmätning har man rätt att ta del av de uppgifterna.

Får man vänta längre tid än tre månader är Energimarknadsinspektionens råd att anmäla det till dom.
 
När jag installerade solceller blev min nätägare tvungen att byta min elmätare (för att kunna mäta både ingående och utgående).
Jag hoppades ju förstås att de då skulle ta tillfället i akt och installera en ny mätare som uppfyller de kommande kraven (exempelvis kundporten) så att jag skulle kunna utnyttja detta.

Men icke, den modell jag har nu, som alltså sattes dit för mindre än ett år sedan uppfyller alltså inte de krav som kommer, och de ska tillbaka för att byta den igen i vår.

Det jag säger är alltså detta: även om nätägaren måste byta din elmätare enligt lag (oavsett om det är för solceller eller för att du vill byta till timavläsning) är det inte säkert att du får allt du önskar.
Så kolla med din elnätsägare om du har stöd för att läsa av förbrukningen själv. Annars om du beställer timpris så kommer dom byta ut din elmätare inom tre månader.
Att den byts nu betyder alltså inte att man får stöd för att läsa av förbrukningen själv. (Frånsett förstås att man kan gå till mätaren och manuellt läsa av den.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.