tveksamt tveksamt skrev:
Jo, med elbilar kan man förstås spara en del. Det var nog mer 1400 i besparing på bara varmvatten jag reagerade på, men jag kanske missförstod?
Nej, det missförstod du inte. 28% lägre förbrukning iom att jag stängt av elpatronen. Kompressorn jobbar inte heller på dagen Det kan ju innehålla onödig uppvärmning av huset också, men den enda skillnaden komfortmässigt är att jag inte har varmvatten på dagtid/kväll utan att begära extra varmvatten.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jag kan styra alla mina z-wave enheter i hemmet. Men det sker inte via enheten utan via Google Home.

"Ok Google släck i vardagsrummet"

Edit: ser att någon redan uppmärksammat detta
 
Var är Plejd-anhängarna?
 
  • Haha
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Var är Plejd-anhängarna?
Antagligen så försöker de hitta en lösning på denna sidan:
- https://www.plejd.com/sv-se/produkter

Och eftersom de inte gör det så sitter de kvar och tittar på den fortfarande...
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
svanstrom och 4 till
  • Laddar…
Måste man ha konto någonstans för att använda Usmart eller Nedis? Med månadskostnad?
 
jarlh jarlh skrev:
Måste man ha konto någonstans för att använda Usmart eller Nedis? Med månadskostnad?
Ingen månadskostnad, men du är beroende av att företagen finns kvar och fortfarande erbjuder inloggning i framtiden. Visst kan man tänka sig att de finns kvar ett tag, men hur länge? Denna typen av utrustning har ju längre livslängd än vad många företag har...

Edit: Jag undviker så långt som det är möjligt att bli beroende av tjänster på webben, de har en tendens att försvinna förr eller senare. Titta bara på alla tjänster Google har tagit ned genom åren.
 
Hur exakta är de där portabla, lite enkla mätarna? Min Samsung-tv ska enligt manualen dra 0,5 W i standby, men mätaren visar 15 W.
Med ett elpris på 4 kr inkl avgifter och skatter blir skillnaden i årskostnad ca 500 kr (om jag fått rätt decimalerna)!
 
E egrh skrev:
Hur exakta är de där portabla, lite enkla mätarna? Min Samsung-tv ska enligt manualen dra 0,5 W i standby, men mätaren visar 15 W.
Med ett elpris på 4 kr inkl avgifter och skatter blir skillnaden i årskostnad ca 500 kr (om jag fått rätt decimalerna)!
Det varierar nog från mätare till mätare. De jag har är ganska exaktavom jag räknar baklänges från strömmen jag får från HAN/P1-porten, men det är klart, då skall ju strömmen märkas där också och då pratar vi 50W minst...
 
  • Gilla
egrh
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det missförstod du inte. 28% lägre förbrukning iom att jag stängt av elpatronen. Kompressorn jobbar inte heller på dagen Det kan ju innehålla onödig uppvärmning av huset också, men den enda skillnaden komfortmässigt är att jag inte har varmvatten på dagtid/kväll utan att begära extra varmvatten.
Nu vet jag ju inte hur ditt varmvattensystem ser ut men det finns vissa gränser för hur kallt ”varmvattnet” får vara för att inte legionella ska kunna utvecklas.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nu vet jag ju inte hur ditt varmvattensystem ser ut men det finns vissa gränser för hur kallt ”varmvattnet” får vara för att inte legionella ska kunna utvecklas.
Man skall ha en legionellatopp (55 grader under ett par timmar eller 60 grader under tio minuter) varannan vecka ungefär. Jag har detta varje natt! Risken för legionella är inte särskilt stor i en villa ändå.
 
tveksamt tveksamt skrev:
What?!
Det känns som en ganska hög förbrukning. Vi hade totalt knappa 600 kWh förbrukning i sep, så några sådana summor blir svårt att spara. Nu har jag förvisso inte fått min faktiska räkning ännu, men med ett rakt medelvärde på spotpriserna skulle de ge mig en räkning på elförbrukningen på ca 1400 kr totalt, med lite påslag och viktning mm så kanske 1500-1600.
vi hade 345kwh i köpt el i sep. sålde600 kwh för 3.4 kr..plus 60öre
har solpaneler som gav lite I sep.är tacksam att man satte upp solpaneler
 
Har en sk smart elmätare eon. men eon säljer ju inget man koppla in på den
genom HAN/P1-porten,
har ni några tips på nåt man kan koppla in?
vill kunna se vad varje grej drar i el
 
Marike
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vill du få bättre koll på elförbrukningen hemma? Med hjälp av en elmätare kan du ta reda på hur mycket el olika prylar i hemmet förbrukar och därmed hitta energitjuvarna.

Du kan läsa artikeln här: Mät din strömförbrukning med elmätare - en guide
Jag har som jag skrev i annan tråd 2 st gamla ide line PM-200, inte de bästa precis när man vill kolla LED lampor. Men att kaffekokaren går på full effekt även på varmhållning hade jag ingen aning om, den brukar få gå tiden ut 40min.(1100watt ). Nu kokar vi kaffet och häller det på termos istället. Känner att vi sparar så mycket, vi dricker mycket kaffe), att jag vill investera i en bättre mätare.
 
Redigerat:
M Matte60 skrev:
Har en sk smart elmätare eon. men eon säljer ju inget man koppla in på den
genom HAN/P1-porten,
har ni några tips på nåt man kan koppla in?
vill kunna se vad varje grej drar i el
Om du vill se vad varje individuell förbrukare drar måste du också mäta varje individuell förbrukare. Du kan aldrig få det från att koppla in något i elmätaren.
 
Finns det inga andra vettiga alternativ till Tibber som använder HAN-porten annat än att löda ihop nåt själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.