92 196 läst · 262 svar
92k läst
262 svar
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 040 inlägg
Starta en egen tråd. Jag lovar att inte skriva en rad i den.lunnabo skrev:SågspånPappspikEternit kan du läsa innantill?
Verkar inte vara så eftersom du påstår att jag slänger invektiv och påstår hur dumma andra skribenter är.
Att kalla en spade för en spade är vad som gjorts när jag skrev om vilket "snömos" Ellenkaramellen plitade ner.
Det fanns inte substans eller innehåll och var helt enkelt "snömos".
För min del hoppas jag att TS´ bekant hittat en eller flera som vill köpa skogsfastigheten till ett pris som kan lösa dödsboets skulder.
Utan att ta sida i diskussionen så är argumentet att ha erfarenhet väldigt klent på ett forum. Att dra anekdoter utan att kunna hänvisa till något som kan kontrolleras säger heller inget, det kan lika gärna vara halt och hållet påhittat.B Bernt Ö97 skrev:Som jag skrev:
Praktisk erfarenhet efter nästan 40 års yrkesverksamhet i verkligheten väger ofta betydligt tyngre än några års studier.
Någon klok man sa:
Skillnaden mellan teori och praktik är:
I teorin vet man vad som ska göras men ingen förstår hur.
I praktiken vet man hur man ska göra men ingen förstår varför.
För min del avslutar jag tråden här.
TS har fått många kloka svar och råd som leder framåt.
Lycka till med att söka brister hos tråddeltagare
Kan man däremot peka på ett specifikt fall som andra kan kontrollera sanningshalten i, eller hänvisa till en formell utbildning så kan man på något vis styrka att det man säger bygger på någon slags objektiv kunskap. Om du exempelvis har utbildning i obeståndsrätt så kan folk åtminstone anta att du kan ha rätt. Många som gått "livets hårda skola" har ju faktiskt plockat upp mycket kunskap men ingen här på forumet kan avgöra i vilken kategori du platsar.
Detsamma gäller ju förstås Lunnabo, kan man på något vis styrka sina påstående så är det ju klart bättre. Kan man även göra det på ett retoriskt bra sätt så att folk och fä kan tänkas ta åt sig är det bäst!
Menar inte att man måste outa allt. Det ger dock lite tyngd i vad man skriver. Hade uppskattat en funktion i profilen att ange formell utbildning så folk får lite känsla för om det ligger något bakom orden. Kunde till och med kombineras med en "verifierad" märkning om man skickar in bevis till moderator. Man ser ju ofta helt bombsäkra utsagor i el-delen av folk som helt klart inte har utbildning eller auktorisation.lunnabo skrev:Klart att jag skulle kunna styrka ett antal års studier inom handelsrätt, förmögenhetsrätt, avtalsrätt, associationsrätt, skatterätt och annat.
Till skillnad från en viss förbundsjurist på Metall finns mina poäng från Lunds universitet registrerade på LADOK.
Har dock inte en tanke på att publicera dem.
Sen kan man ju förstås ljuga om det med. Men om man inte har denna utbildning och påstår det i forum så lär det synas om man ljugit, åtminstone efter ett tag.
Jag lovade att kliva tråden men svarar en sista gång.Tomtom79 skrev:Utan att ta sida i diskussionen så är argumentet att ha erfarenhet väldigt klent på ett forum. Att dra anekdoter utan att kunna hänvisa till något som kan kontrolleras säger heller inget, det kan lika gärna vara halt och hållet påhittat.
Kan man däremot peka på ett specifikt fall som andra kan kontrollera sanningshalten i, eller hänvisa till en formell utbildning så kan man på något vis styrka att det man säger bygger på någon slags objektiv kunskap. Om du exempelvis har utbildning i obeståndsrätt så kan folk åtminstone anta att du kan ha rätt. Många som gått "livets hårda skola" har ju faktiskt plockat upp mycket kunskap men ingen här på forumet kan avgöra i vilken kategori du platsar.
Detsamma gäller ju förstås Lunnabo, kan man på något vis styrka sina påstående så är det ju klart bättre. Kan man även göra det på ett retoriskt bra sätt så att folk och fä kan tänkas ta åt sig är det bäst!
Jag har lämnat ett exempel från verkligheten i tråden, givetvis med viss diskretion med omtanke mot inblandade parter.
Exemplet har avsikten att belysa för TS att det kan finnas förhandlingsmöjlighet efter en konkurs och därmed förbättra det ekonomiska utfallet jämfört med försäljning via mäklare eller försäljning i egen regi.
Konkursförvaltaren vill sannolikt ha ett mycket snabbt avslut vid en konkurs där tillgångarna är mycket små och löpande intäkter saknas, enligt TS redovisning.
Detta faktum skapar god förhandlingsmöjlighet.
Ett förfarande som inte är helt ovanligt.
Självklart kan jag lämna fler liknande exempel från verkliga livet, men det leder inte tråden framåt för TS, vilket är det primära i mitt inlägg.
Det är TS som avgör om några av de råd som lämnats i tråden är kloka och relevanta.
Att lunnabo notoriskt försöker skapa misstro mot flera deltagare i tråden är inget bekymmer för mig. Mest tråkigt för TS som har ställt en relevant fråga och vill ha goda råd, vilket bör respekteras i trådinläggen.
I helgen ska nån bekant till familjen dit och kolla in skogen för att se om dom kanske vill lägga nå bud!SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har även kontaktat areal i Sveg och dom trodde att fastigheten var värd mer än dom 59.000kr som den lokala mäklaren trott iallafall. Men vi får väl se framöver
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 040 inlägg
Så uppfattade jag också saken.
Din vän (och resten av dödsbodelägarna om det finns fler) får räkna ihop dödsboets skulder + kostnaden för en mäklare som enbart skriver ihop ett köpekontrakt. Sedan kan de meddela spekulanterna att det är lägsta möjliga köpeskilling.
Att anlita en mäklare som ska ha 59 000 för att sälja en fastighet med taxeringsvärde 259 000 är ingen bra affär. Det är bättre att dödsbodelägarna själva gör grovjobbet med att sälja fastigheten, så räcker det att ta in mäklare för skrivuppdraget, vilket kostar ett antal tusen.
Din vän (och resten av dödsbodelägarna om det finns fler) får räkna ihop dödsboets skulder + kostnaden för en mäklare som enbart skriver ihop ett köpekontrakt. Sedan kan de meddela spekulanterna att det är lägsta möjliga köpeskilling.
Att anlita en mäklare som ska ha 59 000 för att sälja en fastighet med taxeringsvärde 259 000 är ingen bra affär. Det är bättre att dödsbodelägarna själva gör grovjobbet med att sälja fastigheten, så räcker det att ta in mäklare för skrivuppdraget, vilket kostar ett antal tusen.
Nä mäklaren har ingen aning om att det finns skulder. Skulderna är inte kopplade till fastighetenP pmd skrev:
Jag och min son kan vara intresserad, tyvärr har vi inga kontakter som kan hjälpa oss.M MikaViola skrev:Begravning är betald. Inte gravsten och inte juristen som gjort bouppteckningen. Men som sagt då finns ju denna fastighet som ingen satt sin fot på på flera år eller ens vill veta av och med ett okänt värde som kanske kan täcka dessa kostnader.. Men det vet vi ju inte än.. Bara att den lokala mäklaren inte ville ta i det
Hur kan vi göra?
Provade att googla det och hittade faktiskt inget konkret svar på det.P pmd skrev:
Däremot en artikel där efterlevande var upprörda för att Fonus tagit kreditupplysning på deras avlidna mor i samband med begravningen. Så det tyder ju på att det är möjligt.
Du får 260tkr från mig, PMáM MikaViola skrev: