92 186 läst · 262 svar
92k läst
262 svar
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Vad var fel utöver att jag skrev kronofogden istället för konkursförvaltaren. Återigen usäkta felskrivningenlunnabo skrev:
Beträffande att köpa tillbaka egendom från konkursförvaltaren efter konkurs är inte helt ovanligt.
Jag har haft god inblick i liknande upplägg.
Det finns en instans som Alltid går före Kronkalle och det är till en persons begravning, den ska Alltid betalas först. Om det inte finns tillräckling kvar i dödsboet till en 'anständig' begravning, kontakta kommunen, det det ska visst finnas någon fond (eller liknande) till detta.M MikaViola skrev:
Begravning är betald. Inte gravsten och inte juristen som gjort bouppteckningen. Men som sagt då finns ju denna fastighet som ingen satt sin fot på på flera år eller ens vill veta av och med ett okänt värde som kanske kan täcka dessa kostnader.. Men det vet vi ju inte än.. Bara att den lokala mäklaren inte ville ta i detL Linderödsåsen skrev:
Den typ av fastighet det gäller här brukar vanligtvis ha max 1-2 foton och det kan säljarens representant skicka in själv. Visning brukar man inte heller ha, den som är intresserad kan åka ut själv och stega omkring på marken. Stor skillnad på att sälja bostad och att sälja mark med en fallfärdig stuga.Purre skrev:
Nej, det innebär inte att man ärver dödsboets skulder. Men det kan innebära att delägare inte ärver något alls, eftersom dödsboets skulder ska betalas med dödsboets tillgångar och skiftet inte görs innan skulder är betalt. Dvs alla arvingar drabbas. Solidariskt.lunnabo skrev:
Är du alltid lika korkat oförskämd eller bara när du kan vara anonym bakom tangenterna?
Det är inte ett ruckel som säljs, det är en skogs/jordbruksfastighet som råkar ha några fallfärdiga byggnader.nino skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Många som håller med om det här, men jag skulle säga att @OlssonX har en viktig poäng, i synnerhet i den efterföljande diskussion som varit i de senaste inläggen, om än inte direkt för TS beskrivna situation.lunnabo skrev:
Om man betalar ut medel ur dödsboet är man – med de medel man fått därur – solidariskt ansvarig för skulder i dödsboet. Såväl de som är kända vid dödsfallet som senare uppkomna eller framlagda.
Rätt sagt ärver man inte skulder netto. Men om man exempelvis ärver en miljon och det ett år senare framkommer att dödsboet har en skuld på en halv miljon (slutlig skatt är vanligt, men även andra ”nya” skulder kan komma fram) så kan borgenären gå på en fullt ut, medan man själv får regressa mot eventuella andra arvtagare.
Jag vet att det här inte är precis det OlssonX skrev, men jag tycker att hon tolkades onödigt hårt, för det finns rätt många fall då man faktiskt blir solidariskt ansvariga för dödsboets skulder, om än bara till en viss gräns.
Trådar kan verkligen spåra ur fullständigt här.
Prata med en mäklare som kan jordbruks/skogsfastigheter. Typ Areal eller Ludvig och Co. De är kapabla att värdera skogsfastigheter, vilket den mäklare ni pratat med av allt att döma inte är.
Prata med en mäklare som kan jordbruks/skogsfastigheter. Typ Areal eller Ludvig och Co. De är kapabla att värdera skogsfastigheter, vilket den mäklare ni pratat med av allt att döma inte är.
Jag köpte min pappas fastighet för under taxeringsvärdet. (via advokat/boutredare)D Daniel 109 skrev:
Taxeringsvärdet var (om jag minns rätt) ca 700 000 kr och jag köpte för 390 000 kr.
Det hade föregåtts av öppen budgivning där det högsta budet var 365 000.
Ok. Lurad. Jag hänvisar till dig och kräver min rätt i vår😘M mattias1343 skrev:Bullshit, som markägare har du full rösträtt och jakträtt oavsett storlek, kan ej skrivas bort av någon. En jakträtt kan säljas bort från en fastighet men då krävs bevis i form av kontrakt och de kan aldrig löpa längre än 50 år.
Du är grundlurad.
Jakträtt har du även på en tomt i stockholm, dock finns krav pp skottlossningstillstånd frpn polis inom detaljplanerat.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 597 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 597 inlägg