93 835 läst · 262 svar
94k läst
262 svar
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Eh, jo? Inte med exakt de orden, vill jag gärna påpeka, eftersom du påstår dig vara juridiskt utbildad. Men det är ju det du implicerar när du tjatar om hur man ansöker om konkurs, när försöker pressa mig på värdet av fastigheten och en massa andra konstiga saker.lunnabo skrev:
Eller är det helt enkelt så att du är ute efter att få köpa stället till underpris från "kronkalle"?
Redigerat:
Har fastigheter så att det räcker till.Anna_H skrev:
Eh, jo? Inte med exakt de orden, vill jag gärna påpeka, eftersom du påstår dig vara juridiskt utbildad. Men det är ju det du implicerar när du tjatar om hur man ansöker om konkurs, när försöker pressa mig på värdet av fastigheten och en massa andra konstiga saker.
Eller är det helt enkelt så att du är ute efter att få köpa stället till underpris från "kronkalle"?
Avser inte att köpa fler de närmaste åren.
lunnabo skrev:
Hmm...lunnabo skrev:
Ontopic: Det enda rätta är att försöka få till en värdering. Understiger värdet på fastigheten skulderna är konkurs dessvärre enda utvägen Tänk även på att eventuell reavinstskatt ska täckas upp av tillgångarna i dödsboet. Att sälja till ett underpris som TS frågade om kan bli kostsamt för dödsbodelägarna.
Endast om man skulle kunna få ett högre pris. Skulder ärvs inte.T TAR12 skrev:Hmm...
Ontopic: Det enda rätta är att försöka få till en värdering. Understiger värdet på fastigheten skulderna är konkurs dessvärre enda utvägen Tänk även på att eventuell reavinstskatt ska täckas upp av tillgångarna i dödsboet. Att sälja till ett underpris som TS frågade om kan bli kostsamt för dödsbodelägarna.
Den bekanta till familjen som skulle kolla på fastigheten ville inte lägga nå bud men kände nån annan som med glädje kommer att täcka skulderna i dödsboet och köpa det av dom
Kommer tydligen att rusta upp stället, så alla känner sig nöjda
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 329 inlägg
Härligt att höra att det löste sig!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sälja villa man inte varit skriven i och skjuta upp vinstskatten?
Juridik -
Banken vill inte skriva lånepapper förrän dagen innan kontraktsskrivning med mäklaren?
Juridik -
Mäklare vill inte ha besiktning i "högtryckskommuner"
Köpa & Sälja hus -
Säljaren vill inte ha överlåtelsebesiktning, mäklaren verkar hålla med.
Köpa & Sälja hus -
Mäklare vill inte att man gör en köpbesiktning
Köpa & Sälja hus