electroluxaren skrev:
Du får 260tkr från mig, PMá
👌

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
👌
Råd till TS
Hur stor blir reavinsten?
Ambitionen borde vara att gå sämst "skuldfri" från dödsboet.
Ingångsvärdet är ofta mycket lågt på äldre fastigheter. Reavinstskatt på mellanskilnaden, 22% på mellanskillnaden ==> ger kanske relativt hög reavinst med budet 260' från electroluxaren. En skuld i dödsboet på 200' och reavinstsakatt ger kanske inte några pengar kvar, vilket mäklaren redan har konstaterat.
Jämför gärna med konkursalternativet
Lycka till med försäljning i egen regi.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
P
B Bernt Ö97 skrev:
Ambitionen borde vara att gå bättre än skuldfri. Man ärver ju inte skulder, så det är ingen poäng med att jobba för att dödsboet bara ska bli skuldfritt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Konkursförvaltare är närmast ett eget institut som är väsensskilt från Kronofogden.

Det är en grundläggande kunskap som näppeligen kan förklaras av "felskrivning" tyder snarast på att basala kunskaper inom förmögenhetsrätt saknas.
Jag hade aldrig kunnat gissa du var från Lund om du inte hette så där.

• Haha
pmd
  • Laddar…
A
B Bernt Ö97 skrev:
Råd till TS
Hur stor blir reavinsten?
Ingångsvärdet är ofta mycket lågt på äldre fastigheter. Reavinstskatt på mellanskilnaden, 22% på mellanskillnaden ==> ger kanske relativt hög reavinst med budet 260' från electroluxaren. En skuld i dödsboet på 200' och reavinstsakatt ger kanske inte några pengar kvar, vilket mäklaren redan har konstaterat.
Jämför gärna med konkursalternativet
Lycka till med försäljning i egen regi.
Har helt med skogens värde att göra då byggnaderna enligt TS är mycket förfallna,

Jag är nog inte den enda som glömt bort dödsboets reavinst i beräkningen. Reavinst är köpeskillingen - försäljningskostnaderna - ingångsvärdet (köpeskillingen, lagfartsavgiften och ev pantbrevskostnad när den avlidne köpte fastigheten). Eftersom det är en näringsfastighet blir det 27% i reavinstskatt istället för 22% som det är för småhus.
Har den avlidne ägt fastigheten länge blir det mycket reavinstskatt.

P pmd skrev:
Ambitionen borde vara att gå bättre än skuldfri. Man ärver ju inte skulder, så det är ingen poäng med att jobba för att dödsboet bara ska bli skuldfritt.
Rätt. Jag skrev sämst skuldfri.
Om dödsboet inte är skuldfritt efter försäljning återstår konkursförfarande om delägarna inte skjuter till "friska" pengar.
Poängen är att undvika en dålig affär och att det ändå blir en konkurs i dödsboet.
Kan dödsboet göra en bättre försäljning är det grädde på moset.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Har helt med skogens värde att göra då byggnaderna enligt TS är mycket förfallna,
Reavinsten beräknas som skillnaden mellan anskaffningsvärdet och fastighetens försäljningspris minus omkostnader. Har inget med skogens värde att göra.
Äldre fastigheter har ofta lågt anskaffningsvärde, eller inget, vid arv genom generationer.
Schablonmässigt kan anskaffningsvärde beräknas som 150% av taxeringsvärde 1952 om inte högre anskaffningsvärde fins dokumenterat.

A
B Bernt Ö97 skrev:
Reavinsten beräknas som skillnaden mellan anskaffningsvärdet och fastighetens försäljningspris minus omkostnader. Har inget med skogens värde att göra.
Äldre fastigheter har ofta lågt anskaffningsvärde, eller inget, vid arv genom generationer.
Schablonmässigt kan anskaffningsvärde beräknas som 150% av taxeringsvärde 1952 om inte högre anskaffningsvärde fins dokumenterat.
fel-
uppräknas med värden beroende på inflation mm på äldre fastigheter
vinsten beror på skogens värde igen, lågt värde på skogen/marken låg försäljningssumma.
det är ju möjligt att den säljs med förlust och då blir det ingen skatt.
garanterat förlust om k-kalle säljer.
bättre med budgivning här.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
fel-
uppräknas med värden beroende på inflation mm på äldre fastigheter
vinsten beror på skogens värde igen, lågt värde på skogen/marken låg försäljningssumma.
det är ju möjligt att den säljs med förlust och då blir det ingen skatt.
garanterat förlust om k-kalle säljer.
bättre med budgivning här.
Vore intressant att hitta skatteverkets informationen om uppräkning av anskaffningsvärde med hänsyn till inflationen, jag har inte hittat den. Jag kan ha fel.
I så fall "guldläge" med hög inflation och fallande fastighetspriser. 👍

Du har rätt att om summan av försäljningsvärde och avdrag för omkostnader är under anskaffningsvärdet uppstår ingen reavinstskatt.
Medför dock risk att dödsboets övriga skulder, ca 200' enligt TS, inte kan täckas. Vilket från början var Mäklarens uppskattning
Bara TS vän, som är delägare i den aktuella fastigheten, har insyn och kan bedöma var den ekomiska smärtgränsen går.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
B Bernt Ö97 skrev:
Vore intressant att hitta skatteverkets informationen om uppräkning av anskaffningsvärde med hänsyn till inflationen, jag har inte hittat den. Jag kan ha fel.
I så fall "guldläge" med hög inflation och fallande fastighetspriser. 👍

Du har rätt att om summan av försäljningsvärde och avdrag för omkostnader är under anskaffningsvärdet uppstår ingen reavinstskatt.
Medför dock risk att dödsboets övriga skulder, ca 200' enligt TS, inte kan täckas. Vilket från början var Mäklarens uppskattning
Bara TS vän, som är delägare i den aktuella fastigheten, har insyn och kan bedöma var den ekomiska smärtgränsen går.
det finns två vägar att gå
att begära dödsboet i konkurs och inte lägga mer energi på detta
eller
att försöka sälja och gå med vinst, blir det ändå förlust så är db i konkurs.
Mäklare är ju fel väg att gå då husen är av ringa värde och visningsbehov föreligger inte, virkesförråd kan nog en som är intresserad finna själv.
Vi vet ju inte ens om det finns vatten, avlopp , el , telefon eller fiber typ av uppvärmning mm
tror ingen stockholmare köper detta till överpris som rekreation heller fast där vet man ju inte, mycket konstigt har man upplevt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det finns två vägar att gå
att begära dödsboet i konkurs och inte lägga mer energi på detta
eller
att försöka sälja och gå med vinst, blir det ändå förlust så är db i konkurs.
Mäklare är ju fel väg att gå då husen är av ringa värde och visningsbehov föreligger inte, virkesförråd kan nog en som är intresserad finna själv.
Vi vet ju inte ens om det finns vatten, avlopp , el , telefon eller fiber typ av uppvärmning mm
tror ingen stockholmare köper detta till överpris som rekreation heller fast där vet man ju inte, mycket konstigt har man upplevt
Rätt slutsats.
Försäljning i egen regi om TS vän bedömmer att dödsboet når minst skuldfritt dödsbo, sätta dödsboet i konkurs eller tillföra "friska" pengar till dödsboet. Det fins faktiskt mäniskor som prioriterar heder och inte vill åsamka kostnader för utomstående, inte många men de fins.
Du lade ett bud på dödsboet, fullfölj och förhandla klart. Ni spar in på mäklararvodet.
Lycka till, både du och TS vän kan gå vinnande ur detta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
B Bernt Ö97 skrev:
Jag tror, av vad vi fått veta i den här tråden, att fastighetens värde finns mest i skogens virkesförråd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror, av vad vi fått veta i den här tråden, att fastighetens värde finns mest i skogens virkesförråd.
Förmodligen är det så.
Enligt TS är byggnaden i mycket dåligt skick med mycket lågt eller 0-värde. Dessutom fins det skulder dödsboet som slukar en stor del av fastighetens köpeskilling, kanske hela. Dessutom ska staten ha ut reavinstskatt.
Inget bra läge.
Du kanske menar kanske att de ska sälja "virkesförrådet" för avverkning och försöka lösa dödsboets skulder den vägen, och sedan behålla fastigheten skuldfri.???

P
B Bernt Ö97 skrev:
Du kanske menar kanske att de ska sälja "virkesförrådet" för avverkning och försöka lösa dödsboets skulder den vägen, och sedan behålla fastigheten skuldfri.???
Nä, jag menade bara att fastighetens värde består av skogens värde.

Att odla skog är en mycket långsiktigt verksamhet. Om arvingen lyckas få dödsboet skuldfritt genom att avverka och sälja virket så är det arvingens eventuella yngre släktingar som kan tjäna pengar på fastigheten i framtiden, knappast arvingen själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.