92 195 läst · 262 svar
92k läst
262 svar
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Viltvårdsområde gäller inte gör småvilt, det är endast för licensjakt typ för älg och kron. All övrig jakt är fri enligt jakttabellen på din egna mark.john68 skrev:Riktigt så enkelt som att man ingår i ett viltvårdsområde och då får jakträtt är det inte. I mitt fall står det i stadgarna att man måste bidra med 70 ha om man ska få jaga inom hela området. Så bara ngr få (5 av 30) har jakträtten. Jag kan iofs ta ur min mark men den är för liten att jaga på.
Men jag vet att bla i Norrland så kan det vara precis som du skriver.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Jo. VVO inkluderar all jakt, men finns (nästan?) bara i Norrland, så lätt att blanda ihop med annat, som älgskötselområden.
skulle vilja se dom stadgarna. 8har ni inte dom kan de begäras ut av LST i ert län)john68 skrev:Riktigt så enkelt som att man ingår i ett viltvårdsområde och då får jakträtt är det inte. I mitt fall står det i stadgarna att man måste bidra med 70 ha om man ska få jaga inom hela området. Så bara ngr få (5 av 30) har jakträtten. Jag kan iofs ta ur min mark men den är för liten att jaga på.
Men jag vet att bla i Norrland så kan det vara precis som du skriver.
Men visa lagstöd för ett sånt krav, att ni går med på det är inte samma som att det varesig äre rätt eller lagligt. Som markägare finns ingen gräns, för den som arrenderar sätts gränser för en jakträtt att fungera, annars skulle en markägare med 10ha kunna arrendera ut till 10 personer. därav att ett vvo sätter gräns oftast runt 75ha för jakträtt på älg och 75ha för jakt på småvilt.
Men visa lagstödet för det ni hävdar. Läs paragraf 25 extra noga.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...lag-2000592-om-viltvardsomraden_sfs-2000-592/
Konkursförvaltare är närmast ett eget institut som är väsensskilt från Kronofogden.B Bernt Ö97 skrev:
Det är en grundläggande kunskap som näppeligen kan förklaras av "felskrivning" tyder snarast på att basala kunskaper inom förmögenhetsrätt saknas.
Eftersom du är felfri och aldrig gör en felskrivning får jag vända mig till dig för korrekturläsning i fortsättningen.lunnabo skrev:
Skicka gärna dina kontaktuppgifter till mig så kan vi samarbeta för allas bästa.
Dessutom strävar konkursförvaltare, vid konkurs med låg möjlighet till fortsatt kostnadstäckning under konkursförvaltningen, mot snabb avveckling. Ingen "killgissning" som du antyder.
Därav rådet att det kan finnas god förhandlingsmölighet om eventuellt återköp av fastigheten efter konkurs.
Konkursförvaltaren har Alltid i uppdrag att avveckla konkursboet.B Bernt Ö97 skrev:Eftersom du är felfri och aldrig gör en felskrivning får jag vända mig till dig för korrekturläsning i fortsättningen.
Skicka gärna dina kontaktuppgifter till mig så kan vi samarbeta för allas bästa.
Dessutom strävar konkursförvaltare, vid konkurs med låg möjlighet till fortsatt kostnadstäckning under konkursförvaltningen, mot snabb avveckling. Ingen "killgissning" som du antyder.
Därav rådet att det kan finnas god förhandlingsmölighet om eventuellt återköp av fastigheten efter konkurs.
Att inte ha kunskap och skriva fel är två helt olika saker. Ibland kan de dock sammanfalla.
Dina inlägg påminner om Mats Robertssons schlager från 90-talet.lunnabo skrev:
"Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är felfri som jag"
Lyssna gärna på den texten.
I övrigt hopas jag TS som ställde en fråga har haft god nytta av dina svar och goda rådgivning.
Jag gläds åt din insikt att ett konkursbo ska avvecklas så snabbt som möjligt. Dock är det mer brådskande om det inte fins intäkter till konkursboet som medger ett längre tidsperspektiv på avvecklingen.
Det är just det som i TS fall rimligtvis skapar möjlighet till förhandling om snabbt återköp av hela eller delar av ett konkursbo, vilket var en möjlighet jag ville delge TS.
Ett förfarande som jag trots din misstro har god kunskap om.
Praktiska erfarenheter är ofta långt bättre än studier.lunnabo skrev:
Ett antal gånger har jag på nära håll haft insyn i hur konkursförvaltare handlägger snabb avveckling i syfte att minimera ökade kostnader.
Det är ingenting jag skryter om, jag relaterar till verkliga händelser i verkliga livet.
Jag kan till exempel nämna ett tillfälle, då jag ofriviligt, överhörde jag några samtal mellan konkursförvaltare och tilltänkt köpare, vid en längre bilresa.
Konkursförvaltaren ville avveckla ett konkursbo bara ett fåtal dagar efter konkurs.
Den tilltänkta köparen informerade en medfinansiär och slutförhandlade köpet inom loppet av mindre än 2 timmar.
Allt via mobiltelefon under resan.
Det var ett beslut gällande många miljoner, och den möjliga förtjänste för köparen var än större. Beslutet togs i samråd med medfinansiären och viss risktagning.
Konkursförvaltare blev av med konkursboet och fick snabbt in "reda pengar" i konkursboet, inga ytterligare kostnader tillkom i konkursboet.
Det fins fler exempel från verkliga livet jag skulle kunna informera dig om.
Återigen, hoppas att TS anser att du ger bra råd I frågan att mäklaren inte är intresserad av försäljningsuppdtaget.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 040 inlägg
@Ellenkaramellen : Anklagar @lunnabo för att vara översittare.lunnabo skrev:
@lunnabo : Bekräftar att @Ellenkaramellen har rätt.
Som jag skrev:lunnabo skrev:Så bra för Bernt Ö97 att du har öron att lyssna med.
Tyvärr så undvek Bernt Ö97 på ett sorgfälligt sätt att svara på min fråga om hur mycket eller som jag på goda grunder misstänker lite obeståndsrätt som Bernt Ö97 faktiskt har studerat.
Av vad Bernt Ö97 hittills har presterat på detta forum verkar det vara ingenting alls i studieväg när det gäller obeståndsrätt.
Praktisk erfarenhet efter nästan 40 års yrkesverksamhet i verkligheten väger ofta betydligt tyngre än några års studier.
Någon klok man sa:
Skillnaden mellan teori och praktik är:
I teorin vet man vad som ska göras men ingen förstår hur.
I praktiken vet man hur man ska göra men ingen förstår varför.
För min del avslutar jag tråden här.
TS har fått många kloka svar och råd som leder framåt.
Lycka till med att söka brister hos tråddeltagare
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 040 inlägg
Synd att du inte läste retorik på universitetet. Det framstår som om din debatteknik är hämtad från småskolan också. Att slänga invektiv över andra skribenter och tala om hur dumma de är och hur korkat innehållet i deras inlägg är - känns säkert bra för den som är lagd åt det magsura hållet, men det för inte diskussionen framåt. Överhuvudtaget.lunnabo skrev:
Jag tar ner det en nivå till. Sluta anklaga folk för att skriva snömos eller vara okunniga och obildade - att debattera så är tvärsäkra tecken på att en person saknar retorisk skolning - berätta istället vad du tycker TS ska göra, och använd gärna citat ur t ex lagtext för att underbygga dina påståenden.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 040 inlägg
@MikaViola , hur går det?
”Dina inlägg påminner om Mats Robertssons schlager från 90-talet.B Bernt Ö97 skrev:Dina inlägg påminner om Mats Robertssons schlager från 90-talet.
I övrigt hopas jag TS som ställde en fråga har haft god nytta av dina svar och goda rådgivning.
Jag gläds åt din insikt att ett konkursbo ska avvecklas så snabbt som möjligt. Dock är det mer brådskande om det inte fins intäkter till konkursboet som medger ett längre tidsperspektiv på avvecklingen.
Det är just det som i TS fall rimligtvis skapar möjlighet till förhandling om snabbt återköp av hela eller delar av ett konkursbo, vilket var en möjlighet jag ville delge TS.
Ett förfarande som jag trots din misstro har god kunskap om.
Opopopop!
Om nu rätt ska vara rätt så bör du skilja på Mats Rådberg och Alf Robertson😉.
Det betyder kanske att mäklaren känner sina begränsningar.M MikaViola skrev:Begravning är betald. Inte gravsten och inte juristen som gjort bouppteckningen. Men som sagt då finns ju denna fastighet som ingen satt sin fot på på flera år eller ens vill veta av och med ett okänt värde som kanske kan täcka dessa kostnader.. Men det vet vi ju inte än.. Bara att den lokala mäklaren inte ville ta i det
Om hen inte är bra på att värdera skogsfastigheter går det antagligen inte att få fram en kalkyl där mäklaren inte riskerar att bli utan sin provision. Man måste ju räkna med lite marginal i såna fall, om slutpriset känns osäkert.