OlssonX OlssonX skrev:
Dödsboets delägare är solidariskt ansvariga för dödsboets skulder.
OlssonX, använd inte ord som du inte förstår innebörden av.
"Solidariskt ansvariga för dödsboets skulder" är något som OlssonX själv hittar.
Det OlssonX skriver skulle innebära att man ärver Skulder.
Det är helt fel.
I Sverige ärver vi inte skulder.

• Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
hsd
Du ärver inte skulder

Enligt svensk lag ärver du inte skulder. Bor du utomlands behöver du känna till att EU införde en ny förordning 2015. Den säger att det är lagen i det land du bor som styr vad som gäller. Du hittar mer information om arvsrätt inom EU på den europeiska juridikportalen.

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Lite knivig sits. Som dösbodelägare skall man begära dösboet i konkurs om man ser att tillgångarna inte täcker skulderna. Här finns det tillgångar på papperet. Men inte i realitetetn om inte fastigheten blir såld och till ett för objektet högt pris, verakr det som. Ponera att man faktisk kan få ut taxeringsvärdet. Då vill väl en mäkalre ha minst 20000:- för att engagera sig. Då är man ju väldigt nära de redovisade skulderna. Om det sen dessutom ligger en vinst i tomten, som gör att det skall räknas av skatt. Så är man snart minus. Jag hade lagt ut tomten på blocket etc där det är riktigt billigt mao ingen kostand för dödsboet . Testat om det finns något intresse för 300K. Ge det 1-2 måander. är intresset 0. Sätt Dödsboet i konkurs. Så blir tomten någon anans huvudvärk. Finns det kontanta medel så går dom först till begravning och boupptäckning, sen kan övriga slåss om det som finns kvar. Finns inga medel till begravning, sås akll Kommunen stötta emd rimlig sådan.

Viktigt är att tänka på att inte plocka något som kan ha minsta ekonomiskt värde ur dödsboet, som är upptaget i boupptäckningen om man misstänker attd et är konkursmässigt..

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Ja du… om du tycker det är bättre att strunta i det så går det bra att säga emot. Det gör inte mig nåt. Feel free!
Har ingen lust att bemöta din uppenbara lust att vara översittare.
hsd hsd skrev:
Viktigt är ju att alla i dödsboet är överens
Vad sa boupptecknaren, många gånger kan de lägga ut fastigheten till försäljning via
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja det vore märkligt om inte värdet kunde täcka mäklararvode och en hel del mer. Nu kanske det iofs inte är till nytta för TS vän om det inte är mer än skulderna men fordringsägarna borde kunna glädjas.
Som jag förstod frågan var inte värdet av fastigheten det stora problemet. Problemet var att övriga skulder i dödsboet innebär att en eventuell köpeskilling inte täcker mäklarens arvode.
Begär dödsboet i konkurs med fastigheten som enda tillgång.
Förhandla med kronofogden om att köpa tillbaka fastigheten från dödsboet.
Fordringsägare i dödsboet har dåligt förhandlingsläge om TS beskrivning är rätt.

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Lite knivig sits. Som dösbodelägare skall man begära dösboet i konkurs om man ser att tillgångarna inte täcker skulderna. Här finns det tillgångar på papperet. Men inte i realitetetn om inte fastigheten blir såld och till ett för objektet högt pris, verakr det som. Ponera att man faktisk kan få ut taxeringsvärdet. Då vill väl en mäkalre ha minst 20000:- för att engagera sig. Då är man ju väldigt nära de redovisade skulderna. Om det sen dessutom ligger en vinst i tomten, som gör att det skall räknas av skatt. Så är man snart minus. Jag hade lagt ut tomten på blocket etc där det är riktigt billigt mao ingen kostand för dödsboet . Testat om det finns något intresse för 300K. Ge det 1-2 måander. är intresset 0. Sätt Dödsboet i konkurs. Så blir tomten någon anans huvudvärk. Finns det kontanta medel så går dom först till begravning och boupptäckning, sen kan övriga slåss om det som finns kvar. Finns inga medel till begravning, sås akll Kommunen stötta emd rimlig sådan.

Viktigt är att tänka på att inte plocka något som kan ha minsta ekonomiskt värde ur dödsboet, som är upptaget i boupptäckningen om man misstänker attd et är konkursmässigt..
Bra sammanfattning av läget👍

• Gilla
luis.giusti och 1 till
  • Laddar…
Satellitbild över skogsområde vid vatten med diagram och statistik om skogsmarkens tillväxt och sammansättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog mig friheteh att uppskatta virkesförrådet på fastigheten. Det slutade på ca 850 m3sk, vilket med de priser run 400kr/m3k som nämnts skulle innebära 340 kkr bara för skogsmarken. Nu är en tredjedel löv vid byggnaderna, så det kanske inte är avverknigsbart. För en skogsägare är halvtaskiga byggnader snarare ett problem. Spontant tror jag 300 kkr skulle kunna gå att få av grannarna (om de alls är intresserade).

Redigerat:
  • Gilla
AndersMN och 14 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]

Tog mig friheteh att uppskatta virkesförrådet på fastigheten. Det slutade på ca 850 m3sk, vilket med de priser run 400kr/m3k som nämnts skulle innebära 340 kkr bara för skogsmarken. Nu är en tredjedel löv vid byggnaderna, så det kanske inte är avverknigsbart. För en skogsägare är halvtaskiga byggnader snarare ett problem. Spontant tror jag 300 kkr skulle kunna gå att få av grannarna (om de alls är intresserade).
Grundligt jobb med uppskattning av värdet.
Bra jobbat👍
Vad händer med tex en reavinst vid försäljning?
Ofta har gamla fastigheter inget eller lågt ingångsvärde.
Kanske har mäklaren rätt i att det inte blir tillräckligt med pengar kvar att täcka, skatter, mäklararvode och dödsboets övriga skulder.
Försäljning i egen regi reducerar försäljningskostnaden, dock inte till noll.

Alternativt:
Avverkning av skog kan täcka en del av dödsboet skulder, kanske inte allt, och sedan sälja fastigheten utan virkesförråd som tomtmark!???
Ingen rolig situation och förmodligen inget överskott i dödsboet efter genomförda affärer.
Kräver planering och uthållighet för en relativt liten intäkt.
Jag önskar TS vän lycka till med detta.

• Gilla
MikaViola och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det där med skatt på vinsten hade jag inte tänkt på. Och vinsten kanske blir större delen av försäljningssumman beroende på ingångsvärdet.

Hittade det här:
"Det är inte ovanligt att dödsbon under en viss tid äger en fastighet eller en bostadsrätt. Trots att ett dödsbo är en juridisk person kan en bostad som varit privatbostad för den avlidne fortsätta att vara en privatbostad för dödsboet.

Men det finns en tidsgräns. Bostaden klassas som privatbostad bara under dödsfallsåret och följande tre år. En försäljning därefter klassas som en affär med en näringsbostadsrätt om den fortfarande ägs av dödsboet.

Den effektiva skatten på vinsten, efter avdrag för sedvanliga omkostnader och reparationer, är då 27 procent. Det ska jämföras med den effektiva skatten vid en försäljning av privatbostad som är 22 procent."

Från: https://www.di.se/nyheter/fraga-experterna-hur-beskattas-dodsboets-bostadsforsaljning/

B Bernt Ö97 skrev:
Som jag förstod frågan var inte värdet av fastigheten det stora problemet. Problemet var att övriga skulder i dödsboet innebär att en eventuell köpeskilling inte täcker mäklarens arvode.
Fordringsägare i dödsboet har dåligt förhandlingsläge om TS beskrivning är rätt.
Fins väl inget i TS inlägg som pekar på att dom ahr något intresse av marken själva. Tvärtom frågar dom om de rättsligt får dumpa det till underpris. Konkurs är nog det absolut lämpligaste här.

B Bernt Ö97 skrev:
Berätta Ö97 vill påminna dig om att detta är forum Juridik.
Dina "råd" är tja ska jag vara riktigt snäll?
Dåliga Killgissningar.

Vid en Konkurs så utses en Konkursförvaltare.
Kronofogden har inte med Konkursen att göra och det är heller inte så att Kronofogden arbetar med "förhandlingar" när Kronofogden säljer fastigheter.
I ditt "exempel" så är det ju inte ens Kronofogden som säljer...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Berätta Ö97 vill påminna dig om att detta är forum Juridik.
Dina "råd" är tja ska jag vara riktigt snäll?
Dåliga Killgissningar.

Vid en Konkurs så utses en Konkursförvaltare.
Kronofogden har inte med Konkursen att göra och det är heller inte så att Kronofogden arbetar med "förhandlingar" när Kronofogden säljer fastigheter.
I ditt "exempel" så är det ju inte ens Kronofogden som säljer...
Rätt
Jag menade givetvis konkursförvaltaren. Fel av mig.
Däremot är det inte ovanligt tidigare ägare efter en konkurs köper tillbaka egendom av konkursförvaltaren.
Ingen killgissning!

M mojjen skrev:
Fins väl inget i TS inlägg som pekar på att dom ahr något intresse av marken själva. Tvärtom frågar dom om de rättsligt får dumpa det till underpris. Konkurs är nog det absolut lämpligaste här.
Jag håller med om att konkurs är den troligaste lösningen.
Dock visade MH i sitt inlägg att det kan finnas värden i skogen som inte mäklaren uppfattat.
I så fall kan försäljning av "timmer/ved" och en senare försäljning av marken kanske ge en bättre kalkyl som alternativ om man vill undvika konkurs.
Inte mitt första val men kanske för det berörda dödsboet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
När det gäller skogsfastigheter brukar det vara en välskriven friskrivningsklausul...

Litar du inte på skogsbruksplan etc får du kolla upp skogen själv... det går inte att komma och klaga på barkborrar/vindfällen/hyggen.

Areal och Ludvig skulle säkert komma med råd om försäljning (redan sagts).

/ATW

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Jag håller med om att konkurs är den troligaste lösningen.
Dock visade MH i sitt inlägg att det kan finnas värden i skogen som inte mäklaren uppfattat.
I så fall kan försäljning av "timmer/ved" och en senare försäljning av marken kanske ge en bättre kalkyl som alternativ om man vill undvika konkurs.
Inte mitt första val men kanske för det berörda dödsboet.
Med tanke på att en bouppteckning skall göras inom 4 månader, och det helt öppenbart står en rad gäldenärer, så vette tusan. Vad sakll dödsbodelägarna sätta upp frö tillgång här, som gör att gäldenärerna lugnar enr sig. Det bygger ju bara på förhoppningar. Där den enda sakkunniga hittils, dvs mäkalren inte ens vill ta i uppdraget med tång. De värden som presenteardes skall, ju också säljas och beskattas. Så vägen verkar otroligt lång för extremt små eventuella övervärden. Jag tror uppriktigt att en snabb försäljning till någon annan som kan se timmervärdet elelr marken är enda vägen som är rimlig. Hade det inte funnits skulder som redan ligger hos inkasso, så hade läget varit annorlunda.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Rätt
Jag menade givetvis konkursförvaltaren. Fel av mig.
Däremot är det inte ovanligt tidigare ägare efter en konkurs köper tillbaka egendom av konkursförvaltaren.
Ingen killgissning!
Nej Du gissade inte.
Du hade enbart fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.