E Eld skrev:
Man borde ju kunna skicka in en konkursansökan å dödsboets vägnar.
Följande handlingar ska bifogas en konkursansökan.
 Hemortsbevis: Ett hemortsbevis från Skatteverket för den avlidne. Hemortsbeviset får inte vara äldre
än tre månader gammalt.
 Bouppteckning: En bestyrkt kopia av bouppteckningen. Har bouppteckningen registrerats ska bevis
om registreringen lämnas. Om inte bouppteckning har gjorts så lämna uppgift om varje dödsbodelägares
namn och postadress.
 Fullmakt: Om en dödsbodelägare företräder någon av de andra dödsbodelägarna, eller om dödsboet
företräds av ombud, ska fullmakt i original bifogas.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Utveckla gärna varför Du anser att det är nödvändigt med friskrivningsklausul på en fastighet där byggnadsvärde enligt taxering är 9.000 kr??

Har du någon faktiskt kunskap om varför du anser att det "såklart" ska vara friskrivningsklausul eller är det bara ord som du har hört talas om?
Ja du… om du tycker det är bättre att strunta i det så går det bra att säga emot. Det gör inte mig nåt. Feel free!
Har ingen lust att bemöta din uppenbara lust att vara översittare.
 
V Verity skrev:
Har inget att tillägga gällande tipsen om försäljning, men fastnade för att du uttryckte att det inte finns pengar till gravsten.

Har för mig att om det inte finns några tillgångar i dödsboet kan man ansöka om pengar för att täcka begravningskosntnaderna. Googlade och hittade flera länkar bl. a. den här:
[länk]
"Allmänt om begravningskostnader

Alla som är folkbokförda i Sverige betalar en del av sin lön i begravningsavgift. Pengarna garanterar bl.a. vissa transporter, kremering, gravsättning och en gravrätt i 25 år på allmän begravningsplats.

Det som inte täcks av begravningsavgiften, såsom kista och minnesstund, ska dödsboet bekosta. Begravnings- och bouppteckningskostnader anses ha företräde framför andra skulder i dödsboet med undantag från de skulder som har någon form av säkerhet, t.ex. ett bostadslån med bostaden som säkerhet. Detta innebär att det är viktigt att göra en uppskattning för att se om tillgångarna räcker till begravningskostnader innan man betalar andra skulder.

Begravningshjälp

Om den avlidnes tillgångar inte täcker begravningskostnaderna kan man ansöka om ekonomiskt bistånd hos socialtjänstens kontor i den kommun där den avlidne vistades. Kommunen kan då ge bidrag till en enkel men värdig begravning, dödsannons och gravsten. Socialtjänsten ska inom rimliga gränser ta hänsyn till den avlidnes och anhörigas önskemål.

Om dödsboet kan få bidrag och hur mycket, beror på dödsboets tillgångar på dödsdagen och eventuella inkomster efter dödsdagen. Hur stort bidrag som är möjligt att få är olika i olika kommuner. Om dödsboet har betalat andra skulder efter dödsdagen kompenseras det inte av bidraget.

Om kommunen nekar ekonomiskt bistånd kan beslutet överklagas till länsrätten.

Om kommunen inte beviljar ekonomiskt bistånd kommer tyvärr dödsboägarna att behöva dela på kostnaderna."

Det finns även bra information från myndigheterna här:
[länk]

Förstår att det känns oöverstigligt för din vän, men ta ett litet steg i taget och stressa inte upp er över tanken på Inkasso eller Kronofogde. Din vän ärver inga skulder. Det verkar ju dessutom finnas flera intresserade köpare bara i denna tråd...

Fint att du vill hjälpa din vän, men ta det lugnt och låt processen ta den tid den tar! Tänker att inkassobolagen är experter på att stressa upp, eftersom de vill ha betalt... Försök stå emot, andas lugnt och kontakta socialtjänst och andra instanser du redan fått råd om. Alla Sveriges kommuner ska enligt socilatjänstlagen kunna erbjuda Ekonomisk rådgivning i form av budget- och skuldrådgivning:
[länk]

Lycka till och allt gott!
Tack <3
 
M MikaViola skrev:
Är min bästa väns mamma som gått bort och hon är totalt uppgiven nu och vill bara bli av med fastigheten. Har föreslagit att vi ska lägga ut det på blocket men hon är inte så sugen på massa frågor etc om stället. Surt därför att mäklaren inte ville ta på sig uppdraget. Förslag jag redan gett henne är att låta allt gå till kronofogden eller att helt enkelt sälja till skambud till den som först visar intresse. Ursprungsfrågan jag hade var just det. Får hon sälja för låt oss säga 20.000kr tror du? Inget finns hos kronofogden. Då kan väl ingen säga någonting?
Sugen på att köpa själv? För 20...?

//
 
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Ja du… om du tycker det är bättre att strunta i det så går det bra att säga emot. Det gör inte mig nåt. Feel free!
Har ingen lust att bemöta din uppenbara lust att vara översittare.
Inom forum Juridik passar det sig bättre med juridiska argument än att enbart svara med svammel som Ellenkaramellen tycks föredra.

Jag är dock storsint nog att ge Ellenkaramellen chans till att försöka förklara på vilka juridiska grunder som hen förespråkar friskrivningsklausul på en i princip värdelös byggnad.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Nej! Men tack för tips ska kolla upp dom
Areal har dubbelt så hög taxa som andra mäklare för lantbruk!
 
Återsänder #109 eftersom jag faktiskt är lite intresserad, obygd eller inte :)

Kopia #109 :
"Jag är eventuellt också lite intresserad av att köpa :) Planerar att åka norröver någon gång mellan 6 och 20 februari om jobbet och vädret tillåter. Skulle kunna svänga inåt landet och titta då.

Du är varmt välkommen att kontakta mig.

Mvh Pia"
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Är min bästa väns mamma som gått bort och hon är totalt uppgiven nu och vill bara bli av med fastigheten. Har föreslagit att vi ska lägga ut det på blocket men hon är inte så sugen på massa frågor etc om stället. Surt därför att mäklaren inte ville ta på sig uppdraget. Förslag jag redan gett henne är att låta allt gå till kronofogden eller att helt enkelt sälja till skambud till den som först visar intresse. Ursprungsfrågan jag hade var just det. Får hon sälja för låt oss säga 20.000kr tror du? Inget finns hos kronofogden. Då kan väl ingen säga någonting?
Jamen se bara till att "skambudet" inte läggs av mäklaren du nämner 😉
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Får man alltså göra en Runar numera, och skjuta klövdjuren som äter upp rabatten på radhustomten med älgstudsare? 🤔
Nej, om du läst hela inlägget så skrev jag att inom detaljplanerat krävs tillstånd från polis att lossa skott. Men jakträtten äger man alltid på den mark man äger.

Skjuts ett djur och det går in och dör på din tomt tillfaller djuret dig.
 
J jonte0 skrev:
Sugen på att köpa själv? För 20...?

//
Haha nää
 
Tackar återigen allihopa för era svar och erat visade intresse. Ska vidarebefodra länken till min vän som är delägare i dödsboet så hon får ta del av allt ni vi skrivit 🙌
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
hsd
Viktigt är ju att alla i dödsboet är överens
Vad sa boupptecknaren, många gånger kan de lägga ut fastigheten till försäljning via lämpliga kanaler
 
lunnabo lunnabo skrev:
Följande handlingar ska bifogas en konkursansökan.
 Hemortsbevis: Ett hemortsbevis från Skatteverket för den avlidne. Hemortsbeviset får inte vara äldre
än tre månader gammalt.
 Bouppteckning: En bestyrkt kopia av bouppteckningen. Har bouppteckningen registrerats ska bevis
om registreringen lämnas. Om inte bouppteckning har gjorts så lämna uppgift om varje dödsbodelägares
namn och postadress.
 Fullmakt: Om en dödsbodelägare företräder någon av de andra dödsbodelägarna, eller om dödsboet
företräds av ombud, ska fullmakt i original bifogas.
Och det vill till att man inte plockat ut lösöre från dödsboet så att konkursförvaltaren upptäcker det...

Väldigt olagligt....
 
S Stubben90 skrev:
Bilden säger ju inte vad för skog som står på fastigheten men skulle du avverka har ca 400kr per kubik lågt räknat ca 200-250 per hektar är väl något slags snitt för Jämtland/härjedalen men det växer bra i Ytterhogdal. Har du några bilder på skogen för att göra sig en uppfattning? Det känns inte omöjligt att skogen skulle kunna täcka skulderna. Skulle bli förvånad om någon inte skulle va intresserad av marken i byn.
Här är länk till fastigheten på Lantmäteriets 'Min Karta':
https://minkarta.lantmateriet.se/pl...16&z=13&mapprofile=karta&layers=[["3"],["1"]]

Välj 'Flygbild' + 'Fastighetsgränser' så syns skogsbeståndet någorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.