93 884 läst · 262 svar
94k läst
262 svar
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
I vilket fall borde fastigheten ha ett värde oavsett virket. Med det läget och storleken så finns det människor som attraheras av den som en plats för ett fritidshus. Även om det handlar om relativt blygsamma summor.
Så kanske:
- Sälj virket.
- Sälj fastigheten som tomt för bostadshus (t ex fritidshus).
Med lite tur blir det lite "vinst". Det förutsätter förstås att man vill lägga tid på det.
Så kanske:
- Sälj virket.
- Sälj fastigheten som tomt för bostadshus (t ex fritidshus).
Med lite tur blir det lite "vinst". Det förutsätter förstås att man vill lägga tid på det.
Att förvalta en fastighet till gagn för framtida generationer är hedervärt och inte ovanligt i glesbygden. Att lämna arvet skuldfritt till nästa generation kan vara värt att kämpa för.P pmd skrev:Nä, jag menade bara att fastighetens värde består av skogens värde.
Att odla skog är en mycket långsiktigt verksamhet. Om arvingen lyckas få dödsboet skuldfritt genom att avverka och sälja virket så är det arvingens eventuella yngre släktingar som kan tjäna pengar på fastigheten i framtiden, knappast arvingen själv.
Ja, men knappast så att det räcker skulderna.TRJBerg skrev:
Det är nog bra att räkna noga på det. Vem vill lägga en massa tid på att försöka få ett dödsbo skuldfritt för att sen behöva försätta det i konkurs?
Varför?P pmd skrev:
Det fins mäniskor som ser en heder i att inte åsamka kostnader för andra. Mäniskor med hög moral fins faktiskt fortfarande, allt går inte ut på att tillskansa sig mest möjliga.
Sova bra på natten med en bra magkänsla är värt mycket.
Mitt alternativ är inte att lägga in friska pengar i dödsboet, men att jobba för avveckling av dödsboet som skuldfritt, kan vara värt en del arbete.
Att ta ansvar för sina egna och andra (släktingars) brister är en hedervärt egenskap som ofta saknas i dagens samhälle, det fins fortfarande mäniskor som har den egenskapen, vilket jag beundrar.P pmd skrev:
Jag skrev att det inte var mitt fösta val men jag hyser beundran och har respekt för de som av omtanke ställer upp för andra.
Ja, jag har inte avvisat alternativet att försöka göra dödsboet skuldfritt för att lämna något av värde till arvingar i nästa generation. Jag skulle dock räkna mycket noga på det för att se om det faktiskt bleve något av värde kvar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 335 inlägg
Och vad du själv har presterat i den här tråden är ungefär 50% personangrepp och idiotförklarande av andra skribenter, samt ungefär 50% skryt om hur många högskolepoäng du har inom diverse juridiska discipliner.lunnabo skrev:
Det saknas egentligen 2 saker:
A: konkreta råd till TS utifrån dina exceptionella juridiska kunskaper, gärna med hänvisning till relevanta lagtexter.
B: skryt om din yrkeserfarenhet inom juridiken. Att detta helt uteblir gör troligt att du aldrig varit yrkesverksam jurist/advokat efter dina studier. Men för all del, jag kan ha fel.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 335 inlägg
Vilket är den mest konstruktiva metoden för att diskutera TS väns situation, tycker du?lunnabo skrev:
A: Dumförklara ett antal utvalda skribenter i tråden, samt berätta om sin egen juridiska utbildning, utan att med ett ord beröra TS frågeställningar.
B: Demonstrera denna juridiska bildning, som tydligen är något utöver det vanliga, genom att ge konstruktiva tips till TS om vad som kan göras i den aktuella situationen.
Det här är INTE en tråd om vilka juridiska kunskaper du besitter. Det är en tråd om hur TS ska få sin ärvda, ej utskiftade skogsfastighet såld, helst så att det blir pengar över iallafall till en begravning.lunnabo skrev:
Du är enligt egen uppfattning högutbildad.lunnabo skrev:
SågspånPappspikEternit
Berätta gärna hur du räknar för du kan uppenbart inte ens enklaste addition och procent.
Vidare så är din läsförståelse erbarmelig där du läser in ord och uttryck som jag aldrig använt.
Som en liten hjälp för SågspånPappspikEternit citerar jag ett av mina tidigare inlägg
"Kan berätta att jag tidigare har köpt fastigheter som varit utmätta hos Kronofogden Direkt av den skuldsatta men med betalning för det utmätta beloppet till Kronofogden och resterande till husägaren.
Har också köpt hus av dödsbo med skulder hos Kronofogden för en del av skulderna medan andra skulder inte fanns hos Kronofogden.
Fick då först betala skulderna hos Kronofogden för att utmätning på huset skulle släppas.
Finns en del teknikaliteter att ta hänsyn till när det är både Dödsbo, Skulder och eventuellt Kronofogden."
Min erfarenhet från verkliga livet vid rekrytering av högutbildad personal är att det kan det vara en dålig rekrytering, som tar lång tid innan lönen betalas med utfört arbete.
Som jag skrev tidigare.
Skillnaden mellan teori och praktik:
I teori vet man vad som ska göras men man vet inte hur.
I praktik vet man hur allt ska göras men man vet inte vad.
Vi saknar dina råd till TS om vad som ska göras och hur.
Om Bernt Ö97 hade haft lite bättre förståelse för det skrivna ordet kanske han hade kunnat tillgodogöra sig innebörden av detta inlägg som jag skrev tidigare.B Bernt Ö97 skrev:Du är enligt egen uppfattning högutbildad.
Min erfarenhet från verkliga livet vid rekrytering av högutbildad personal är att det kan det vara en dålig rekrytering, som tar lång tid innan lönen betalas med utfört arbete.
Som jag skrev tidigare.
Skillnaden mellan teori och praktik:
I teori vet man vad som ska göras men man vet inte hur.
I praktik vet man hur allt ska göras men man vet inte vad.
Vi saknar dina råd till TS om vad som ska göras och hur.
"Följande handlingar ska bifogas en konkursansökan.
Hemortsbevis: Ett hemortsbevis från Skatteverket för den avlidne. Hemortsbeviset får inte vara äldre
än tre månader gammalt.
Bouppteckning: En bestyrkt kopia av bouppteckningen. Har bouppteckningen registrerats ska bevis
om registreringen lämnas. Om inte bouppteckning har gjorts så lämna uppgift om varje dödsbodelägares
namn och postadress.
Fullmakt: Om en dödsbodelägare företräder någon av de andra dödsbodelägarna, eller om dödsboet
företräds av ombud, ska fullmakt i original bifogas."
Dina praktiska råd till TS saknas fortfarande.lunnabo skrev:
Om Bernt Ö97 hade haft lite bättre förståelse för det skrivna ordet kanske han hade kunnat tillgodogöra sig innebörden av detta inlägg som jag skrev tidigare.
"Följande handlingar ska bifogas en konkursansökan.
Hemortsbevis: Ett hemortsbevis från Skatteverket för den avlidne. Hemortsbeviset får inte vara äldre
än tre månader gammalt.
Bouppteckning: En bestyrkt kopia av bouppteckningen. Har bouppteckningen registrerats ska bevis
om registreringen lämnas. Om inte bouppteckning har gjorts så lämna uppgift om varje dödsbodelägares
namn och postadress.
Fullmakt: Om en dödsbodelägare företräder någon av de andra dödsbodelägarna, eller om dödsboet
företräds av ombud, ska fullmakt i original bifogas."
Jag föstår faktiskt inte varför du anser det vara viktigt att berätta hur en konkursansökan går till.
TS har inte efterfrågat hur ett sådant förfarande går till.
TS vän har kanske fortfarande möjlighet att göra ett bra avslut på dödsboet utan konkurs.
Tråkigt att du fortsätter med nedlåtande uttryck gentemot tråddeltagare, låt TS och dennes vän i lugn och ro utvärdera de råd som lämnats i tråden. Jag är säker på de tillsammans kan ta ett klokt beslut utifrån de råd som lämnats i tråden eller annan rådgivning hemmavid.