G
F FixarFru skrev:
Var med om samma sak i våras. Först var det som vanligt med visning och massa folk och budgivning som drog igång. Men efter ett tag blev mäklaren mindre villig att ta emot bud, kunde inte svar på frågor, fick inte tag på uppgifter vi ville ha - ovillig att komma vidare och det var segt trots att vi hela tiden höjde och var påstridiga om att få skriva kontrakt. Men helt plötsligt blev det jättebrådis med avslut en morgon, vi fick inte ens möjlighet att komma med ett till bud utan allt var klart (vi ledde budgivningen fram tills dess).

Förklaringen visades sig vara att de två systrar som sålde (föräldrarnas dödsbo) inte kunnat enas om en värdering, så de bjöd ut huset till försäljning. En syster ville köpa och vi hade alltså bara budat mot henne/ säljarna eftersom ingen annan var med i budgivningen. Vi hade dragit upp det med ca 10% och systern som ville köpa verkade då ha surnat till och krävde avslut. Förklarar varför mäklaren inte ville läggande tid på att serva oss med information, avsikten var aldrig att vi skulle få köpa, mäklaren ville bara få det klart så snabbt som möjligtvis sade sannolikt gått med på ett fast arvode.
Låter helt galet - man undrar varför det ska få gå till på det sättet? Känns som att en del nya regler vore på sin plats. Vissa har ju börjat med bank-id nu för budgivning vilket är en rejäl förbättring, om än inte perfekt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
G
W Waggan skrev:
Tyvärr är mäklare nutidens bil/hästskojare. De flesta är nog hyfsat ärliga och vill bara tjäna pengar på att folk köper och säljer fastigheter till varandra. Sedan finns det ett antal lycksökare med klen känsla för vad som är rätt och fel som inte drar sig för bedrägligt beteende. Har en gammal skolkamrat som lockats till olika lycksökarjobb under de senaste trettio åren, kabel-tvförsäljare krogägare, mobilsäljare, företagsplundrare etc med sparken som resultat pga bedrägligt beteende för att senast få sparken från Sveriges största mäklarkedja pga oärliga metoder.
Ja, det är trist att det ska vara så. Och de dåliga ger hela branschen ett dåligt rykte.

• Gilla
Hvalis
  • Laddar…
Absolut ingen etik på husmarknaden. De fleste mäklare bryr sig mest om at maximere sin provision.
Lagde for nogle år siden et bud på en lägenhet med utsikt över Öresund. Där var sjukt många på visning (pensionärer som hade såld villaen). Kontaktede mäklaren direkt og sagde vi lagde et bud på priset samt att budet var giltigt 24 timar, samtidigt nävnte jag för honom att vi jo skulle ha såld vores lägenhet. Dagen efter skrev vi på den nye lägenhet!

När han skulle säjla vores den gamle lägenhet avtalte vi en progressiv provisions model, med en ret kraftig bonus om han fick budprisen over 10 % af acceptpris.

Pludselig stod han med en tant som hade precis hade vundet i Lotto og som ville betale 10 % extra mod ikke at där blev visning.

Så min anbefaling är at förstå va som driver mäklaren och dennes bonus samt ingå et avtal så man är säker på att affären blir i ens interesse

• Gilla
MiaFiaLotta och 4 till
  • Laddar…
Och jag tror att det inte är ovanligt att säljaren vill avsluta budgivningen och av en eller annan anledning inte väljer högsta bud. Man får som säljare kanske en "känsla" för köparen och väljer någon annan än den med högsta bud. Själv sålde jag en gård för nått år sedan till näst högsta bud, jag förlorade lite pengar men fick en försäljning som inte har inneburit en massa "bråk" om dittan och dattan. Det var för mig värt betydligt mer än några/många tusenlappar, och var ju min, som säljare, fulla rätt.

• Gilla
Nicky3772 och 5 till
  • Laddar…
Snailman
Fick berättat för mig om en som bjöd på ett hus, buden drog ut på tiden och han fick inget besked, sen råkade han möta säljaren på stan, och säljaren hade inte framfört hans senaste bud alls, antagligen ville mäklaren sälja till den andre budgivaren, var ett antal decennier sedan, så kanske inte ens var olagligt att göra så på den tiden?

(Han fick köpa huset av säljaren sedan.)

• Gilla
  • Wow
  • Arg
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
G
E elmont skrev:
Och jag tror att det inte är ovanligt att säljaren vill avsluta budgivningen och av en eller annan anledning inte väljer högsta bud. Man får som säljare kanske en "känsla" för köparen och väljer någon annan än den med högsta bud. Själv sålde jag en gård för nått år sedan till näst högsta bud, jag förlorade lite pengar men fick en försäljning som inte har inneburit en massa "bråk" om dittan och dattan. Det var för mig värt betydligt mer än några/många tusenlappar, och var ju min, som säljare, fulla rätt.
Självklart, har nu förstått att det kan finnas en massa anledningar till varför de kan agera som de gör. Men skulle väl tillägga att vi inte är några "problemköpare", och gjort allt vi kan för att vara tillmötesgående.

G
Snailman Snailman skrev:
Fick berättat för mig om en som bjöd på ett hus, buden drog ut på tiden och han fick inget besked, sen råkade han möta säljaren på stan, och säljaren hade inte framfört hans senaste bud alls, antagligen ville mäklaren sälja till den andre budgivaren, var ett antal decennier sedan, så kanske inte ens var olagligt att göra så på den tiden?

(Han fick köpa huset av säljaren sedan.)
Helt otroligt. Ja numer verkar det ju som att det fungerar så att mäklaren är skyldig att framföra alla bud ända fram till påskrift av köpekontraktet.

• Gilla
FlisanPhi
  • Laddar…
G
K kasper1 skrev:
Absolut ingen etik på husmarknaden. De fleste mäklare bryr sig mest om at maximere sin provision.
Lagde for nogle år siden et bud på en lägenhet med utsikt över Öresund. Där var sjukt många på visning (pensionärer som hade såld villaen). Kontaktede mäklaren direkt og sagde vi lagde et bud på priset samt att budet var giltigt 24 timar, samtidigt nävnte jag för honom att vi jo skulle ha såld vores lägenhet. Dagen efter skrev vi på den nye lägenhet!

När han skulle säjla vores den gamle lägenhet avtalte vi en progressiv provisions model, med en ret kraftig bonus om han fick budprisen over 10 % af acceptpris.

Pludselig stod han med en tant som hade precis hade vundet i Lotto og som ville betale 10 % extra mod ikke at där blev visning.

Så min anbefaling är at förstå va som driver mäklaren och dennes bonus samt ingå et avtal så man är säker på att affären blir i ens interesse
Bra att ni fick lägenheten ni ville ha! Låter som en driftig mäklare :surprised:

Absolut, har lärt oss väldigt mkt av den här sagan. Både för köp och framtida försäljningar. Gäller att vara på alerten helt enkelt.

B Boende45 skrev:
Kanske ska tillägga att ett lättsålt hus i Danderyd inbringade då ca 100 tkr i arvode (ca 1,5%).

Huset i fråga gick för 1 690 tkr, 70 tkr över utgångspris då budgivningen ”avbröts”.
Det där är ett ganska vanligt fenomen. Har haft kolleger som berättat att de fått köpa till underpris, genom att lova mäklaren att han får sälja deras hus. Min kommentar "så gjorde han väl likadant med ditt hus då?".

• Gilla
mejeriet och 15 till
  • Laddar…
Precis som så många andra är min instinkt och erfarenhet att här ligger en hund begraven. Antingen vill mäklaren själv köpa, någon kompis till denne eller så finns det något avtal om att mäklaren får fördel med annan försäljning beroende på vem som får köpa detta.

Min far ville köpa en fin strandnära gård med egen brygga i söderläge som tidigare varit sommarbostad för barn. En del att fixa men bra skick i grunden. Bra utgångspris. Säljaren var en äldre man. Trots visat intresse avhandlades försäljningen och budgivningen utan att min far ens kontaktades. Och innan ville mäklaren inte ta mot bud ..

• Gilla
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H
G Gotland83 skrev:
Har varit med om något lite ovanligt - en mäklare som varnade oss från att lägga bud på en fastighet då det "är så otroligt mycket jobb på den" och som vid visning nästan enbart upplyste oss om felen på huset, nämnde knappt något positivt alls.

När vi ändå började buda (vi fick själva ta kontakt och insåg att budgivningen börjat utan att mäklaren hört av sig till oss) så ringde han efter en del bud fram och tillbaka och sa att han nu ringde runt till alla budgivare (vi var då tre st) för att varna om att priset gått upp väldigt mkt (då ca 20%) och att man verkligen ska vara säker på vad det är man ger sig in på då det är så mkt jobb att göra på fastigheten. Värt att nämna är att det inte är ngt ödehus det handlar om utan en väldigt attraktiv äldre fastighet med fullt fungerande allting, där ägarna bott utan problem fram t.om. nu. Inga större problem verkar det vara vad vi har kunnat se, även om det behöver renoveras en del.

När den tredje budgivaren i slutet av dag två hade lagt sig så fick vi veta av mäklaren att den andra budgivaren var frustrerad över att det dragit ut på tiden (det hade gått fem timmar sedan sista budet och budgivare tre hade precis dragit sig ur, mindre än 48h hade gått sedan sista visningen) och han pressade på för att vi skulle lägga vårt bud. Han sa även då att det varit massvis av människor som sett huset utan att vara intresserade, och att det faktum att så få ville buda var en indikation på hur oattraktivt det är som prospekt.

Bra och ärlig mäklare eller något fuffens? Vi är besvikna såklart och undrar om det är normalt med den här typen av varningar från mäklare?
Verkar märkligt! Vill han ha huset själv? Ta dit en egen oberoende kontrollant som undersöker fastigheten.

G Gotland83 skrev:
Har varit med om något lite ovanligt - en mäklare som varnade oss från att lägga bud på en fastighet då det "är så otroligt mycket jobb på den" och som vid visning nästan enbart upplyste oss om felen på huset, nämnde knappt något positivt alls.

När vi ändå började buda (vi fick själva ta kontakt och insåg att budgivningen börjat utan att mäklaren hört av sig till oss) så ringde han efter en del bud fram och tillbaka och sa att han nu ringde runt till alla budgivare (vi var då tre st) för att varna om att priset gått upp väldigt mkt (då ca 20%) och att man verkligen ska vara säker på vad det är man ger sig in på då det är så mkt jobb att göra på fastigheten. Värt att nämna är att det inte är ngt ödehus det handlar om utan en väldigt attraktiv äldre fastighet med fullt fungerande allting, där ägarna bott utan problem fram t.om. nu. Inga större problem verkar det vara vad vi har kunnat se, även om det behöver renoveras en del.

När den tredje budgivaren i slutet av dag två hade lagt sig så fick vi veta av mäklaren att den andra budgivaren var frustrerad över att det dragit ut på tiden (det hade gått fem timmar sedan sista budet och budgivare tre hade precis dragit sig ur, mindre än 48h hade gått sedan sista visningen) och han pressade på för att vi skulle lägga vårt bud. Han sa även då att det varit massvis av människor som sett huset utan att vara intresserade, och att det faktum att så få ville buda var en indikation på hur oattraktivt det är som prospekt.

Bra och ärlig mäklare eller något fuffens? Vi är besvikna såklart och undrar om det är normalt med den här typen av varningar från mäklare?
Han kanske är bulvan åt budläggare 1

Appendix Appendix skrev:
Det kan faktiskt vara så. Det finns så många som drömer om hus (speciellt om de är lågt prissatta) och tar på sig objekt som de inte har råd med. Och överskattar den tid de själva kan lägga ner.

Är det dessutom i lite mer glesbygd är ju risken många gånger stor att man inte får igen de pengar man lägger ut (speciellt om man får ta in hantverkare).

Vad rör det sig om för en fastighet. Är den attraktiv eller slitet renoveringsobjekt. Hur ligger den prismässigt mot andra objekt
Njaa, jag tycker inte det låter speciellt ärligt mot säljarna i så fall....

Jag gissar att huset säljs p.g..a skilsmässa, dödsbo eller nåt sånt och att den andra budgivaren är antingen släkt/bekant med säljarna eller så är det en part i skilsmässan/dödsboet som budar på huset.

Redigerat:
  • Gilla
gww
  • Laddar…
G Gotland83 skrev:

Det låter som en mäklare med egna intressen i huset. Något jag själv varit med om vid dödsbo där mäklare och dödsboadvokat i maskopi ville få oss att sälja huset betydligt under marknadsvärde. Den advokaten gjorde samma sak. "Mycket jobb, dåligt skick, nästan sålt" huset annonserades inte som det borde och vi anade ugglor i mossen och bad bekanta ringa till mäklaren och leka husköpare. Han ville verkligen inte ha dit köpare. I detta fall handlade det om en herrgårdsliknande byggnad med ca 350 kvadrat boyta med separat grindstuga, garage för 3 bilar och över 31000 kvadrat sjötomt som de ville få oss att sälja för ca 700.000kr "som var det enda bud de fått".
Som tur var kunde vi få bort fanskapen och huset såldes med ny mäklare för en helt annan summa.
Jag rekommenderar att du är schysst och talar om för säljaren vad som händer..

• Gilla
  • Wow
TickyNucker och 13 till
  • Laddar…
Skumpe
Spela in allt. Kontakta säljaren och mäklarsamfundet. En mäklare som pratar NER objektet? Uppenbart fusk.

• Gilla
Soha och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.