G
H HSP skrev:
Det känns konstigt....
Vet du något om säljarna?
Nej, knappt nånting, mäklaren har inte gett information om det. Men funderar på att kontakta dem.
 
G Gotland83 skrev:
Nej, knappt nånting, mäklaren har inte gett information om det. Men funderar på att kontakta dem.
Funderar på.. det är väl bara att göra. Samt kontakta chefen för Bjurfors-kontoret eller vad det är och fråga varför deras mäklare vägrar ta emot era bud.
 
  • Gilla
TickyNucker och 14 till
  • Laddar…
Jag tror att mäklaren är inblandad i "bromsningen" av buden....

Annars skulle säljaren "bara" kunna säga till mäklaren att ta "bort" objektet från försäljningssidorna
efter som säljaren verkar iallafall enligt mäklaren inte vara intresserad av fler bud så behöver inte objektet ligga uppe.

Jag tror fortfarande att mäklaren själv försöker bromsa budgivningen.

Är du intresserad så försök få kontakt med säljaren direkt, du har inget att förlora om de iallafall har bestämt sig för att sälja till annan.
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
G
N noupe skrev:
Funderar på.. det är väl bara att göra. Samt kontakta chefen för Bjurfors-kontoret eller vad det är och fråga varför deras mäklare vägrar ta emot era bud.
Ja, det kan nog bli så att vi får göra så helt enkelt. Definitivt ett uppvaknande denna erfarenhet!
 
  • Gilla
Soha
  • Laddar…
G
H HSP skrev:
Jag tror att mäklaren är inblandad i "bromsningen" av buden....

Annars skulle säljaren "bara" kunna säga till mäklaren att ta "bort" objektet från försäljningssidorna
efter som säljaren verkar iallafall enligt mäklaren inte vara intresserad av fler bud så behöver inte objektet ligga uppe.

Jag tror fortfarande att mäklaren själv försöker bromsa budgivningen.

Är du intresserad så försök få kontakt med säljaren direkt, du har inget att förlora om de iallafall har bestämt sig för att sälja till annan.
Exakt - man känner sig lite småparanoid över att misstänka sånt här, men hela grejen är så himla konstig att det inte kan vara som det ska vara helt och hållet. Tack för länken! Ska kolla upp det
 
Fastighetsmäklaren är enligt lag skyldig att registrera samtliga bud samt även att framföra dessa till säljaren. Ifall du upplever att så inte är fallet rekommenderar jag dig att ta kontakt med kontorschefen, lägg sakligt fram vad som skett och att en anmälan kommer göras hos Fastighetsmäklarinspektionen. Då garanterar jag dig att det blir andra bullar (y)
 
  • Gilla
TickyNucker och 15 till
  • Laddar…
G
A Sorku skrev:
Fastighetsmäklaren är enligt lag skyldig att registrera samtliga bud samt även att framföra dessa till säljaren. Ifall du upplever att så inte är fallet rekommenderar jag dig att ta kontakt med kontorschefen, lägg sakligt fram vad som skett och att en anmälan kommer göras hos Fastighetsmäklarinspektionen. Då garanterar jag dig att det blir andra bullar (y)
Stort tack, blir att ligga i de närmsta dagarna (y)
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
Spännande följetong. Glöm inte att hålla oss uppdaterade. Om mäkklarn fortsätter bete sig mystiskt kanske alla i denna tråd ska kontakta honom och meddela att vi håller koll på objektet... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
gerva252 och 9 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande följetong. Glöm inte att hålla oss uppdaterade. Om mäkklarn fortsätter bete sig mystiskt kanske alla i denna tråd ska kontakta honom och meddela att vi håller koll på objektet... ;)
Haha, gillar tanken - uppdaterar när jag har nyheter igen:D
 
  • Gilla
gerva252 och 5 till
  • Laddar…
Tyvärr är mäklare nutidens bil/hästskojare. De flesta är nog hyfsat ärliga och vill bara tjäna pengar på att folk köper och säljer fastigheter till varandra. Sedan finns det ett antal lycksökare med klen känsla för vad som är rätt och fel som inte drar sig för bedrägligt beteende. Har en gammal skolkamrat som lockats till olika lycksökarjobb under de senaste trettio åren, kabel-tvförsäljare krogägare, mobilsäljare, företagsplundrare etc med sparken som resultat pga bedrägligt beteende för att senast få sparken från Sveriges största mäklarkedja pga oärliga metoder.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Var med om samma sak i våras. Först var det som vanligt med visning och massa folk och budgivning som drog igång. Men efter ett tag blev mäklaren mindre villig att ta emot bud, kunde inte svar på frågor, fick inte tag på uppgifter vi ville ha - ovillig att komma vidare och det var segt trots att vi hela tiden höjde och var påstridiga om att få skriva kontrakt. Men helt plötsligt blev det jättebrådis med avslut en morgon, vi fick inte ens möjlighet att komma med ett till bud utan allt var klart (vi ledde budgivningen fram tills dess).

Förklaringen visades sig vara att de två systrar som sålde (föräldrarnas dödsbo) inte kunnat enas om en värdering, så de bjöd ut huset till försäljning. En syster ville köpa och vi hade alltså bara budat mot henne/ säljarna eftersom ingen annan var med i budgivningen. Vi hade dragit upp det med ca 10% och systern som ville köpa verkade då ha surnat till och krävde avslut. Förklarar varför mäklaren inte ville läggande tid på att serva oss med information, avsikten var aldrig att vi skulle få köpa, mäklaren ville bara få det klart så snabbt som möjligtvis sade sannolikt gått med på ett fast arvode.
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Varit med om ungefär samma sak. 3 budgivare på hus med strålande sjöutsikt 50 min från Stockholm. Mäklaren hade fått löfte av en av budgivaren att sälja dennes villa i Danderyd om de fick köpa. Tror t o m att de skrivit ett avtal på uppdraget. Fick reda på detta långt i efterhand.

Vi övriga två budgivare motarbetades hela budgivningen och helt plötsligt var huset sålt (till underpris i juli).

Ganska enkelt för mäklaren att lura säljaren att sälja till bestämd köpare, speciellt om säljaren är till åren och upplever även ett underpris som ofantligt mycket pengar.
 
  • Arg
  • Gilla
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att ett lättsålt hus i Danderyd inbringade då ca 100 tkr i arvode (ca 1,5%).

Huset i fråga gick för 1 690 tkr, 70 tkr över utgångspris då budgivningen ”avbröts”.
 
  • Gilla
Gotland83
  • Laddar…
G
B Boende45 skrev:
Kanske ska tillägga att ett lättsålt hus i Danderyd inbringade då ca 100 tkr i arvode (ca 1,5%).

Huset i fråga gick för 1 690 tkr, 70 tkr över utgångspris då budgivningen ”avbröts”.
Ja, det låter som att det skulle kunna vara en situation helt klart. Det är en mindre ort där jag kan tänka mig att mäklaren känner de flesta, så vore inte helt otroligt. Nånting skumt är det ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.