104 230 läst · 151 svar
104k läst
151 svar
Mäklare som avråder oss från att buda?
Det kan faktiskt vara så. Det finns så många som drömer om hus (speciellt om de är lågt prissatta) och tar på sig objekt som de inte har råd med. Och överskattar den tid de själva kan lägga ner.G Gotland83 skrev:
Är det dessutom i lite mer glesbygd är ju risken många gånger stor att man inte får igen de pengar man lägger ut (speciellt om man får ta in hantverkare).
Vad rör det sig om för en fastighet. Är den attraktiv eller slitet renoveringsobjekt. Hur ligger den prismässigt mot andra objekt
Det var det vi kände också - väldigt märkligt att bli informerad om att en annan budgivare tycker att det går långsamt när det i verkligheten gått snabbt och han dessutom tidigare sagt att det inte var någon brådska att komma till avslut. Håller med om att den andra budgivaren skulle lagt ett villkorligt bud om de ville ha ett snabbt avslut.jonmo skrev:
Oj, vilken historia - fantastiskt att ni ändå fick huset, måste ha känts väldigt bra. Väldigt bra jobbatH hempularen skrev:Vi råkade ut för en liknande situation när vi köpte nuvarande hus för drygt 20 år sedan.
Till att börja med var det ren slump att jag hittade huset. Mäklaren hade angivit fel område. Det stod att huset låg i skärholmen. Hemnet var ganska nytt då, det visade sig senare att det även varit en liiiiten annons i DN, på påskdagen (hur många tittar på hus den dagen?).
Huset kostade då 2 150 000 (idag värt ca 10 milj) Då 1998 hade vi just kommit ur finanskrisen, priserna hade gått upp till ungefär där de låg före krisen. Vi var sedan några månader tillbaka i en situation där det var budgivning uppåt på alla objekt.
Jag ringde mäklaren, mäklaren säger huset är "i princip sålt". Vad betyder "i princip"? Det fanns ett bud på 1,8 milj. Hon vägrade visa fastigheten. Trots att jag sade att priset lätt rätt, men jag måste få se huset. Gillar jag det så är jag vllig att betala det begärda priset. Annars lägger jag inget bud alls. Nej "det är i princip sålt".
Lite senare ringde mäklaren upp mig, och lät skärrad. Vi skulle få se huset. Under visningen uppträdde mäklaren nedlåtande, ifrågasatte om jag kunde köpa ett så dyrt hus, hon var direkt otrevlig mot min fru, och försökte prata ned huset.
När det blev uppenbart att hon inte kunde bli av med oss, så händer två saker. Mäklaren kontaktar min bankman, och försöker övertyga henne om att jag väl knappast kan vara kredivärdig för ett så dyrt hus. Bankmannen var förbluffad. Dessutom dyker det plötsligt upp en spekulant till, jag inser att vi kan inte syna bluffen genom att dra oss ur. Det är ju just det mäklaren vill. Så vi får lägga ett bud över det jag är helt säker på är en bulvan för mäklaren.
Till saken hör att samma mäklarfirma (i dag en av de största kedjorna) samtidigt hade ett annat hus till salu i närheten. Jag pratade med 3 olika mäklare på firman. Alla 3 pratade ned det huset. "det är i uselt skick", "det har bara en jättekällare (200 kvm källare), tomten är dålig (det var den, huset låg på toppen av en kulle, väldigt kuperad tomt), osv. Ingen av dem visade något intresse för att försöka sälja huset.
Den gemensamma nämnaren mellan det huset och det vi köpte, var att säljarna bodde utomlands. Jag kan tänka mig att om mäklaren säljer huset till sig själv via bulvan för ett nedpratat pris, och samtalet med säljaren "Ja du vet vi är ju inte ur finanskrisen här ännu, marknaden är jättetrög". Man kan tänka sig att utlandsvensken kanske inte är helt uppdaterad på hur det går i SVerige.
Trots att vi fick bjuda "över oss själva" tack vare bulvanen, så tror jag att vi fick huset till ett bra pris. Mäklaren hade ju jobbat hårt på att inte sälja huset.
Det är ett ganska unikt ställe på en attraktiv och levande del av landsbygden. Visst, något utav ett renoveringsobjekt, men absolut inte det värsta jag sett. Prismässigt var utgångspriset attraktivt men inkl. renovering helt inom vår budget. Det renoverade värdet av ett sånt hus i trakten går för minst dubbelt så mkt.Appendix skrev:Det kan faktiskt vara så. Det finns så många som drömer om hus (speciellt om de är lågt prissatta) och tar på sig objekt som de inte har råd med. Och överskattar den tid de själva kan lägga ner.
Är det dessutom i lite mer glesbygd är ju risken många gånger stor att man inte får igen de pengar man lägger ut (speciellt om man får ta in hantverkare).
Vad rör det sig om för en fastighet. Är den attraktiv eller slitet renoveringsobjekt. Hur ligger den prismässigt mot andra objekt
Det är väl bara att bjuda över tills ni nått gränsen för vad ni vill betala. För ni kan ju inte göra så mycket åt vad andra tycker det är värt och är villig att betala.
Så skit i mäklaren och buda så länge ni vill vara med.
Så skit i mäklaren och buda så länge ni vill vara med.
Ja, precis. Vi blev till sist tillsagda att sluta bjuda då säljaren (enligt mäklaren) valt att avsluta budgivningen. Att det inte var ngn idé att bjuda mer då de ändå hade bestämt sig.E elmont skrev:
Konkreta bud MÅSTE framföras till säljaren, så vad mäklaren än säger kan du alltid sägs en siffra.G Gotland83 skrev:
Ja, vi bad om det och då sa han att säljarna bestämt sig för att avsluta.VidarH skrev:Tja, det finns tillfällen då det är fuffens och det finns tillfällen det är en värdering på gång.
I vilket fall som helst så får säljaren bestämma vem denne vill ingå affär med, och det är inte högstbjudande per automatik som vinner...
Men jag hade nog begärt en extra visning av fastigheten för att se hur mäklaren reagerar?