Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ovanlig mäklare. Säljarna är nog inte så glada över hans vilja att informera på detta sätt.
En sådan mäklare skall inte ha betalt, och anmälas. Samtidigt som säljaren skall informeras.
Men det kan ju vara svårt om man själv köpt huset "billigt"?
Låter nästan som mäklaren är i maskopi med en av köparna.
Alla fel och brister skall ju mäklaren sett till att de är deklarerade i handlingarna, tillsammans med säljarnas försäkran, så av den anledningen behöver inte mäklaren fokusera på fel och brister, utan borde se till att få ut bästa pris för säljarna.

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Låter jätte konstigt
Det måste ligga en hundbegraven

Som någon skrev tidigare så kan det vara skilsmässa och den ena parten vill köpa utan andra

I det fall skulle jag kontakta säljaren direkt och påtala detta konstiga tilltag ifrån mäklaren
Det kanske är så pass att mäklarsamfundet (Eller var det heter)
också skulle ha ett samtal ifrån dig

gräv upp hunden

• Gilla
Crippman och 3 till
  • Laddar…
Det är helt uppenbart något skumt. Fundera på varför mäklaren skulle måna om just er och hjälpa er att inte köpa. De brister som mäklaren påpekar borde framgå av prospektet, dessutom av ev. besiktningsprotokoll.
Saknas sådant har ni ju rätt att kräva besiktning. Det borde inte mäklaren ha någon invändning emot. Är det så dåligt som hen påstår så kommer det ju att bekräftas vid besiktning. Stå på er om ni verkligen vill köpa. Om det framgår sådant som inte är beskrivet, kan ni ju häva köpet. När allt är klart, anmäl mäklaren.

• Gilla
Gotland83
  • Laddar…
G
Skumpe Skumpe skrev:
Spela in allt. Kontakta säljaren och mäklarsamfundet. En mäklare som pratar NER objektet? Uppenbart fusk.
Ja, absolut. Kan väl säga att jag inte hade nån som helst aning om att det kunde funka såhär och inbillade mig på ngt sätt att mäklare var ärliga överlag, etc. Efter alla svar som kommit i den här tråden så hamnade jag igår i ett "rabbit hole" på nätet och läste om den ena hemska historien efter den andra - helt otroliga grejer! Man ska verkligen vara påläst och en aning cynisk känns det som, innan man ger sig in och budar, eller säljer för den delen. :thinking:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
G
Fredel Fredel skrev:
Det låter som en mäklare med egna intressen i huset. Något jag själv varit med om vid dödsbo där mäklare och dödsboadvokat i maskopi ville få oss att sälja huset betydligt under marknadsvärde. Den advokaten gjorde samma sak. "Mycket jobb, dåligt skick, nästan sålt" huset annonserades inte som det borde och vi anade ugglor i mossen och bad bekanta ringa till mäklaren och leka husköpare. Han ville verkligen inte ha dit köpare. I detta fall handlade det om en herrgårdsliknande byggnad med ca 350 kvadrat boyta med separat grindstuga, garage för 3 bilar och över 31000 kvadrat sjötomt som de ville få oss att sälja för ca 700.000kr "som var det enda bud de fått".
Som tur var kunde vi få bort fanskapen och huset såldes med ny mäklare för en helt annan summa.
Jag rekommenderar att du är schysst och talar om för säljaren vad som händer..
Låter helt otroligt! Snyggt att ni hann upptäcka det och kunde styra om. Kan väl säga att det här gäller ett liknande ställe, dock utan sjö. Det är ett fantastiskt vackert och stort hus med egna hektar och lador, läget är otroligt. Trots det så lyckades han inte påvisa nåt av det positiva med det överhuvudtaget.

Det här verkar högst märkligt. Jag föreslår: spill ingen tid på detta forum, utan ta snarast reda på allt väsentligt om fastigheten (som alla köpare ska göra) och kontakta säljarna och berätta om mäklaren och fråga varför han gör som han gör och om alla påståenden är korrekta. En sådan mäklare som har beskrivits här, kan man inte låta avgöra en sån viktig sak som en fastighetsaffär. Jag skulle också kontakta mäklarens chef eller överordnade och dessutom överväga en anmälan till FMI! Agera nu!

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
För 10år sen va det en på jobbet som skrevlade om att han stuckit till mäklaren på en mindre ort 10kkr som morot för att inte dra igång budgivning på ett hus som han sedan köpte på eller kanske 100kkr under, utropspriset.
Sån skit förekommer kanske ibland.

• Gilla
  • Wow
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att det är nyttigt att börja med att inse att mäklare är inte generellt ärliga. De genomärliga finns givetvis, men det blir farligt om man antar att mäklaren är ärlig.

Jag var för en massa år sedan ordf. i en stor bostadsrässförening. VI hade ca 150 överlåtelser per år. Därmed "drabbades" vi av i princip samtliga mäklarfirmor som var aktiva i Stockholm för 30 år sedan. De flesta överlåtelser hanterades av vår förvaltare, som ordf. blev jag bara inblandad när det blev strul. Typ att mäklaren sålde en bostadsrätt som säljaren inte ägde, Eller där säljaren försökte belåna den efter försäljning osv. Även om givetvis de flesta affärer skedde på ett normalt sätt, så var i princip samtliga mäklarföretag inblandade i någon strulaffär, där mäklaren antingen slarvat (inte kollat vem som var ägare osv) eller missat saker som var svårt att se som olyckshändelser.

För en del år sedan ingick jag i ett "lunch lag", vi var några olika företagare med kontor nära varandra som brukade äta lunch tillsammans. En var fastightsmäklare. Han verkade OK på alla sätt. Men så en dag, inför oss alla frågar han den han kände bäst om han kunde agera bulvan. "Jag skall sälja i ett dödsbo, jag tror jag kan få ned priset ordentligt, vi kan göra en kanonaffär"... Min kontorsgranne som var tillfrågad avböjde artigt. Det är illa nog, det han ville göra. Men att dessutom se det som så naturligt att man kan diskutera det öppet inför en grupp man bara känner till hälften... Det finns ju EN mäklare som aldrig kommer att bli tillfrågad om jag skall sälja.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
G Gotland83 skrev:
Har varit med om något lite ovanligt - en mäklare som varnade oss från att lägga bud på en fastighet då det "är så otroligt mycket jobb på den" och som vid visning nästan enbart upplyste oss om felen på huset, nämnde knappt något positivt alls.

När vi ändå började buda (vi fick själva ta kontakt och insåg att budgivningen börjat utan att mäklaren hört av sig till oss) så ringde han efter en del bud fram och tillbaka och sa att han nu ringde runt till alla budgivare (vi var då tre st) för att varna om att priset gått upp väldigt mkt (då ca 20%) och att man verkligen ska vara säker på vad det är man ger sig in på då det är så mkt jobb att göra på fastigheten. Värt att nämna är att det inte är ngt ödehus det handlar om utan en väldigt attraktiv äldre fastighet med fullt fungerande allting, där ägarna bott utan problem fram t.om. nu. Inga större problem verkar det vara vad vi har kunnat se, även om det behöver renoveras en del.

När den tredje budgivaren i slutet av dag två hade lagt sig så fick vi veta av mäklaren att den andra budgivaren var frustrerad över att det dragit ut på tiden (det hade gått fem timmar sedan sista budet och budgivare tre hade precis dragit sig ur, mindre än 48h hade gått sedan sista visningen) och han pressade på för att vi skulle lägga vårt bud. Han sa även då att det varit massvis av människor som sett huset utan att vara intresserade, och att det faktum att så få ville buda var en indikation på hur oattraktivt det är som prospekt.

Bra och ärlig mäklare eller något fuffens? Vi är besvikna såklart och undrar om det är normalt med den här typen av varningar från mäklare?

Hej!
Hade jag varit dig så hade jag kontaktat Mäklarsamfundet i Stockholm. De finns till för kunder/spekulanter samt för mäklare.
Jag läser till mäklarassistent just där.
Lyckatill!

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
G
J javlaandersson skrev:
Låter jätte konstigt
Det måste ligga en hundbegraven

Som någon skrev tidigare så kan det vara skilsmässa och den ena parten vill köpa utan andra

I det fall skulle jag kontakta säljaren direkt och påtala detta konstiga tilltag ifrån mäklaren
Det kanske är så pass att mäklarsamfundet (Eller var det heter)
också skulle ha ett samtal ifrån dig

gräv upp hunden
H hempularen skrev:
Det där är ett ganska vanligt fenomen. Har haft kolleger som berättat att de fått köpa till underpris, genom att lova mäklaren att han får sälja deras hus. Min kommentar "så gjorde han väl likadant med ditt hus då?".
Hade aldrig tänkt på att det kunde funka så - men låter ju väldigt logiskt (och helt fel såklart). Och ja, ska följa upp med samfundet(y)

G
elpaco elpaco skrev:
Precis som så många andra är min instinkt och erfarenhet att här ligger en hund begraven. Antingen vill mäklaren själv köpa, någon kompis till denne eller så finns det något avtal om att mäklaren får fördel med annan försäljning beroende på vem som får köpa detta.

Min far ville köpa en fin strandnära gård med egen brygga i söderläge som tidigare varit sommarbostad för barn. En del att fixa men bra skick i grunden. Bra utgångspris. Säljaren var en äldre man. Trots visat intresse avhandlades försäljningen och budgivningen utan att min far ens kontaktades. Och innan ville mäklaren inte ta mot bud ..
Ja, alltså det låter ju inte helt olikt den här situationen

G
Bea1 Bea1 skrev:
Hej!
Hade jag varit dig så hade jag kontaktat Mäklarsamfundet i Stockholm. De finns till för kunder/spekulanter samt för mäklare.
Jag läser till mäklarassistent just där.
Lyckatill!
Tack! Ja, ska göra det efter att ha läst allt här i tråden. Lycka till med utbildningen!

• Gilla
svirrsvirr och 1 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Jag tror att det är nyttigt att börja med att inse att mäklare är inte generellt ärliga. De genomärliga finns givetvis, men det blir farligt om man antar att mäklaren är ärlig.

Jag var för en massa år sedan ordf. i en stor bostadsrässförening. VI hade ca 150 överlåtelser per år. Därmed "drabbades" vi av i princip samtliga mäklarfirmor som var aktiva i Stockholm för 30 år sedan. De flesta överlåtelser hanterades av vår förvaltare, som ordf. blev jag bara inblandad när det blev strul. Typ att mäklaren sålde en bostadsrätt som säljaren inte ägde, Eller där säljaren försökte belåna den efter försäljning osv. Även om givetvis de flesta affärer skedde på ett normalt sätt, så var i princip samtliga mäklarföretag inblandade i någon strulaffär, där mäklaren antingen slarvat (inte kollat vem som var ägare osv) eller missat saker som var svårt att se som olyckshändelser.

För en del år sedan ingick jag i ett "lunch lag", vi var några olika företagare med kontor nära varandra som brukade äta lunch tillsammans. En var fastightsmäklare. Han verkade OK på alla sätt. Men så en dag, inför oss alla frågar han den han kände bäst om han kunde agera bulvan. "Jag skall sälja i ett dödsbo, jag tror jag kan få ned priset ordentligt, vi kan göra en kanonaffär"... Min kontorsgranne som var tillfrågad avböjde artigt. Det är illa nog, det han ville göra. Men att dessutom se det som så naturligt att man kan diskutera det öppet inför en grupp man bara känner till hälften... Det finns ju EN mäklare som aldrig kommer att bli tillfrågad om jag skall sälja.
Helt otroligt. Det här har absolut gjort att jag fått upp ögonen för hur det kan gå till. Lite mer cynisk har man nog blivit när det kommer till att ge sig in i budgivning, men det är nog bara bra.

G
T torkelb skrev:
Det här verkar högst märkligt. Jag föreslår: spill ingen tid på detta forum, utan ta snarast reda på allt väsentligt om fastigheten (som alla köpare ska göra) och kontakta säljarna och berätta om mäklaren och fråga varför han gör som han gör och om alla påståenden är korrekta. En sådan mäklare som har beskrivits här, kan man inte låta avgöra en sån viktig sak som en fastighetsaffär. Jag skulle också kontakta mäklarens chef eller överordnade och dessutom överväga en anmälan till FMI! Agera nu!
Ja, absolut.

Uppdatering: Vi kontaktade säljaren, hen valde att inte återkomma. Vi väljer därför att släppa själva objektet men kommer nog att följa upp med branschorganisationen.

• Gilla
  • Ledsen
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.