Nissens
G Gotland83 skrev:
Absolut - vi har gått vidare, och det är inte första gången vi förlorat en budgivning; man överlever. Nu handlar det här ju om att vi sannolikt blev aktivt motarbetade av mäklaren och det finns skäl att misstänka jäv från mäklarens sida. Sånt tycker jag personligen inte att man ska ignorera, och det är av den anledningen vi är intresserade av att få fler detaljer. Har man inga bevis kan man ju inte göra ngt åt saken. Och är det så att det gått rätt till, då är det inte mer med det. Men det går som sagt inte att veta om man inte följer upp.
Hej, hur har det gått för er sedan?

• Gilla
Saga Fröjd Lee
  • Laddar…
G
Hej!

Ledsen för sen uppdatering!

Vi släppte till slut det hela och har sen dess hittat ett annat hus som vi är nöjda med.

Såhär i efterhand och med bra mycket mer kött på benen vad det gäller budgivningar och kontakt med mäklare, så kan jag nog konstatera att mäklaren helt enkelt ville att de andra budgivarna skulle få köpa huset, för att han tyckte att det var mer lämpliga eller inte litade på oss av någon anledning. Försökte ett tag att se om det fanns någon existerande relation mellan de andra budgivarna och mäklarna men hittade inget. Pratade med Mäklarsamfundet när det begav sig, och de tyckte mest att vi skulle insistera på att fortsätta buda (det var före kontraktsskrivningen hade skett men vi blivit tillsagda säljaren ville sälja till de andra budgivarna), och sen återkomma om det var fortsatta problem.

Det är ingen mäklare jag skulle lita på om man säger så, och nu har jag förstått att hans metoder var oetiska. Har med mer erfarenhet insett att de flesta mäklare aldrig går att lita på till hundra procent, speciellt inte som köpare. Vi var naiva och borde ha ringt till hans chef, eller Mäklarsamfundet på en gång, så det är väl ett tips till andra som kan tänkas befinna sig i en liknande situation. En mäklare är aldrig ens kompis, även när de vill få det att verka som det .

Att anmäla kändes inte värt det i slutändan, men visst kan jag tycka att vi borde gjort det. Vi lärde oss mycket, och resultatet blev nog att vi har blivit bra mycket duktigare på det här med att köpa/sälja hus.

För att summera lärdomen skulle jag nog säga: lita främst på dig själv, och kör på även när det är obekvämt om det är något du vill ha.

• Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.