N Yindysagh skrev:
köparen en advokat och säljaren en advokat. Advokaterna kommer sedan överens om avtal mm. Advokaterna har i sin tur kontakt med respektive part.
Usch då, koppla in ytterligare en suspekt yrkeskår i affären alltså;)

• Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
G
S saiter skrev:
Ta och ring till säljaren och lägg ditt bud.
Ge inte upp.
Det är inte säkert att det är skrivet nått än.
(y)

//AA
Tyvärr för sent nu :/

G
M mebbo skrev:
Jag hade en mäklare i en stor mäklarfirma som betedde sig otrevligt och ignorerade att vi la bud. Eftersom denna mäklarfirma hela tiden körde reklam om hur bra de var så bestämde jag mig för att klaga. Tog inte kontakt med den lokala chefen utan valde att gå ett snäpp högre.

Fick svar ganska omgående med en ursäkt att detta inte var okej. Den lokala chefen för mäklarfirman blev dessutom tvingad av sin chef att ringa till mig och be om ursäkt. Ni kan ju gissa hur mäklaren i fråga betedde sig efter det :p

Ibland måste man sikta rätt i sin konstruktiva kritik.
Absolut - gäller att agera när det händer.

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra inlägg (alltihop, inte bara det citerade)! Tycker dock att man även ska anmäla till Fastighetsmäklarinspektionen om man misstänker oegentligheter, inte bara skråföreningen mäklarsamfundet.
Tack! Kände faktiskt inte till dem. När mer info finns så kommer vi att kontakta dem om det finns belägg för det.

G Gotland83 skrev:
Har varit med om något lite ovanligt - en mäklare som varnade oss från att lägga bud på en fastighet då det "är så otroligt mycket jobb på den" och som vid visning nästan enbart upplyste oss om felen på huset, nämnde knappt något positivt alls.

När vi ändå började buda (vi fick själva ta kontakt och insåg att budgivningen börjat utan att mäklaren hört av sig till oss) så ringde han efter en del bud fram och tillbaka och sa att han nu ringde runt till alla budgivare (vi var då tre st) för att varna om att priset gått upp väldigt mkt (då ca 20%) och att man verkligen ska vara säker på vad det är man ger sig in på då det är så mkt jobb att göra på fastigheten. Värt att nämna är att det inte är ngt ödehus det handlar om utan en väldigt attraktiv äldre fastighet med fullt fungerande allting, där ägarna bott utan problem fram t.om. nu. Inga större problem verkar det vara vad vi har kunnat se, även om det behöver renoveras en del.

När den tredje budgivaren i slutet av dag två hade lagt sig så fick vi veta av mäklaren att den andra budgivaren var frustrerad över att det dragit ut på tiden (det hade gått fem timmar sedan sista budet och budgivare tre hade precis dragit sig ur, mindre än 48h hade gått sedan sista visningen) och han pressade på för att vi skulle lägga vårt bud. Han sa även då att det varit massvis av människor som sett huset utan att vara intresserade, och att det faktum att så få ville buda var en indikation på hur oattraktivt det är som prospekt.

Bra och ärlig mäklare eller något fuffens? Vi är besvikna såklart och undrar om det är normalt med den här typen av varningar från mäklare?
Det kanske är mäklarens goda vän som vill köpa fastigheten och därmed pressa priset så mycket som möjligt. Intressekonflikt!

• Gilla
Gotland83
  • Laddar…
G
N Yindysagh skrev:
Hela systemet med en mäklare som både ska ta tillvara säljarens och köparens intressen, måste ändras. Arvodet kommer från säljaren, så det måste vara svårt med opartiskheten.

Där jag bor på Brittiska öarna så har fastighetsmäklaren endast till uppgift att sälja, och får provisionen från säljaren. När köparen har accepterat säljarens bud så har köparen en advokat och säljaren en advokat. Advokaterna kommer sedan överens om avtal mm. Advokaterna har i sin tur kontakt med respektive part.
Man har ju sett på TV att i t.ex. USA har både säljaren och budgivaren varsin mäklare, verkar väl inte som en helt dum idé för att undvika den här typen av grejer. Det blir ju svårt med opartiskheten och tilliten med det nuvarande systemet. Köparna verkar hamna sist på prioriteringslistan, såvida mäklaren då inte väljer att själv köpa huset :crysmile:

G
H Harrison skrev:
Det kanske är mäklarens goda vän som vill köpa fastigheten och därmed pressa priset så mycket som möjligt. Intressekonflikt!
Ja - återstår att se! Fortsättning kanske följer..

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
G Gotland83 skrev:
Ja - återstår att se! Fortsättning kanske följer..
Min f.d. granne, en gapig och ilsken typ, tog en fastghetsmäklare med sig på ett oannonserat besök till min granne, som inte var på plats och de gick runt huset och tittade in genom alla fönster och gick runt på tomten. Mäklaren uppskattade ett pris och den ilskna, gapiga typen ville köpa fastigheten till det priset, men fick ett nej. Eftersom den här ilskna, gapiga f.d. grannen har tidigare försökt att köpa även min fastighet, tänkte jag att nu kommer han säkert hit med mäklaren och tittar in genom alla mina fönster också. Ewwww! Dålig mäklarsed? Anmäla?

• Gilla
Gotland83
  • Laddar…
@
En kompis berättade för länge sedan om en mäklare han känner. En bilförsäljare var intresserad av att köpa en stuga som mäklaren skötte försäljningen utav. Men han ville ha den till ett visst pris. Om han fick köpa stugan, till detta pris, då skulle mäklaren i sin tur få ett "bra" pris på en ny bil. Mäklaren såg till att snabbt sälja stugan, till bilförsäljaren och hen fick sedan en billig bil. Alla nöjda.... Eller....

Om det är sant eller inte vet jag inte. Men min kompis påstod i alla fall det...

• Gilla
Gotland83 och 1 till
  • Laddar…
G
@ @ndreas skrev:
En kompis berättade för länge sedan om en mäklare han känner. En bilförsäljare var intresserad av att köpa en stuga som mäklaren skötte försäljningen utav. Men han ville ha den till ett visst pris. Om han fick köpa stugan, till detta pris, då skulle mäklaren i sin tur få ett "bra" pris på en ny bil. Mäklaren såg till att snabbt sälja stugan, till bilförsäljaren och hen fick sedan en billig bil. Alla nöjda.... Eller....

Om det är sant eller inte vet jag inte. Men min kompis påstod i alla fall det...
Efter vad man har läst i den här tråden känns det ju som att det skulle kunna vara sant :thinking:

G
H Harrison skrev:
Min f.d. granne, en gapig och ilsken typ, tog en fastghetsmäklare med sig på ett oannonserat besök till min granne, som inte var på plats och de gick runt huset och tittade in genom alla fönster och gick runt på tomten. Mäklaren uppskattade ett pris och den ilskna, gapiga typen ville köpa fastigheten till det priset, men fick ett nej. Eftersom den här ilskna, gapiga f.d. grannen har tidigare försökt att köpa även min fastighet, tänkte jag att nu kommer han säkert hit med mäklaren och tittar in genom alla mina fönster också. Ewwww! Dålig mäklarsed? Anmäla?
Låter som en jobbig granne!

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Nej han flyttade härifrån för tio år sedan till en mindre ort norröver, men han fick så lite jobb så nu vill han tillbaka hit. Anledningen till flytten var att komma ifrån kunder, som kom hem till honom och klagade.

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Maria T
När vi letade hus i Stockholms södra förorter, det är faktiskt 20 år sen :surprised: tiden går, så råkade vi på ett antal underligheter men då var det inte lika lätt som det är nu, att undersöka saker så vi försökte prata med mäklare och fastighetsägare och fick ännu underligare svar så vi slutade bjuda på de hus vi fann intressanta för att vi inte tiden och orken att söka vidare. Även om det känns tungt, nu, att söka efter mäklares oetiska handlingar eller kolla om nån som bjuder på fastighet/bostadsrätt är släkt med mäklaren, betydligt enklare nu.

Vad gäller dig @Gotland83 så är det tråkigt om det redan är för sent, men om du orkar, varför inte kolla vidare på vem som får köpa? Kanske kolla upp släktförhållanden och se om det finns några oegentligheter och anmäla det till mäklarsamfundet? Bara ett tips.

Jag och min dåvarande sambo, skulle sälja en bostadsrätt 1986. Tog in två mäklare som jag tänkte var bra, jag var 21 år ung/gammal då så hade ingen erfarenhet. En mäklare som jag trodde på, gav ett pris på ca 50 000 kr (mycket pengar för 34 år sen) lägre än vad jag sett liknande BR sålts för i samma område. Konfronterade mäklaren (fattar inte hur jag vågade) med att hon ville ha ett snabbt avslut och att det var bra pris för området. Anmälde till Mäklarsamfundet, om det hette så då, samt skrev till mäklarfirman hon företrädde. Sålde lgh för 185 000 kr (hon ville 125 000) till en privatperson tre månader senare då mäklarens suveränitet inte längre gällde. Visade sig att mäklaren ville ha lgh till sin funktionsnedsatta bror...såklart till ett lågt pris. Vet inte om hon fick nån "prick", jag är bara glad att vi sålde och gick skilda vägar med en liten slant i fickan, köptes för 20 000 några år tidigare så vinsten var 82500 kr per person.

• Gilla
Gotland83 och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått känslan av att kvinnliga mäklare har en något högre moral och är lite mer "ärliga" än oss män. Personligen får jag bättre intryck av en kvinnlig mäklare, men det är nog högst individuellt.

• Gilla
Gotland83 och 1 till
  • Laddar…
Det är nog när man får ett bra intryck som man börjar ligga illa till...

Mäklaren som försökte övertyga vår bankman (kvinna) att vi inte borde köpa huset, var kvinna.

Hon var i princip ny, hade varit registrerad i några månader. Jag undrade lite över varför hon fick uppdraget på den byrån. De var då relativt nya, hade funnits i ett par år. Huset vi köpte var ett av de dyraste objekt de någonsin sålt. De sålde mest bostadsrätter i ytterförorter. Jag funderade lite på om hon valts ut för uppdraget som ett "offer", om de blev påkomna så skulle de kunnat skylla på hennes korta erfarenhet.

Idag är byrån en av top 5 i Stockholm.

• Gilla
Gotland83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.