104 234 läst · 151 svar
104k läst
151 svar
Mäklare som avråder oss från att buda?
Moderator
· Stockholm
· 52 775 inlägg
Sedan finns det alltid risk att man blir lite för misstänksam, när man varit med om en sådan här sak.
I våras började vi titta på att köpa fritidshus, just när "Corona dippen" inträffade. Vi var intresserade av ett hus, det kom in ett bud "lagom under begärt pris". Jag gjord en analys (lång historia) och kom fram till att det säkert var ett falskt bud bara för att få igång budgivningen, bla. så hade mäklarfirman visat 3 hus samma dag, det kom in bud på alla 3 inom en 15 minuters period, två dagar efter visningen, som alla låg ca 80 000 under begärt pris).
Jag lade ett bud, lite över det första budet. Jag diskuterade med mäklaren om det var en nivå som säljaren skulle kunna tänka sig. I hela diskussionen lät det som det helt var mellan mig och säljaren. Budgivare 1 var helt ointressant i diskussionen. Så jag var bombsäker på att jag i verkligheten var ensam budgivare. Jag hade kunnat tänka mig att ge begärt pris, och kanske lite mer. men det kändes onödigt. Vi var ju ensamma spekulanter. Väntade på ett ev. motbud.
Så plötsligt var huset sålt till begärt pris, vi fick ingen ytterligare chans.. Så man kan missta sig.
I våras började vi titta på att köpa fritidshus, just när "Corona dippen" inträffade. Vi var intresserade av ett hus, det kom in ett bud "lagom under begärt pris". Jag gjord en analys (lång historia) och kom fram till att det säkert var ett falskt bud bara för att få igång budgivningen, bla. så hade mäklarfirman visat 3 hus samma dag, det kom in bud på alla 3 inom en 15 minuters period, två dagar efter visningen, som alla låg ca 80 000 under begärt pris).
Jag lade ett bud, lite över det första budet. Jag diskuterade med mäklaren om det var en nivå som säljaren skulle kunna tänka sig. I hela diskussionen lät det som det helt var mellan mig och säljaren. Budgivare 1 var helt ointressant i diskussionen. Så jag var bombsäker på att jag i verkligheten var ensam budgivare. Jag hade kunnat tänka mig att ge begärt pris, och kanske lite mer. men det kändes onödigt. Vi var ju ensamma spekulanter. Väntade på ett ev. motbud.
Så plötsligt var huset sålt till begärt pris, vi fick ingen ytterligare chans.. Så man kan missta sig.
Moderator
· Stockholm
· 52 775 inlägg
Så kan det givetvis vara, men jag tyckte att både nivån, lika mycket under begärt pris, och timingen tydde på en "falsk budstart". Och även sättet mäklaren pratade om processen tolkade jag som att budgivare ett, antingen inte fanns, eller var mindre intressant av någon anledning.
Men jag hade uppenbarligen fel.
Men jag hade uppenbarligen fel.
Ännu en erfarenhet! Man skulle kunna samla allt som skrivits i den här tråden på en egen blogg eller liknande om skräckhistorier som involverar mäklare Skulle vara roligt om det inte också vore så himla trist. Men matnyttigt!Maria T skrev:När vi letade hus i Stockholms södra förorter, det är faktiskt 20 år sen tiden går, så råkade vi på ett antal underligheter men då var det inte lika lätt som det är nu, att undersöka saker så vi försökte prata med mäklare och fastighetsägare och fick ännu underligare svar så vi slutade bjuda på de hus vi fann intressanta för att vi inte tiden och orken att söka vidare. Även om det känns tungt, nu, att söka efter mäklares oetiska handlingar eller kolla om nån som bjuder på fastighet/bostadsrätt är släkt med mäklaren, betydligt enklare nu.
Vad gäller dig @Gotland83 så är det tråkigt om det redan är för sent, men om du orkar, varför inte kolla vidare på vem som får köpa? Kanske kolla upp släktförhållanden och se om det finns några oegentligheter och anmäla det till mäklarsamfundet? Bara ett tips.
Jag och min dåvarande sambo, skulle sälja en bostadsrätt 1986. Tog in två mäklare som jag tänkte var bra, jag var 21 år ung/gammal då så hade ingen erfarenhet. En mäklare som jag trodde på, gav ett pris på ca 50 000 kr (mycket pengar för 34 år sen) lägre än vad jag sett liknande BR sålts för i samma område. Konfronterade mäklaren (fattar inte hur jag vågade) med att hon ville ha ett snabbt avslut och att det var bra pris för området. Anmälde till Mäklarsamfundet, om det hette så då, samt skrev till mäklarfirman hon företrädde. Sålde lgh för 185 000 kr (hon ville 125 000) till en privatperson tre månader senare då mäklarens suveränitet inte längre gällde. Visade sig att mäklaren ville ha lgh till sin funktionsnedsatta bror...såklart till ett lågt pris. Vet inte om hon fick nån "prick", jag är bara glad att vi sålde och gick skilda vägar med en liten slant i fickan, köptes för 20 000 några år tidigare så vinsten var 82500 kr per person.
Och, jo, visst ska jag kolla upp. Fråga: Är det någon som vet hur man kan få veta vem som köpt ett hus lite snabbare än efter lagfartsregistrering? Det kan ju ta några månader minst.
Absolut. Det är väl det som är så tråkigt när folk är oärliga, att det förstör tilliten liksom. Men man får inse att alla mäklare inte är oärliga, utan att det handlar om några få. Hoppas jag i alla fallH hempularen skrev:Sedan finns det alltid risk att man blir lite för misstänksam, när man varit med om en sådan här sak.
Ja, den här mäklaren var otroligt trevlig tyckte viH hempularen skrev:Det är nog när man får ett bra intryck som man börjar ligga illa till...
Mäklaren som försökte övertyga vår bankman (kvinna) att vi inte borde köpa huset, var kvinna.
Hon var i princip ny, hade varit registrerad i några månader. Jag undrade lite över varför hon fick uppdraget på den byrån. De var då relativt nya, hade funnits i ett par år. Huset vi köpte var ett av de dyraste objekt de någonsin sålt. De sålde mest bostadsrätter i ytterförorter. Jag funderade lite på om hon valts ut för uppdraget som ett "offer", om de blev påkomna så skulle de kunnat skylla på hennes korta erfarenhet.
Idag är byrån en av top 5 i Stockholm.
Och sedan ska du ha en försäkring på huset, dvs du måste prata med ett försäkringsbolag. Ytterligare en suspekt yrkeskår.mikethebik skrev:
Innan dess har du pratat med en bankman.
Och sedan kommer det en mängd hantverkare.
Livet är omgivet av suspekta personer.
Jag var lite skeptisk till mäklaren när vi sålde huset i Stockholmsområdet. Första mäklaren vi kontaktade gick bort helt och hållet eftersom hon hävdade att det inte skulle gå att bygga på tomten (låg ett litet fritidshus där) och man kanske i bästa fall kunde få en miljon för tomten. Hon kände dessutom till några som kunde offra sig att köpa.
Vi fick så småningom tre miljoner, men mäklaren var inte särskilt intresserad att invänta fler intresserade utan ville bara avsluta.
Men när vi köpt och sålt hus i områden där marknaden inte är särskilt het känns det som om mäklarna varit väldigt seriösa och pålitliga.
Vi fick så småningom tre miljoner, men mäklaren var inte särskilt intresserad att invänta fler intresserade utan ville bara avsluta.
Men när vi köpt och sålt hus i områden där marknaden inte är särskilt het känns det som om mäklarna varit väldigt seriösa och pålitliga.
Ja, precis, känns som att det kan finnas samband. Tur att ni valde bort den första mäklaren där. I vårt fall så var fastigheten väldigt attraktiv, och jag kan tyvärr se logiken i att ngt fuffens kunnat utspela sig.K Kirre2 skrev:Jag var lite skeptisk till mäklaren när vi sålde huset i Stockholmsområdet. Första mäklaren vi kontaktade gick bort helt och hållet eftersom hon hävdade att det inte skulle gå att bygga på tomten (låg ett litet fritidshus där) och man kanske i bästa fall kunde få en miljon för tomten. Hon kände dessutom till några som kunde offra sig att köpa.
Går oftast att se på hemnet, slutpriserG Gotland83 skrev:Ännu en erfarenhet! Man skulle kunna samla allt som skrivits i den här tråden på en egen blogg eller liknande om skräckhistorier som involverar mäklare Skulle vara roligt om det inte också vore så himla trist. Men matnyttigt!
Och, jo, visst ska jag kolla upp. Fråga: Är det någon som vet hur man kan få veta vem som köpt ett hus lite snabbare än efter lagfartsregistrering? Det kan ju ta några månader minst.
Eller kanske acceptera att någon annan fick köpa och gå vidare i livet. Har du varit säljaren som grottade ner sig skulle jag kanske förstått, men som ev köpare? Det finns ju otaliga orsaker till varför man inte får köpa och säljaren behöver aldrig tala om varför denne inte ville sälja till just dig.
OCH är det någon som ska klaga och "bråka" är det väl säljaren som kanske gick miste om lite pengar, men det angår ju inte en spekulant.
OCH är det någon som ska klaga och "bråka" är det väl säljaren som kanske gick miste om lite pengar, men det angår ju inte en spekulant.
Absolut - vi har gått vidare, och det är inte första gången vi förlorat en budgivning; man överlever. Nu handlar det här ju om att vi sannolikt blev aktivt motarbetade av mäklaren och det finns skäl att misstänka jäv från mäklarens sida. Sånt tycker jag personligen inte att man ska ignorera, och det är av den anledningen vi är intresserade av att få fler detaljer. Har man inga bevis kan man ju inte göra ngt åt saken. Och är det så att det gått rätt till, då är det inte mer med det. Men det går som sagt inte att veta om man inte följer upp.E elmont skrev:Eller kanske acceptera att någon annan fick köpa och gå vidare i livet. Har du varit säljaren som grottade ner sig skulle jag kanske förstått, men som ev köpare? Det finns ju otaliga orsaker till varför man inte får köpa och säljaren behöver aldrig tala om varför denne inte ville sälja till just dig.