Ta kontakt med säljaren för han är ju den ende som kan/har orsak att känna sig blåst.

• Gilla
Ekna och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ta kontakt med säljaren för han är ju den ende som kan/har orsak att känna sig blåst.
Fast i tisdags skrev TS "Så. Vi hörde alltså av oss till säljaren skriftligen innan kontrakt på huset var påskrivet. Vi frågade om det var deras val att avsluta budgivningen prematurt, och sa att vi ville bjuda mer. Förklarade att vi respekterade deras beslut om det var som mäklaren sagt. Vi valde att inte gå in på detaljer om hur mäklaren agerat eftersom vi ville undvika att framstå som dramatiska och tänkte att vi faktiskt fortfarande inte vet hur det gått till bakom kulisserna. Tänkte att det kunde vi ta under ett samtal. Dom hörde inte av sig tillbaka. Därför valde vi att inte driva det vidare,

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Och då var säljaren nöjd och TS har/hade inget fall att driva och ingen anledning att längre bry sig. OCH om säljaren skulle vara missnöjd så är även det nått som inte är TS sak att driva.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och då var säljaren nöjd och TS har/hade inget fall att driva och ingen anledning att längre bry sig. OCH om säljaren skulle vara missnöjd så är även det nått som inte är TS sak att driva.
Fast i Sverige ska mäklaren även företräda köparen, så helt sant är det inte. (Man får tex inte skriva hur ensidiga klausuler som helst)

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hochiha skrev:
Fast i Sverige ska mäklaren även företräda köparen, så helt sant är det inte. (Man får tex inte skriva hur ensidiga klausuler som helst)
Men TS är inte köparen.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Och mäklaren kan inte "tala om" för säljaren vem som får köpa, det är säljaren och endast säljarens val.

• Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och mäklaren kan inte "tala om" för säljaren vem som får köpa, det är säljaren och endast säljarens val.
Ett proffs kan övertala en kund till väldigt mycket, särskilt om man dessutom har mer information om affären. Att utöva tillsyn över skyddade yrken som mäklare, elektriker och läkare är viktigt för att det ska vara försvarbart att skydda dem. Därför kan man gott anmäla såna här saker, för om ingen anmäler rensas inte rötäggen ut.

• Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
Vem ska anmäla mäklaren för vad? Knappast en spekulant i alla fall.

G Gotland83 skrev:
Bra och ärlig mäklare eller något fuffens?
Har sett liknande vid en försäljning av en lägenhet här i Stockholm. Det var en mycket sliten lägenhet i ett mycket eftersökt område, och mäklaren jobbade hårt på att få oss att inte buda. Rätt vad det var hörde mäklaren bara av sig och sa att säljaren hade accepterat ett bud som motsvarade ungefär 20% av normalt marknadspris för området. Vi fick på omvägar reda på att lägenheten köpts av en byggfirma, som givetvis renoverade upp lägenheten och sålde den.

Dvs jag tippar det är fuffens. Jag tippar mäklaren vill sälja billigt till någon han känner och/eller får provision av.

Jag tror inte det är särskilt vanligt. Fejkbud från säljarens släkt & vänner för att trissa upp priset är på varenda försäljning här, men mäklare som medvetet håller nere priset har jag bara sett en enda gång.

Redigerat:
Vet inte om någon har sagt det men man brukar väl få en förteckning över alla inblandade budgivare när allt är klart? Namn och telefonnummer till samtliga budgivare har det varit i de jag varit inblandade i.
Har du fått något sådant? Det gör ju att du kan följa upp med andra budgivare.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
G Gotland83 skrev:
Ja, det känns ju logiskt att det skulle vara så, tycker man. Varför vill man avsluta en budgivning två dagar efter visning när det är folk som vill fortsätta bjuda?
Det är ju solklart att dom lagt ut huset bara för att få fram ett rimligt marknadsvärde vid en separation där ena parten löser ut den andra eller att nån släkting eller liknande ska köpa huset. Det är ju därför säljaren inte återkopplat till er fast ni försökt kontakta dom.

Mvh

G grodis skrev:
Det är ju solklart att dom lagt ut huset bara för att få fram ett rimligt marknadsvärde vid en separation där ena parten löser ut den andra eller att nån släkting eller liknande ska köpa huset. Det är ju därför säljaren inte återkopplat till er fast ni försökt kontakta dom.

Mvh
Jag har varit med om liknande. Mäklaren "försvann" när vi med högsta bud i en försiktig budgivning försökte få ett avslut. Svarade inte eller förhalade. En släkting fick köpa ringde mäklaren och sa. Det sista om släktingen var nog uppriktigt. Att det var uppgjort från början var vår slutsats liksom att vi kände att mäklaren var obekväm och ovan att hantera situationen.

1939 1939 skrev:
Vet inte om någon har sagt det men man brukar väl få en förteckning över alla inblandade budgivare när allt är klart? Namn och telefonnummer till samtliga budgivare har det varit i de jag varit inblandade i.
Har du fått något sådant? Det gör ju att du kan följa upp med andra budgivare.
Den förteckningen får den som köper. Inte övriga budgivare. Min erfarenhet åtminstone. Vi har varit i båda situationerna.

• Gilla
grodis
  • Laddar…
Å
Kanske att mäklaren själv köpte det?
En mäklare som jobbar på Bjurfors Gotland har precis köpte ett fritidshus om man läser på FB.

G gww skrev:
Jag har varit med om liknande. Mäklaren "försvann" när vi med högsta bud i en försiktig budgivning försökte få ett avslut. Svarade inte eller förhalade. En släkting fick köpa ringde mäklaren och sa. Det sista om släktingen var nog uppriktigt. Att det var uppgjort från början var vår slutsats liksom att vi kände att mäklaren var obekväm och ovan att hantera situationen.

Den förteckningen får den som köper. Inte övriga budgivare. Min erfarenhet åtminstone. Vi har varit i båda situationerna.
G gww skrev:

Å Åminne skrev:
Kanske att mäklaren själv köpte det?
En mäklare som jobbar på Bjurfors Gotland har precis köpte ett fritidshus om man läser på FB.
Syftar du på min kommentar så var det för mer än ett år sen. Det var inte mäklaren som köpte det.

Hur har det gått? Fick du reda på något mer?

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.