109 367 läst · 199 svar
109k läst
199 svar
Lurad på Blocket vid verktygsköp - Jönköping
Har en kompis som råkade ut för detta för ett par veckor sedan (också en person i Jönköping faktiskt). Han hotade personen med en polisanmälan, varvid han svarade:
- gör det, de gör ändå inget åt det.
Dvs tjuvarna är medvetna om att polisen inte gör något och de utnyttjar det...
- gör det, de gör ändå inget åt det.
Dvs tjuvarna är medvetna om att polisen inte gör något och de utnyttjar det...
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Blocket har något som gör att man kan betala till dom först och sen släpper de inte pengarna förrän köparen fått varan. Har för mig jag har sett det. Men det kanske var för liten summa för det.E Efrahim skrev:Hej!
Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?
Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.
Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.
Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Kan tipsa om en annan typ av bedrägeri som jag har varit med om via PayPal, helt plötsligt så började en person sätta in tusenlappar på mitt PP-konto, eftersom jag inte förstod varför så kollade jag upp namnet och lyckades få tag på personen. Personen (hederlig) var helt ovetandes om detta och bytte sina lösenord etc. Han hade även förståelse för att jag INTE tänkte föra tillbaks pengarna till honom, efter dialog med polis på bedrägeriroteln.
Kontaktade PayPals säkerhetstjänst och de ville (såklart) att jag skulle föra tillbaks pengarna så att saken skulle vara ur världen för dem, men jag vägrade och efter en tid så krediterades beloppet.
I mitt fall så var det nog ingen som riktigt förstod hur detta bedrägeri var tänkt att funka, men andemeningen är enkel, gör inte ett skit och anmäl det hela till polis och företaget som sköter transaktionerna och gör aldrig något själv för att vara snäll och hjälpsam.
Kontaktade PayPals säkerhetstjänst och de ville (såklart) att jag skulle föra tillbaks pengarna så att saken skulle vara ur världen för dem, men jag vägrade och efter en tid så krediterades beloppet.
I mitt fall så var det nog ingen som riktigt förstod hur detta bedrägeri var tänkt att funka, men andemeningen är enkel, gör inte ett skit och anmäl det hela till polis och företaget som sköter transaktionerna och gör aldrig något själv för att vara snäll och hjälpsam.
Nu är detta bara ett tips för framtiden. Istället för swish så försök använda paypal då dem har försäkring som täcker bedrägeri.
Hej! Tips: kontakta blocket, dem vet vem personen är. Det krävs både inlogg och BankID för att annonsera idag. Blocket kundtjänst kan hjälpa dig ned det men du får driva ärendet. Skicka sms till den du betalt till inkl swishnumret och kräv pengarna tillbaka. Kräv spårbarhet fraktsedel, polisanmäl vid ej svar. Kräv pengarna tillbaka.E Efrahim skrev:Hej!
Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?
Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.
Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.
Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Lämna alla uppgifter till polisen. Parallellt kan du skicka ett kravbrev. Via kronofogden kräva ut beloppet.
Om det är en myglare så brukar det ha hänt på andra ställen också, varför det är viktigt att polisanmäla, bra att du la ut här också! Mvh Jonas
Jag bara undrar hur mycket information behövs för att folk skall förstå att man ”aldrig” betalar något, varken förskott eller lämnar id uppgifter till en främmande person utan att kolla upp vederbörande. Läs blocket anvisningar.
Det står i tidningar och visas i Tv minst en gång i veckan där polisen varnar för dessa bedrägerier.
Det står i tidningar och visas i Tv minst en gång i veckan där polisen varnar för dessa bedrägerier.
Ibland lockar det. Bra pris. Ngt eftertraktat. Lätt hänt. Många som inte luras, att många är hederliga påverkar godtroheten. Visst är det tråkigt att man ibland inte kan lita på vissa människor. Så kommer det alltid vara tyvärr.J Janolsson skrev:Jag bara undrar hur mycket information behövs för att folk skall förstå att man ”aldrig” betalar något, varken förskott eller lämnar id uppgifter till en främmande person utan att kolla upp vederbörande. Läs blocket anvisningar.
Bank-id på Blocket? Inte i mitt fall, men då har jag också haft mitt konto där i några år, kanske annorlunda för nya medlemmar?J Jonas Hamrén skrev:Hej! Tips: kontakta blocket, dem vet vem personen är. Det krävs både inlogg och BankID för att annonsera idag. Blocket kundtjänst kan hjälpa dig ned det men du får driva ärendet. Skicka sms till den du betalt till inkl swishnumret och kräv pengarna tillbaka. Kräv spårbarhet fraktsedel, polisanmäl vid ej svar. Kräv pengarna tillbaka.
Lämna alla uppgifter till polisen. Parallellt kan du skicka ett kravbrev. Via kronofogden kräva ut beloppet.
Om det är en myglare så brukar det ha hänt på andra ställen också, varför det är viktigt att polisanmäla, bra att du la ut här också! Mvh Jonas
Jag trodde det var uppenbar att det jag menade var exakt det som Fairlane nämde. Dvs köparen är en bedragare. Han får en riktig telefon i paketet. Men ringer Blocket och påstår att han fått en tegelsten. Blocket säger att han måste returnera paketet. Tegelstenen åker ner i paketet och skickas tillbaka till säljaren. Säljaren hämtar ut paketet med tegelsten, och då får köparen får tillbaka sina pengar. Dvs köparen fick telefonen utan att betala för den.ClasseClas skrev:Hej, sorry, men du har inte förstått hur Blocketpaketet fungerar. Den scenariot du beskriver händer inte.
Så här funkar det:
1) Säljaren skickar ett Blocketpaketet till köparen.
2) Köparen hämtar ut paketet genom att betala för paketet.
3) Köparens pengar hamnar hos "Blocketagenten"
4) Om köparen godkänner leveransen, dvs inte gör någonting, så har köpet gått igenom 24 timmar efter att köparen hämtade ut paketet.
5) "Blocketagenten" för över pengar till säljaren.
Om köparen inte godkänner leveransen, av vilken anledning som helst egentligen, så måste köparen aktivt returnera paketet inom 24 timmar. När paketet är postat och hämtat av säljaren så får köparen tillbaka pengarna.
Ditt fall där köparen hävdar att han fått en tegelsten så får han så vackert och fint returnera tegelstenen för att få tillbaka pengarna. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Köparen kan inte gnälla om varan och behålla den samtidigt som han får tillbaka pengarna.
Hur skyddar Blocket mot detta specifika upplägg? Visst, säljaren kan polisanmäla och hålla på. Men det blir nog svårt att bevisa att han faktiskt skickade en telefon och inte en tegelsten.
Det jag ville säga var att Blocketpaket är inte en garant för att inte bli lurad. Och jag kan definitivt förstå om en säljare inte skulle vilja använda sig av det.
Dom kräver inte det för någon. Men ibland gör dom en utökad annonskontroll, och då kan Bank-ID underlätta processen.L LukasK skrev:
https://blocket.zendesk.com/hc/sv/a...et-om-en-utökad-annonskontroll-via-ID-kollen-
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 743 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 743 inlägg
Var det samma nummer som du pratade på som du swishade till?E Efrahim skrev:
Om inte, klassiks blocketbedrägeri. Har själv blivit lurad 2ggr genom att swisha till nummer som endast är knutna till swish, men avstängda från samtal. Regel nr 1, ring ALLTID upp swishnumret INNAN ni betalar.
Blocket skiter fullständigt i att jaga bedragarna, dom blir inte ens avstängda! Deras säkerhet är totlat urkass. Tradera är 100ggr bättre på säkra affärer.
Den första bedragaren som jag råkade ut för var tillbaka några månader senare med samma taktik. Anmälde till Blocket, annonsen försvann ... men garanterat är inte bedragaren avstängd.
Polisanmäl alltid det här, ju fler vi är som gör det, dessto större chans att Polisen kollar upp ärendet. Polisen kan enkelt spåra swishnumret via bankerna, vilket jag som privatperson nekades tillgång till, annars hade jag kunnat tagit tag i saken själv.
Använd även den här sajten för att påtala bedrägeriet
http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Har läst hela tråden med stort intresse och det var ju en j**la tur att det gick bra för TS i slutänden.
Dock, när jag läste om uttrycket "forumlån" som @Festlund nämnde i inlägg #52 blev jag nyfiken eftersom jag aldrig tidigare stött på det [uttrycket] men var med om en snarlik händelse nyligen, på Tradera.
Jag har varit medlem på Tradera i 19 år och bara blivit blåst en enda gång, och det är säkert 17 år sen - vann och betalade för en jacka som jag aldrig fick och säljaren gick inte att få tag i, polisanmälde och fick hennes Traderakonto avstängt. Bjuder inte på auktioner där säljaren inte har många och goda omdömen, men tydligen kan även det strula vilket det gjorde nu i januari.
Min man letade efter en specifik datorgrej, främst på Blocket men alla dessa blev snabbt sålda så jag tipsade om Tradera och efter ett tag dök en sån grej upp, kort auktion, säljare med fantastiska omdömen så jag bjöd och vann. Skulle skickas från Umeå till Stockholm med Schenker och då kommer alltid ett automatiskt mail att säljaren lämnat in varan och väntar på att skickas. Auktionen vanns på en söndag och på onsdagen hade jag ännu inte fått nåt mail från Schenker så jag kontaktar säljaren och frågar varför den inte blivit inlämnad och han svarar att han skickat den med PostNord istället. Jaha, och vilket är sändningsnumret då undrar jag, eftersom Schenker = spårbart och det är det jag betalt för. Han säger att han ska leta efter kvittot...och där börjar jag bli fundersam.
Hör ingenting på ett dygn, så ringer igen på fredagen och får veta att han inte hittat kvittot. Han ber om min
e-postadress för han ska kolla nåt....jidder jidder...och jag svarar att e-postadressen har du sen jag vann auktionen och om jag inte får ett bevis på inlämning under helgen så kommer jag polisanmäla på måndagen, åtta dagar efter vunnen auktion.
Hör inget under helgen, kontaktar Tradera och ber dem - som markering - höra av sig till säljaren och fråga varför inte paketet är skickat. Sen gick några dagar där säljaren ville ha mitt mobilnummer (som också syns på Tradera) så att han kunde betala tillbaka!!!
Från att ha gått till att den är skickad, men inte spårbart, till att återbetala på tio dagar. Också tacksam att jag fick pengarna i retur, 2252 kr, men tror att jag framledes inte kommer bjuda/köpa nåt från Tradera eller Blocket som överstiger 500 kronor.
Dock, när jag läste om uttrycket "forumlån" som @Festlund nämnde i inlägg #52 blev jag nyfiken eftersom jag aldrig tidigare stött på det [uttrycket] men var med om en snarlik händelse nyligen, på Tradera.
Jag har varit medlem på Tradera i 19 år och bara blivit blåst en enda gång, och det är säkert 17 år sen - vann och betalade för en jacka som jag aldrig fick och säljaren gick inte att få tag i, polisanmälde och fick hennes Traderakonto avstängt. Bjuder inte på auktioner där säljaren inte har många och goda omdömen, men tydligen kan även det strula vilket det gjorde nu i januari.
Min man letade efter en specifik datorgrej, främst på Blocket men alla dessa blev snabbt sålda så jag tipsade om Tradera och efter ett tag dök en sån grej upp, kort auktion, säljare med fantastiska omdömen så jag bjöd och vann. Skulle skickas från Umeå till Stockholm med Schenker och då kommer alltid ett automatiskt mail att säljaren lämnat in varan och väntar på att skickas. Auktionen vanns på en söndag och på onsdagen hade jag ännu inte fått nåt mail från Schenker så jag kontaktar säljaren och frågar varför den inte blivit inlämnad och han svarar att han skickat den med PostNord istället. Jaha, och vilket är sändningsnumret då undrar jag, eftersom Schenker = spårbart och det är det jag betalt för. Han säger att han ska leta efter kvittot...och där börjar jag bli fundersam.
Hör ingenting på ett dygn, så ringer igen på fredagen och får veta att han inte hittat kvittot. Han ber om min
e-postadress för han ska kolla nåt....jidder jidder...och jag svarar att e-postadressen har du sen jag vann auktionen och om jag inte får ett bevis på inlämning under helgen så kommer jag polisanmäla på måndagen, åtta dagar efter vunnen auktion.
Hör inget under helgen, kontaktar Tradera och ber dem - som markering - höra av sig till säljaren och fråga varför inte paketet är skickat. Sen gick några dagar där säljaren ville ha mitt mobilnummer (som också syns på Tradera) så att han kunde betala tillbaka!!!
Från att ha gått till att den är skickad, men inte spårbart, till att återbetala på tio dagar. Också tacksam att jag fick pengarna i retur, 2252 kr, men tror att jag framledes inte kommer bjuda/köpa nåt från Tradera eller Blocket som överstiger 500 kronor.
Ja, det är så märkligt. Men bland dom som inte är så nogräknade med moral och dylikt är det tydligen en grej att överleva på.Maria T skrev:Har läst hela tråden med stort intresse och det var ju en j**la tur att det gick bra för TS i slutänden.
Dina pengar betalar gamla skulder och din återbetalning betalas av nästa lurade person.
Hänt 3 ggr på 3 olika forum och plattformar, men blir lika irriterande varje gång. Tur nog får man ju pengarna iaf, men det är mycket tjatande och väntande innan det händer något.