Det är väl rimligt att man åtminstone läser igenom en tråd man är intresserad av att svara i? Sedan om man missar eller glömmer något är ju en annan sak.

Tycker man ser det i många fora; folk hoppar in och läser bara något inlägg i slutet på tråden och börjar ställa frågor om saker som redan besvarats innan. Skapar mycket onödigt brus i trådar.

V videopac skrev:
Det är väl rimligt att man åtminstone läser igenom en tråd man är intresserad av att svara i? Sedan om man missar eller glömmer något är ju en annan sak.

Tycker man ser det i många fora; folk hoppar in och läser bara något inlägg i slutet på tråden och börjar ställa frågor om saker som redan besvarats innan. Skapar mycket onödigt brus i trådar.
Fast nu ställdes ingen fråga utan det var ett tips. Tycker ett tips för mycket är bättre än att folk låter bli att dela med sig av dem pga att de inte har tid att läsa igenom hela tråden först. Sedan var inlägget otrevligt skrivet, något jag tycker förstör trådar mer än redundant information.

Fråga, tips... det kan i vilket fall vara ganska jobbigt för de som verkligen läser hela tråden att få allt det bruset. Aja.

L LukasK skrev:
Onödigt otrevligt inlägg. Så du menar att alla som vill svara i en tråd ska läsa igenom hela tråden för att säkerställa att deras svar inte påminner om någon annans? Säkert många som gör så...
OT: Onödigt otrevligt inlägg som i stort sett citerar det föregående ordagrant, där det föregående är ett "tips" redan tagits upp ett *antal* gånger tidigare. Och inte att det "påminner" om något annat, utan är *exakt* samma tips som kommit tidigare, inklusive storleken på beloppet. Som TS redan har kommenterat ett antal gånger...

B Bjober skrev:
Jag kan väl dela med mig av mina erfarenheter då jag också blivit blåst i en affär. Jo jag är en sån som vill lita på folk.
Tittar man på kvittot så undrar man om nån som heter Sebastian säljer "Ett såg". Missförstå mig inte nu för det handlar inte om främlingsfientlighet, det handlar om att se misstänkta mönster i de uppgifter man får från säljaren. I mitt fall var det mesta felstavat på kvittot. Han som uppgav sig för att vara pursvensk talade i verkligheten ett av sveriges minsta minoritetsspråk. Han va inte den han utgav sig för att vara.
Jag kollade upp företaget jag skulle handla av. Ett mindre bolag som såg OK ut. Jag missade att kolla om telefonnummer fanns på nätet då jag redan fått 2 fungerande nummer av säljaren. Senare fann jag att firman var rätt hemlig och saknade offentligt telefonnummer, epost mm. Namn och address hade jag.
När handpenning var betald gick det inte lång stund innan han ville ha hela beloppet och jag fattade att jag aldrig skulle se någon maskin.
Tjuven hade använt random företag, ett litet bolag som en gubbe använt för att administrera en skogsfastighet som även nyttjades som sommarstuga tror jag. Jag fick i alla fall tag på karln med namnet som tjuven använt och även han polisanmälde. Han hade själv jobbat inom polisen rätt högt upp i organisationen så jag tror han drog i ganska många trådar....
I vart fall blev tjuven åtalad även om mitt ärende lades ner med motiveringen att tjuven redan samlat på sig nog många brott. Rättsväsendet FÅR INTE lägga energi på att utreda fler brott som i slutänden inte kommer öka straffet för tjuven. De är alltså enl lag skyldiga att lägga ner.
Om jag minns rätt så fick jag inte kontoinnehavarens namn (tjuven) av banken utan de sa att det skulle komma ifrån polisen. Lite osäker där men jag fick i alla fall namnet till slut.
Då öppnade sig en spännande värld.
Google hade en del att berätta om grabben och de han umgicks med. Jag pratade ganska länge i telefon med hans släkting som bad mig få grabben inlåst då han hänsynslöst utnyttjade även släktingar. En äldre sjuklig farbror som knappt kunde prata pga syrgasmask och dessutom inte var svensk fick agera brevlåda åt både pojken och det patrask han umgås med. Dvs det välde in inkassobrev och annan skit.
Han kom och tog det han ville ha men sket helt i gubben. Nå väl, gubben fick en av de knappt svensktalande vårdtjejerna att ringa upp mig så jag fick numret till en svensktalande släkting. Spännande.
Allt detta detektivande gavs till polisen som klottrade ner en annmälan som när kopian kom knappt gick att känna igen. Men det var väl skit samma eftersom den ändå skulle läggas ner.... Jag vet i alla fall vem det är.
I folkmun säger en del såget, även infödda ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.