110 603 läst · 199 svar
111k läst
199 svar
Lurad på Blocket vid verktygsköp - Jönköping
Nej, det är du som missuppfattat vilka möjligheter det här ger en oärlig köpare. Jag är så ärlig man någonsin kan bli (om man nu inte är ett helgon förstås) men jag skulle aldrig sälja något via Blocketpaketet. Aldrig. Så sugen är jag inte på att onödiga risker utan någon slags fördel för mig själv. Varför skall säljaren ta en större risk än köparen? Då får man vara bra desperat att sälja.ClasseClas skrev:
Hej, sorry, men du har inte förstått hur Blocketpaketet fungerar. Den scenariot du beskriver händer inte.
Så här funkar det:
1) Säljaren skickar ett Blocketpaketet till köparen.
2) Köparen hämtar ut paketet genom att betala för paketet.
3) Köparens pengar hamnar hos "Blocketagenten"
4) Om köparen godkänner leveransen, dvs inte gör någonting, så har köpet gått igenom 24 timmar efter att köparen hämtade ut paketet.
5) "Blocketagenten" för över pengar till säljaren.
Om köparen inte godkänner leveransen, av vilken anledning som helst egentligen, så måste köparen aktivt returnera paketet inom 24 timmar. När paketet är postat och hämtat av säljaren så får köparen tillbaka pengarna.
Ditt fall där köparen hävdar att han fått en tegelsten så får han så vackert och fint returnera tegelstenen för att få tillbaka pengarna. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Köparen kan inte gnälla om varan och behålla den samtidigt som han får tillbaka pengarna.
När jag köper något på distans via blocket betalar jag självklart i förskott, hur skulle det annars fungera? Om jag inte är beredd att göra det kan jag lika gärna låta bli att titta på annonser utanför närområdet.
Det blir en utredning och frågan är, som sagt, hur de bedömer saker och ting. Bara beteendet att filma och dona när man skall skicka skulle göra mig som "bedömare" ganska misstänksam. Samma sak för någon som tar emot paketet. Det är hur lätt som helst att "fixa" sådana "bevis" vid behov.ClasseClas skrev:
Kolla upp hjälper inte alltid, bra att göra det dock. Men är man orolig så set till att handla på hemmaplan... och inte från några skumma adresser där ni kanske aldrig kommer hem från...J Janolsson skrev:Jag bara undrar hur mycket information behövs för att folk skall förstå att man ”aldrig” betalar något, varken förskott eller lämnar id uppgifter till en främmande person utan att kolla upp vederbörande. Läs blocket anvisningar.
Det står i tidningar och visas i Tv minst en gång i veckan där polisen varnar för dessa bedrägerier.
Hej, vad bra att du känner dig trygg i att betala i förskott.V videopac skrev:Nej, det är du som missuppfattat vilka möjligheter det här ger en oärlig köpare. Jag är så ärlig man någonsin kan bli (om man nu inte är ett helgon förstås) men jag skulle aldrig sälja något via Blocketpaketet. Aldrig. Så sugen är jag inte på att onödiga risker utan någon slags fördel för mig själv. Varför skall säljaren ta en större risk än köparen? Då får man vara bra desperat att sälja.
När jag köper något på distans via blocket betalar jag självklart i förskott, hur skulle det annars fungera? Om jag inte är beredd att göra det kan jag lika gärna låta bli att titta på annonser utanför närområdet.
Det blir en utredning och frågan är, som sagt, hur de bedömer saker och ting. Bara beteendet att filma och dona när man skall skicka skulle göra mig som "bedömare" ganska misstänksam. Samma sak för någon som tar emot paketet. Det är hur lätt som helst att "fixa" sådana "bevis" vid behov.
Kolla upp hjälper inte alltid, bra att göra det dock. Men är man orolig så set till att handla på hemmaplan... och inte från några skumma adresser där ni kanske aldrig kommer hem från...![]()
Om jag minns rätt så handlar den här tråden om @Efrahim som blev utsatt för en bedragare när han skickade över pengar i förskott till en Blocketbedragare. För att knyta an till forumreglerna så gäller följande bla;
"§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd."
Vad är ditt vassaste råd till Efrahim när han nästa gång ska köpa varor på Blocket på distans?
Om jag förstår dig rätt så ska han fortsätta att swisha pengar till säljaren i förskott? Ja, eller posta sedlar till säljaren i ett kuvert? Eller?
Det är intressant att du tycker att det är helt OK att köparen står hela risken genom att betala i förskott medan det inte är OK att säljaren tar någon som helst risk. I internationell handel löser man detta med ett rembursförfarande, något som Blocketpaketet försöker efterlikna. Jag tror (men kan givetvis inte bevisa) att en del av bedrägerierna försvinner när Blocketpaketet används. Det är därför jag tipsar om det. Det skulle vara intressant att höra om faktiska säljar- och köparbedrägerier där Blocketpaketet har använts.
Givetvis är Blocket designat för face to face-transaktioner och det är där tjänsten funkar bäst. Vågar man inte handla på distans med Blocket, ja då är det bara att låta bli.
Vill man handla och återbruka genom att handla på annonsmarknaden då är min erfarenhet att Blocket och Tradera är några av våra bästa kanaler för sådant, men man skall alltid vara försiktig. Det handlar om förtroende, man kan jobba med handpenning via Swish, dela på risken. Tradera har ett bra betygssystem där jag skulle säga att en person som tex varit säljare i många år och med en rarting på 5.0, torde vara relativt säker att swisha till för att ett exempel. Kanske ett tips till blocket för ständig förbättring. BankID och betyg hade gjort tjänsten ännu vassare och säkrare?ClasseClas skrev:
Hej, vad bra att du känner dig trygg i att betala i förskott.
Om jag minns rätt så handlar den här tråden om @Efrahim som blev utsatt för en bedragare när han skickade över pengar i förskott till en Blocketbedragare. För att knyta an till forumreglerna så gäller följande bla;
"§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd."
Vad är ditt vassaste råd till Efrahim när han nästa gång ska köpa varor på Blocket på distans?
Om jag förstår dig rätt så ska han fortsätta att swisha pengar till säljaren i förskott? Ja, eller posta sedlar till säljaren i ett kuvert? Eller?
Det är intressant att du tycker att det är helt OK att köparen står hela risken genom att betala i förskott medan det inte är OK att säljaren tar någon som helst risk. I internationell handel löser man detta med ett rembursförfarande, något som Blocketpaketet försöker efterlikna. Jag tror (men kan givetvis inte bevisa) att en del av bedrägerierna försvinner när Blocketpaketet används. Det är därför jag tipsar om det. Det skulle vara intressant att höra om faktiska säljar- och köparbedrägerier där Blocketpaketet har använts.
Givetvis är Blocket designat för face to face-transaktioner och det är där tjänsten funkar bäst. Vågar man inte handla på distans med Blocket, ja då är det bara att låta bli.
Blocketpaketet som nämns tidigare kan ge falsk trygghet om någon verkligen vill luras.
Risken skjuts över mot säljaren.
Varför? Jo, säljaren får packa, lämna in på postombud och sen inträder en väntansperiod på närmare 5 dygn... om köparen inte godkänner varan, pga tex språkförbistring, missförstånd eller pga att köparen vill ha en vara gratis/pruta, så kan köparen välja att inte godkänna varan när den kommer fram... Det kan ju vara bra för båda... men om köparen av någon anledning är bedräglig så kan denne säga att faran är undermpligvelker fel. Då följer tjänsten blocketpaketet det och spärrar utbetalningen.
Utgången kan bli att varan skickas tillbaka, vad har köparen gjort med den innan den skickas tillbaka?! Skickar köparen tillbaka den vara denne köpt etc... under denna tvist-period står säljaren utan ersättning... så för att få lite balans i dialogen... det är inte bara säljare som ibland är bedrägliga. Det kan också vara köpare.
Så min summering är. Hitta vägar fram, dela på risken. Försök träffas eller använd referenspersoner inför och genom leverans/betalningsprocessen.
Men se inte blocketpaketet som 100% säkert.
Nya tjänster kan föda nya kriminella möjligheter.
Men sluta aldrig tro på människan och ibland behöver man våga för att vinna!
Tips: Skicka inte kontanter i kuvert i-alla-fall! Mvh Jonas
ClasseClas skrev:
"§ 4 Diskussionsregler
Tycker Blocket är en dålig kanal för distanshandel just pga bristen på betygssystem och säljhistorik.
Köper jag något lite dyrare på Blocket är det alltid att göra upp affären mellan fyra ögon som gäller (vilket så klart tyvärr begränsar urvalet till de säljare som finns i närheten).
För distansköp är Tradera en betydligt bättre plattform.
Köper jag något lite dyrare på Blocket är det alltid att göra upp affären mellan fyra ögon som gäller (vilket så klart tyvärr begränsar urvalet till de säljare som finns i närheten).
För distansköp är Tradera en betydligt bättre plattform.
Nämen, ojdå, trampade jag på någon öm tå eller vad är det frågan om? Eller är det att jag ifrågasatte din oändliga visdom?ClasseClas skrev:
"§ 4 Diskussionsregler
Nej, jag förstår inte alls varför säljaren skall stå för en risk i det här fallet. Vad jag vill peka ut för folk är att uttalanden som "går inte en säljare med på Blocketpaketet så är den personen en bedragare", det är så dumt så klockorna stannar. Ville få in lite perspektiv på den fronten.
Jag har själv blivit lurad både på Blocket, Tradera och Ebay. Men det är en risk som jag i praktiken är tvungen att ta om jag är intresserad av att handla på distans. Sedan kan man på olika sätt försöka se mönster och grepp som kan vara gemensamma för dessa personer som är bedragare. Men att inte vilja använda Blocketpaketet är INTE ett av dessa mönster.
Nu är jag en person som handlar extremt mycket på distans i och med min hobby och lite risker får man ta. Så mitt främsta råd är: handla inte på distans om du inte är beredd att riskera att bli av med dina pengar. Sedan är det inte alls fel att försöka kolla upp att personen finns överhuvudtaget, i Sverige går det ju ganska bra. Men man bör nog ha klart för sig att det finns skrupellösa bedragare som gärna stoltserar med alla sina uppgifter offentligt och som inte bryr sig om de skulle åka fast (vilket oftast inte innebär något större omak för dessa, straffen är låga och har man inga tillgångar och inga ambitioner så spelar det ingen roll med skulder hos kronofogden).
Det håller jag inte med om. Är systemet vettigt så framgår det att säljaren är en sällan- eller förstagångssäljare och då kan man ju som köpare agera utifrån den kunskapen och fundera på om man är beredd att betala en större summa i förskott utan att ha sett varan.T Taxture skrev:
Sen är det så klart lite orättvist mot sällan- och förstagångssäljarna att de får en nackdel mot de säljare som arbetat upp ett högt betyg.
Köpte t.ex. en mejselhammare för 6 000 härom veckan. Den hade jag aldrig betalat osett om jag inte kunnat se att säljaren haft ett antal nöjda köpare av liknande prylar tidigare.
Det ger ett mönster ändå! Köper du något varje år och säljer något varje år, så är det i-alla-fall bättre än att inte ha nån historik på dig. Det är indikerande! Och framförallt om det är någon som missköter sig, då slår det direkt!T Taxture skrev:
Bra där!C cpalm skrev:Det håller jag inte med om. Är systemet vettigt så framgår det att säljaren är en sällan- eller förstagångssäljare och då kan man ju som köpare agera utifrån den kunskapen och fundera på om man är beredd att betala en större summa i förskott utan att ha sett varan.
Sen är det så klart lite orättvist mot sällan- och förstagångssäljarna att de får en nackdel mot de säljare som arbetat upp ett högt betyg.
Köpte t.ex. en mejselhammare för 6 000 härom veckan. Den hade jag aldrig betalat osett om jag inte kunnat se att säljaren haft ett antal nöjda köpare av liknande prylar tidigare.
Dom flesta accepeterar annars en ”handpenning” på runt 10% för att ”låsa” köpet men det bygger kanske på att man hämtar det själv?C cpalm skrev:
Och för att kolla upp om ett tips är nämnt tidigare i tråden kan man läsa igenom den eller söka i ämnet. Sedan är det bara att avbryta.F Floddas skrev:
Onödigt otrevligt inlägg. Så du menar att alla som vill svara i en tråd ska läsa igenom hela tråden för att säkerställa att deras svar inte påminner om någon annans? Säkert många som gör så...Dowser4711 skrev: