Jag har under de senaste veckorna sålt 2 st kameror via facebook och vid båda tillfällena har köparna swishat mig pengar innan jag skickat kameran. Jag var helt förbluffad över att folk vågar skicka iväg pengar på det sättet. Förvisso inga stora summor, men ändå. Jag hade då aldrig gjort det..
 
Fairlane
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej, sorry, men du har inte förstått hur Blocketpaketet fungerar. Den scenariot du beskriver händer inte.

Så här funkar det:
1) Säljaren skickar ett Blocketpaketet till köparen.
2) Köparen hämtar ut paketet genom att betala för paketet.
3) Köparens pengar hamnar hos "Blocketagenten"
4) Om köparen godkänner leveransen, dvs inte gör någonting, så har köpet gått igenom 24 timmar efter att köparen hämtade ut paketet.
5) "Blocketagenten" för över pengar till säljaren.

Om köparen inte godkänner leveransen, av vilken anledning som helst egentligen, så måste köparen aktivt returnera paketet inom 24 timmar. När paketet är postat och hämtat av säljaren så får köparen tillbaka pengarna.

Ditt fall där köparen hävdar att han fått en tegelsten så får han så vackert och fint returnera tegelstenen för att få tillbaka pengarna. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Köparen kan inte gnälla om varan och behålla den samtidigt som han får tillbaka pengarna.
Vad hindrar köparen från att säga att det var en tegelsten och skicka tillbaks tegelsten?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Fairlane Fairlane skrev:
Vad hindrar köparen från att säga att det var en tegelsten och skicka tillbaks tegelsten?
Vore spännande att testa och se hur blocket skulle sköta det. Brukar själv dokumentera så mycket det bara går ifall att men det betyder ju egentligen inget.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad hindrar köparen från att säga att det var en tegelsten och skicka tillbaks tegelsten?
Ingenting egentligen. Köparen betalar returfrakt och får tillbaka pengarna. Säljaren får tillbaka varan och kan sälja den till någon annan.
Säljaren kan bevisa med bilder och filmer att köparen ljuger men det spelar ingen roll. Om köparen vill returnera, fine. Köparen får betala returfrakt åtminstone. Säljaren får möjligtvis betala sin frakt (osäker på detta) och förlorar givetvis kalendertid till nästa försäljning.

Detta är 10 ggr bättre, eller 1000 ggr bättre, än att swisha pengar i förskott till vilken random snubbe som helst.
 
  • Gilla
hans10
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad hindrar köparen från att säga att det var en tegelsten och skicka tillbaks tegelsten?
Håller helt med. Har själv avstått från att använda blocketpaket eftersom det känns som att det ger ett väldigt dåligt skydd för säljaren.

Slutade efter mycket misstänksamhet från båda sidor med att halva summan swishades innan och halva efter leverans. Men det bäddar också för tjafs om prisavdrag osv så inte heller optimalt
 
  • Gilla
Sbbent och 3 till
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer

Häng ut. Vilket svin till människa
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Fairlane
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ingenting egentligen. Köparen betalar returfrakt och får tillbaka pengarna. Säljaren får tillbaka varan och kan sälja den till någon annan.
Säljaren kan bevisa med bilder och filmer att köparen ljuger men det spelar ingen roll. Om köparen vill returnera, fine. Köparen får betala returfrakt åtminstone. Säljaren får möjligtvis betala sin frakt (osäker på detta) och förlorar givetvis kalendertid till nästa försäljning.

Detta är 10 ggr bättre, eller 1000 ggr bättre, än att swisha pengar i förskott till vilken random snubbe som helst.
Det jag menade är att du skickar en fin splitter ny iPhone till mig. Jag öppnar paketet och säger att där låg ingen iPhone utan en 5 år gammal HTC. Jag skickar tillbaks HTCn och får tillbaks mina pengar minus frakt och du får tillbaks något annat än det du skickade!?

Alltså, jag har ingen koll på hur det fungerar så jag är bara nyfiken.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Fairlane Fairlane skrev:
Det jag menade är att du skickar en fin splitter ny iPhone till mig. Jag öppnar paketet och säger att där låg ingen iPhone utan en 5 år gammal HTC. Jag skickar tillbaks HTCn och får tillbaks mina pengar minus frakt och du får tillbaks något annat än det du skickade!?

Alltså, jag har ingen koll på hur det fungerar så jag är bara nyfiken.
Du får inte tillbaka dina pengar bara sådär utan då hamnar du i en tvist och då ska du försöka bevisa din sak medans säljaren försöker bevisa sin sak. Otroligt svår situation och jag har ingen aning hur blocket skulle lösa det.

Jag hoppas att identifiering med bank ID och förskottbetalningen till tredjepart avskräcker dom som håller på med sånt. Det är ju trots allt ett bedrägeriförsök och du har gett blocket all din info.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det jag menade är att du skickar en fin splitter ny iPhone till mig. Jag öppnar paketet och säger att där låg ingen iPhone utan en 5 år gammal HTC. Jag skickar tillbaks HTCn och får tillbaks mina pengar minus frakt och du får tillbaks något annat än det du skickade!?

Alltså, jag har ingen koll på hur det fungerar så jag är bara nyfiken.
Det var ett bra exempel. Vet ej om/hur Blocket skulle supporta ett sånt case. Säljaren skulle kunna ta bilder/filma + försegla m tamper proof tape som proffsen gör som en extra åtgärd.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Anmält hos polis, bank och blocket. Om jag förstått det rätt så kommer banken och blocket endast lämna personuppgifter till polisen, inte till mig i det här skedet iaf.
Får du inte personens namn, via Swish?
 
heisiandiishe
B Bjober skrev:
Jag kan väl dela med mig av mina erfarenheter då jag också blivit blåst i en affär. Jo jag är en sån som vill lita på folk.
Tittar man på kvittot så undrar man om nån som heter Sebastian säljer "Ett såg". Missförstå mig inte nu för det handlar inte om främlingsfientlighet, det handlar om att se misstänkta mönster i de uppgifter man får från säljaren. I mitt fall var det mesta felstavat på kvittot. Han som uppgav sig för att vara pursvensk talade i verkligheten ett av sveriges minsta minoritetsspråk. Han va inte den han utgav sig för att vara.
Jag kollade upp företaget jag skulle handla av. Ett mindre bolag som såg OK ut. Jag missade att kolla om telefonnummer fanns på nätet då jag redan fått 2 fungerande nummer av säljaren. Senare fann jag att firman var rätt hemlig och saknade offentligt telefonnummer, epost mm. Namn och address hade jag.
När handpenning var betald gick det inte lång stund innan han ville ha hela beloppet och jag fattade att jag aldrig skulle se någon maskin.
Tjuven hade använt random företag, ett litet bolag som en gubbe använt för att administrera en skogsfastighet som även nyttjades som sommarstuga tror jag. Jag fick i alla fall tag på karln med namnet som tjuven använt och även han polisanmälde. Han hade själv jobbat inom polisen rätt högt upp i organisationen så jag tror han drog i ganska många trådar....
I vart fall blev tjuven åtalad även om mitt ärende lades ner med motiveringen att tjuven redan samlat på sig nog många brott. Rättsväsendet FÅR INTE lägga energi på att utreda fler brott som i slutänden inte kommer öka straffet för tjuven. De är alltså enl lag skyldiga att lägga ner.
Om jag minns rätt så fick jag inte kontoinnehavarens namn (tjuven) av banken utan de sa att det skulle komma ifrån polisen. Lite osäker där men jag fick i alla fall namnet till slut.
Då öppnade sig en spännande värld.
Google hade en del att berätta om grabben och de han umgicks med. Jag pratade ganska länge i telefon med hans släkting som bad mig få grabben inlåst då han hänsynslöst utnyttjade även släktingar. En äldre sjuklig farbror som knappt kunde prata pga syrgasmask och dessutom inte var svensk fick agera brevlåda åt både pojken och det patrask han umgås med. Dvs det välde in inkassobrev och annan skit.
Han kom och tog det han ville ha men sket helt i gubben. Nå väl, gubben fick en av de knappt svensktalande vårdtjejerna att ringa upp mig så jag fick numret till en svensktalande släkting. Spännande.
Allt detta detektivande gavs till polisen som klottrade ner en annmälan som när kopian kom knappt gick att känna igen. Men det var väl skit samma eftersom den ändå skulle läggas ner.... Jag vet i alla fall vem det är.
intressant det du säger att kopian knappt stod att känna igen. Något fundersam över hur bra/dåligt vissa uppgifter tas emot. Eller hade du skrivit otydligt?:) Hur som helst, in med allt sådant pack omgående i databas så det finns en möjlighet gör både polis och vanligt folk att se om det ligger någon skit hos dessa personer. Så mycket skit som pågår och hala tiden ska man dubbel-trippelkolla innan man kan göra någon form av affär överhuvudtaget
 
E Efrahim skrev:
Hej!
Jag blev lurad på liknande sätt på marketplace. Det är polisanmält och man vet vem det är. Han skulle in på förhör. Vi får väl se vad som sker. Mitt krav på hen är pengarna tillbaka. Jag swishade också och kommunikationen med den påstådda säljaren var god, de är riktigt luriga. Aldrig mer swisha till någon i förhand. Det är så tråkigt och jag blir så arg på folk som ska lura till sig andras surt förvärvade pengar. Jävla pack är vad det är!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
 
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Polisanmäl med alla uppgifter du har. Polisen kommer sannolikt inte göra något.
Skicka kopia på polisanmäla till blocket. Se om de kan bistå dig på något sätt.
Hittar du personen på Facebook? Insta? Se om du kan posta på deras tidslinje o be om att få dina verktyg alt pengar tillbaka. Berätta att du polisanmält ärendet.
Banken kommer inte få säga något alls pga sekretess.
Trist
 
mexitegel mexitegel skrev:
Bra att det löste sig. Jag undrar bara på vilket sätt namnets härkomst är relevant?
För statistiken?
 
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Polisanmälan händelsen. Har du swishat honom så finns både nummer, namn och konto
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.