H hyggabus skrev:
Jag blev blåst på ytterligare en variant,
jag la in en köpesannons på Blocket om snabbfästen till en svarv. ( inklusive bilder på de jag söker)
då ringde det typ 4-5 personer inom timmen och alla ville sälja, jag nappade , naiv som jag är , på en av dessa och swishade 600 spänn , och jo, paketet skulle redan vara på väg.
Även denne vältalige herre hävdade i det längsta att han både skickat ett paket och sen att han skulle skicka tillbaks pengarna. Nix. Att han hade nån aning om vad han påstod sig sälja berodde nog dessvärre på att han sett mina bilder. Jag iddes inte polisanmäla. Däremot funderade jag på om jag kunde skänka skulden till några lokala grabbar i skinnväst...
Alltid lurigt när man själv lägger ut en köpes annons. De som luras lägger inte ut egna annonser för de är ofta blockade från det på grund av tidigare misstänkta bedrägerier. Jag lägger ofta ut köpes annonser. I snitt hälften är bedragare
 
Bankeryd Bankeryd skrev:
Om du startar swish, matar in samma nummer du använde då du betalade, lägger in 1kr och går vidare så visas namnet på den som swish numret är kopplat till. Det kanske kan hjälpa dig att spåra personen?
Det löste sig till sist och jag lyckades få tillbaka mina pengar.

Men jag är inte ensam om å ha blivit lurad, det är flera som har hittat till tråden, en del har inte kommenterat men de läser här. Alla råd som kan hjälpa är säkert uppskattade!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Går in och kollar numret på hitta.se kollar om det är registrerat. Oregistrerad kort är alltid lurigt.
Många företagsabonnemang syns inte heller där. Det enda man hittar om mitt nummer är att det "tillhör" Telia och det hjälper knappast.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Många företagsabonnemang syns inte heller där. Det enda man hittar om mitt nummer är att det "tillhör" Telia och det hjälper knappast.
Absolut kan det vara så. Men ett nummer för man inte får fram användaren på ihop med massa annat halv mysko gör att man har en samlad bild att här är nåt lurigt på gång
 
Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Finns verkligen den möjligheten om man exempelvis beställer via postförskott? Går "posten"/"speditören" med på att man först öppnar och kollar innan man betalar? Eller syftar du på någon annan form av "utlösen"?
Med blocketpacket har du 24 timmar på dig att kontrollera varan efter du har hämtat ut den innan dom betalar ut till säljaren.
 
  • Gilla
em72 och 1 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Men ett nummer för man inte får fram användaren på
Fast just denna information tycker jag inte tillför något alls. Om du skulle göra affärer med mig, tycker du då sannolikheten för att jag är en lurendrejare påverkas av om jag har en arbetsgivare som betalar min mobiltelefon jämfört med om jag skulle betala den själv? Min fru betalar sitt abonnemang själv. Har du uppfattningen att hon är pålitligare än vad jag är? ;):thinking:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag blev blåst en gång, anmälde det till polisen & blocket.
Fick tillbaka pengarna direkt.
 
  • Gilla
Lasse Hoby
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Bifogar annonstext och skärmdump på annonsen som inaktiv.

Lisa (Blockets Kundservice)

27 mars 2021 14:42 CET

Hej Lars!

Det vi kan göra är att skicka en kopia av annonstexten, den kommer nedan:

Rubrik: Hikoki cirkelsåg

Pris: 1300 kr

Använd men i bra skick. Finns ny klinga till oxå.
Batteri och laddare följer med. Finns även en hikoki skruvdragare om intresse finns .
Hämtas på plats eller kan skickas

Vänliga hälsningar,

Lisa
Blockets Kundsäkerhetscenter
[bild]
Polisanmäl, rakt av. Sådana typer ska ha smisk från början.
 
Funkar inte blocket paket bra mot sånt här?
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast just denna information tycker jag inte tillför något alls. Om du skulle göra affärer med mig, tycker du då sannolikheten för att jag är en lurendrejare påverkas av om jag har en arbetsgivare som betalar min mobiltelefon jämfört med om jag skulle betala den själv? Min fru betalar sitt abonnemang själv. Har du uppfattningen att hon är pålitligare än vad jag är? ;):thinking:
Desto mer information du finner, oavsett hur obetydlig den verkar vara kan hjälpa dig, kan jag tycka så här i efterhand.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast just denna information tycker jag inte tillför något alls. Om du skulle göra affärer med mig, tycker du då sannolikheten för att jag är en lurendrejare påverkas av om jag har en arbetsgivare som betalar min mobiltelefon jämfört med om jag skulle betala den själv? Min fru betalar sitt abonnemang själv. Har du uppfattningen att hon är pålitligare än vad jag är? ;):thinking:
Ja jag anser att sannolikheten att någon är bedragare ökar ju mera saker som kommer fram för man inte kan få fram information om säljaren. Kan man inte få fram adress, inte namn, de använder systerns eller kompisens Swish, de vill inte skicka med blocket paket med mera. Men självklart är det bara swishen och namnet som inte går att se, då är det ju mindre troligt att det är bedrägeri
 
Orkar inte läsa hela tråden då den är lång
Om du swishar samma tele nr som tidigare tex 1 kr (du behöver inte skicka pengarna), när du kommer till att du skall bekräfta med bank id ,då står det där vem som är kontohavare. Dit har pengarna gått, sen om de är en bulvan eller inte men det är kontohavaren. Det står innan du gör det sista steget på bank id
 
E Efrahim skrev:
Desto mer information du finner, oavsett hur obetydlig den verkar vara kan hjälpa dig
F frityreldarn skrev:
Ja jag anser att sannolikheten att någon är bedragare ökar ju mera saker som kommer fram för man inte kan få fram information om säljaren.
Jag förstår vad ni skriver men håller inte riktigt med. Om ni kan hitta mitt mobilnummer på hitta.se tycker jag säger lika mycket om min vandel som om ni har kunskapen om jag har en udda eller jämn födelsedag. Båda sakerna är information om mig men ingen av dessa kan rimligen indikera pålitlighet/opålitlighet. Fortsätter ni hävda det så säger ni indirekt att en person som har en telefon som arbetsgivaren betalar generellt är mindre pålitligt. Det har jag svårt att se rimligheten i.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår vad ni skriver men håller inte riktigt med. Om ni kan hitta mitt mobilnummer på hitta.se tycker jag säger lika mycket om min vandel som om ni har kunskapen om jag har en udda eller jämn födelsedag. Båda sakerna är information om mig men ingen av dessa kan rimligen indikera pålitlighet/opålitlighet. Fortsätter ni hävda det så säger ni indirekt att en person som har en telefon som arbetsgivaren betalar generellt är mindre pålitligt. Det har jag svårt att se rimligheten i.
Det finns bedragare av olika sorter. Den idiotiske, den normalbegåvade, och den smarte.

Både den idiotiske och den smarte kan nog vara svåra att notera mha denna metod, då man hittar "rimlig" information om de båda (i idiotens fall är det hens riktiga information, i den smarte bedragarens fall är det falsk information som ska verka äkta och oskyldig).

Kvarstår då den normalbegåvade bedragaren, som förstår att det kan ge problem om det är lätt att spåra honom, men som inte kan alla knepen den smarte kan. Det innebär att hen döljer så mycket information det går. En observant presumptiv köpare kan då se detta som varningsflaggor.
 
Ja, har upplevt samma uppgivna känsla vid fördröjd leverans vid köp av motorsåg fö 4500kr via Blocket en gång. Motorsågen kom senare efter lite påstötningar. Vet inte hur det är med er andra i tråden, men jag är väldigt starkt för att det som man kommit överrens om är väldigt starkt hos mig. Det innebär att om man kommer överens om något så skall det uppfyllas.. Är ju 60 bast så man har ju tappat i reflexer, då har jag till min hjälp 2st drillade Schäfrar som är gudomligt snälla, men drillade att utföra vissa saker på kommando, vilket jag inte har behövt använda ännu. För ca 15 år sedan stals min sons moped, Reiju Drac värd 20 papp, Jag hittade och återbördade den pga min envishet, är lika envis idag mot orättvisor. Skulle jag bli blåst, så kan förövaren vänta sig 2 st. väldresserade Schäfrar som dyker upp när denne minst anar det. Så långt är jag beredd att gå faktiskt, rätt skall vara rätt! En drillad schäferhund visar sin träning genom att skälla och springa medan den hålls av en koppel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Profilsida av en skällande tysk schäfer med öppen mun och synliga tänder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förövarna går alltid att hitta. Så är det!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.