Missförstå mig inte. Jag har flera 100 timmar innestående i både compledighet o semester, så jag kan sitta i bilen med thermos o mackor o hundmat och bara spana och vänta varsomhelst i Sverige. Om jag går back på detta så tycker jag att det är värt detta för att sätta dit förövaren
 
  • Gilla
Fario och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Blocket har ju tjänsten Blocketpaketet som gör att man slipper betala till säljaren i förskott. När jag har sålt på Blocket så har jag i stort sett krävt att vi använder Blocketpaketet. Säkert för köparen och säljaren.
[länk]

Det påminner om en variant av remburs, något som har använts sedan länge tillbaka.
[länk]
Fast detta menar jag bara vänder på problemet, och flyttar över risken till säljaren. Jag misstänker att ett antal seriösa säljare avstår från Blocketpaket av denna anledning.

Tänk dig att du är en säljare på blocket, och någon köper en sak av dig via Blocketpaket. Men vid paketets ankomst kontaktar köparen blocket och säger "Han skickade en tegelsten! Jag vill ha tillbaka mina pengar!".

Ett sånt här system fungerar bara fullt ut om en oberoende tredje part (som både köpare och säljare litar på, t.ex Blocket eller ett företag som Blocket sammarbetar med) hjälper till med kvalitetssäkringen av produkten innan den överlämnas till köparen. Det skulle t.ex kunna vara posten (eller ett ombud). Visserligen finns det då fortfarande risk för bedrägeri (en laptop som fungerar, men som har sämre prestanda än utlovat t.ex), men då blir det genast betydligt omständigare att bedra någon.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vad än det slutar så är det inte fel att sätta fogden på packet . Rätt som det är ärver ,vinner eller får patrasket samvete börjar jobba och pengar kommer in.
Konstigare saker har hänt .
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Blev själv bestulen på ca 5000:- då jag, blåögd som jag är, köpte en Iphone på blocket för några år sedan.
Jag meddelade blocket, som svarade med att ta bort säljaren annons då "något såg väldigt misstänksamt ut".
Jag ringde ringde min bank som svarade med att de inte kan göra något då pengarna var överförda med Swish och inte via banken. Hade det varit banken hade jag fått tillbaka pengarna, sade de.

Efter detta gjorde jag en polisanmälan. Två veckor senare hörde en utredare av sig frågade en massa frågor samt berättade att personen som var misstänkt hade gjort detta tidigare. Hon frågade om jag hade kommit på något nytt sedan min polisanmälan, om jag hade screenshot på annonsen/chatt-konversationen.

Ett halvår senare så fick jag ett brev från åklagaren som berättade att åtal var väckt.

Ett par månader senare föll det plötsligt ner ett brev med domen från tingsrätten som berättade att den åtalade funnits skyldig till samtliga anklagelser som riktats mot honom. Vi var ca 10-15 personer som målsägande i fallet angående mobiltelefonen. Alla hade swishat honom mellan 2500-6000:-

Efter domen bad jag om FUP från tingsrätten i Helsingborg. Personen som lurat oss hade flertalet andra liknande domar. Pengarna kan jag glömma, tror jag.
KFM gjorde dock ett försök till utmätning som inte resulterade i mer än ca 30.000:-
 
E Efrahim skrev:
Det löste sig till sist och jag lyckades få tillbaka mina pengar.

Men jag är inte ensam om å ha blivit lurad, det är flera som har hittat till tråden, en del har inte kommenterat men de läser här. Alla råd som kan hjälpa är säkert uppskattade!
Kanske vore bra att uppdatera ditt första inlägg med den informationen
 
  • Gilla
Efrahim
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Kanske vore bra att uppdatera ditt första inlägg med den informationen
Går inte att redigera inlägget, måhända för man redan redigerat inlägget en gång tidigare? Kanske någon admin kan ordna det?
 
Rickard.
Purre Purre skrev:
Kanske vore bra att uppdatera ditt första inlägg med den informationen
Man kan bara uppdatera en kort tid efter så det blir nog svårt. I detta fall tycker jag ts kan "bästa svar" märka inlägget med lösningen så det blir lätt att hitta för andra.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är nog vanligt. Förövare som döms till återbetalning har nästan aldrig tillgångar.. Offrena får lida både mentalt och ekonomiskt. Brottsligheten bryr sig inte, de sitter inne ett tag , kommer ut o gör brott igen. Detta berör nog inte brottslingar på Blocket, det är för små summor det är frågan om.
 
L leifa.k skrev:
Ja, har upplevt samma uppgivna känsla vid fördröjd leverans vid köp av motorsåg fö 4500kr via Blocket en gång. Motorsågen kom senare efter lite påstötningar. Vet inte hur det är med er andra i tråden, men jag är väldigt starkt för att det som man kommit överrens om är väldigt starkt hos mig. Det innebär att om man kommer överens om något så skall det uppfyllas.. Är ju 60 bast så man har ju tappat i reflexer, då har jag till min hjälp 2st drillade Schäfrar som är gudomligt snälla, men drillade att utföra vissa saker på kommando, vilket jag inte har behövt använda ännu. För ca 15 år sedan stals min sons moped, Reiju Drac värd 20 papp, Jag hittade och återbördade den pga min envishet, är lika envis idag mot orättvisor. Skulle jag bli blåst, så kan förövaren vänta sig 2 st. väldresserade Schäfrar som dyker upp när denne minst anar det. Så långt är jag beredd att gå faktiskt, rätt skall vara rätt! [bild]
Någonting som har påverkat mig väldigt mycket i mitt framtida beteende är att mina föräldrar blev rånade i sin husbil under knivhot här i södra Sverige för några år sedan. Bara så att ni kanske kan förstå lite.

[bild]

Förövarna går alltid att hitta. Så är det!
 
E Efrahim skrev:
Ja, swishnumrets namn överensstämmer med namnet på "kvittot".[/QU
Om du har ett efternamn och det är hans riktiga namn kan du söka på upplysning.se och få lite info.
 
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Gör en polisanmälan. De lägger högst troligt ner det ändå, men kan hjälpa dig på traven med personuppgifter. Jag blev lurad via swish, men nån som hade hackats en kompis facebook. Jag polisanmälde, men ärendet lades ner eftersom man inte kunde visa att det var samma person som skrivit till mig som hade tagit emot pengarna. Dock fick jag personuppgifter på personen som hade mottagit min Swish vilket gjorde att jag kunde stämma honom. Jag gav honom flera chanser att betala tillbaka först, vilket han såklart inte gjorde. Sedan stämde jag honom. Nu ligger det hos kronofogden. Det var inga stora summor, men tyckte inte att han borde få komma lätt undan, då jag visste att han hade lurat fler än mig. Stämningen kostade 900 kr, den kostnaden är han också dömd till att betala. Vet iofs inte om jag någonsin får se mina pengar, men jag tycker ändå att det var värt det.
 
  • Gilla
flygrc och 3 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Gör en polisanmälan.
Varför ska TS göra en polisanmälan när pengarna är återbetalade???
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Därför att det är fel såklart och helt ointressant - om man inte är SD-mupp
Varför ska du dra in politik? Han försöker ju bara komma med info som kan hjälpa folk att inte råka illa ut Jag blev själv hotad till livet när jag skulle sälja en bil. Kommer säga att bilen är såld nästa gång, om det inte är en Svensson som ringer.
 
  • Gilla
Myrstacken och 4 till
  • Laddar…
K
L leifa.k skrev:
Ja, har upplevt samma uppgivna känsla vid fördröjd leverans vid köp av motorsåg fö 4500kr via Blocket en gång. Motorsågen kom senare efter lite påstötningar. Vet inte hur det är med er andra i tråden, men jag är väldigt starkt för att det som man kommit överrens om är väldigt starkt hos mig. Det innebär att om man kommer överens om något så skall det uppfyllas.. Är ju 60 bast så man har ju tappat i reflexer, då har jag till min hjälp 2st drillade Schäfrar som är gudomligt snälla, men drillade att utföra vissa saker på kommando, vilket jag inte har behövt använda ännu. För ca 15 år sedan stals min sons moped, Reiju Drac värd 20 papp, Jag hittade och återbördade den pga min envishet, är lika envis idag mot orättvisor. Skulle jag bli blåst, så kan förövaren vänta sig 2 st. väldresserade Schäfrar som dyker upp när denne minst anar det. Så långt är jag beredd att gå faktiskt, rätt skall vara rätt! [bild]


[bild]

Förövarna går alltid att hitta. Så är det!
Alltid bra att ha bra pålitliga 4 benta vänner :) dem kan alltid hjälpa med allt möjligt och dom får respekt av att bara närvara! finns ingen som är så lojal och trogen bästa vän som våra hundar!
 
  • Gilla
leifa.k
  • Laddar…
J jimih skrev:
Swish visar upp namnet på mottagaren innan man skickar iväg en överföring. Du menar alltså att namnet som visas skulle vara komma från telefonnummret snarare än bankkontot? Det låter orimligt. Mig veterligen finns inget nationellt register över telefonnummer och namn.



Så du menar att när någon swishar till dig så ser dom företagets namn, eftersom dom äger telefonnummret?
Svar Nej på samtliga frågor.
 
J jimih skrev:
Fast detta menar jag bara vänder på problemet, och flyttar över risken till säljaren. Jag misstänker att ett antal seriösa säljare avstår från Blocketpaket av denna anledning.

Tänk dig att du är en säljare på blocket, och någon köper en sak av dig via Blocketpaket. Men vid paketets ankomst kontaktar köparen blocket och säger "Han skickade en tegelsten! Jag vill ha tillbaka mina pengar!".

Ett sånt här system fungerar bara fullt ut om en oberoende tredje part (som både köpare och säljare litar på, t.ex Blocket eller ett företag som Blocket sammarbetar med) hjälper till med kvalitetssäkringen av produkten innan den överlämnas till köparen. Det skulle t.ex kunna vara posten (eller ett ombud).
Visserligen finns det då fortfarande risk för bedrägeri (en laptop som fungerar, men som har sämre prestanda än utlovat t.ex), men då blir det genast betydligt omständigare att bedra någon.
Hej, sorry, men du har inte förstått hur Blocketpaketet fungerar. Den scenariot du beskriver händer inte.

Så här funkar det:
1) Säljaren skickar ett Blocketpaketet till köparen.
2) Köparen hämtar ut paketet genom att betala för paketet.
3) Köparens pengar hamnar hos "Blocketagenten"
4) Om köparen godkänner leveransen, dvs inte gör någonting, så har köpet gått igenom 24 timmar efter att köparen hämtade ut paketet.
5) "Blocketagenten" för över pengar till säljaren.

Om köparen inte godkänner leveransen, av vilken anledning som helst egentligen, så måste köparen aktivt returnera paketet inom 24 timmar. När paketet är postat och hämtat av säljaren så får köparen tillbaka pengarna.

Ditt fall där köparen hävdar att han fått en tegelsten så får han så vackert och fint returnera tegelstenen för att få tillbaka pengarna. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Köparen kan inte gnälla om varan och behålla den samtidigt som han får tillbaka pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.