109 367 läst · 199 svar
109k läst
199 svar
Lurad på Blocket vid verktygsköp - Jönköping
Ni ser numret innan ni swishar, spelar ingen roll om numret i sig inte står på personen i fråga för när det är knutet till ett bankkonto så får du namnet på den som innehar kontot och ha bankkonto i falskt namn är inte lätt, då säkerheten är hög kring detta.B Bjober skrev:Swish är vad jag förstår knutet till ett bankkonto som du (normalt) aldrig får reda på vem som äger. Telefonnummret anger man själv vilket man vill använda. Det skulle inte förvåna mig om man kan ta vilket random nummer som helst bara det inte redan är knutet till Swish.
Jag äger tex inte mitt Swishnummer. Det gör min arbetsgivare. Men det är mitt privata konto.
Bara starta swish och påbörja en överföring på 1 kr, sen när bankid öppnas och ni ska signera, så ser ni namnet på den pengarna ska gå till. Bara ge fan i att överföra (avbryt knappa inte in er bankid kod)
Då har man namnet på den pengarna ska vara på väg till, också ett skitbra sätt att kolla upp nummer som sökt en men inte finns i hitta.se och andra siter
Hej blev också lurad på 1000 kronor för en motor såg som jag aldrig fick. En tjej i Stockholm väl känns hos polisen. Inga tillgångar så jag kan göra ett kryss på pengarna. Man får helt enkelt sluta lita på folk. Och vara mer på sin vakt.E Efrahim skrev:Hej!
Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?
Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.
Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.
Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 435 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 435 inlägg
Ett tips är ju blocketpacket, har inte genomgått några större undersökningar men jag har köpt och sålt ett par saker upp till 5000kr och det känns alltid väldigt tryggt. Oseriösa är nog inte intresserade av det systemet så bara där vinner man mycket tror jag.
Alla har väl tillgångar. Jag fick tillbaka från ett bedrägeri på Blocket genom att de drog från hans försörjningsstöd från socialen.P Pin skrev:
Anmäl alla bedrägerier. Polisen samlar info. De kan skriva till banken och få fram kunduppgifter. Det troliga är ju dock om det är storskaligt att det finns målvakter med i bilden.E Efrahim skrev:
Bedragare på nätet är svårt att undvika.
När jag drabbats (2 ggr, småbelopp) så har jag snabbt släppt fokus på att få tillbaka pengarna (i princip omöjligt) och istället på att få tag i personen som ligger bakom.
Det gäller att ha tur i det arbetet dock. Jag lyckades sätta ena bedragaren i finkan (4 månader) då det var 35 personer som blev lurades och personen i fråga inte var duktig på att sopa undan alla sina spår. Polisen fick därför tillräckligt med underlag (lite från olika håll) för att de kände att det vara värt att gå vidare, jaga upp honom, anhålla honom och sedan fick åklagaren fälla honom. Vittnade via email och länk. Pengarna (750kr) blev liggande som en fordran på hans tillgångar ... och det hade han inte mycket av.
Vid det andra tillfället skickades det kopior på stulna ID-kort och tricksades med telefonnummer. Den personen var skickligare och polisen kunde inte få tag i tillräckligt med material för att gå vidare.
Lite tips;
Säljaren har inget eget swish utan ber om att man swicha till ett annat nummer = varning
Ring alla mobilnummer som skall användas (kör inte bara via SMS)
Googla namn och nummer
Bor personen inte på samma ort som annonsen är registrerad för = varning
Googla annonsen (ibland återanvänds annonsen) och om den varit uppe flera ggr tidigare = varning
Om ingen svarar på det nummer du skall skicka pengar till => skicka inte, tydlig varning
Swisha 1 kr först och kolla vilket namn du får upp på mittagande swish
När jag drabbats (2 ggr, småbelopp) så har jag snabbt släppt fokus på att få tillbaka pengarna (i princip omöjligt) och istället på att få tag i personen som ligger bakom.
Det gäller att ha tur i det arbetet dock. Jag lyckades sätta ena bedragaren i finkan (4 månader) då det var 35 personer som blev lurades och personen i fråga inte var duktig på att sopa undan alla sina spår. Polisen fick därför tillräckligt med underlag (lite från olika håll) för att de kände att det vara värt att gå vidare, jaga upp honom, anhålla honom och sedan fick åklagaren fälla honom. Vittnade via email och länk. Pengarna (750kr) blev liggande som en fordran på hans tillgångar ... och det hade han inte mycket av.
Vid det andra tillfället skickades det kopior på stulna ID-kort och tricksades med telefonnummer. Den personen var skickligare och polisen kunde inte få tag i tillräckligt med material för att gå vidare.
Lite tips;
Säljaren har inget eget swish utan ber om att man swicha till ett annat nummer = varning
Ring alla mobilnummer som skall användas (kör inte bara via SMS)
Googla namn och nummer
Bor personen inte på samma ort som annonsen är registrerad för = varning
Googla annonsen (ibland återanvänds annonsen) och om den varit uppe flera ggr tidigare = varning
Om ingen svarar på det nummer du skall skicka pengar till => skicka inte, tydlig varning
Swisha 1 kr först och kolla vilket namn du får upp på mittagande swish
Ring Skatteverket Folkbokföringen be om personens adress och pers nr . Fråga var han varit skrivenE Efrahim skrev:
tidigare senaste 10 åren .Kolla även vilka andra som bor ihop med personen.
Kontakta Tingsrätter där han varit skriven ,lämna pers nr och be om
mållista för personen , där kan du utläsa vilken sorts mål som han varit inblandad i och kan sedan
beställa de mål som är intressanta . Kolla sedan personens skuldsituation hos KFM be om
namn på fordringsägarna och även kontakta dem .
Om polisen ej utreder kan du begära överprövning av beslutet med hänvisning till vad du
hittat på personen . Du kan även kontakta personen med kravet , de blir alltid förvånade över att de
begått något fel i överföringen .
Normalt begår dessa personer många bedrägerier av olika slag.
Regeln att aldrig betala i förskott på Blocket eller andra liknande sajter gäller stenhårt. Även om folk i deflesta fall ärärliga så springer man förr eller sensre på avarterna. Betala vid utlösen eller liknande är det som gäller. Krångligt, men det är det säkraste. Då finns möjligheten att kolla att man fått det man beställt innan betalning.E Efrahim skrev:Hej!
Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?
Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.
Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.
Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Hur gick det till? Hur kunde han veta att det satts in för mycket pengar?H hempularen skrev:Swishade du till samma nummer som du pratade med honom på?
Sådana här bedragare lurar ofta ytterligare någon att vara mellanhand.
En kompis sålde en vara för 500kr på blocket. Det kom in 5000 på kontot. ”Köparen” hörde av sig, han hade råkat skicka för mycket, och ville ha tillbaka mellanskillnaden. Min kompis blev misstänksam och krävde bevis på att det verkligen var han som hade betalat. Via banken fick han bekräftat att betande konto inte hörde till samme person som kontot köparen ville ha tillbaka till.