109 364 läst · 199 svar
109k läst
199 svar
Lurad på Blocket vid verktygsköp - Jönköping
Du är inte alls källkritisk. Att inte läsa källor är raka motsatsen till att vara källkritisk.MrJay skrev:Så är det, jag baserar mitt kommentar på personlig erfarenhet samt tidigare karriär inom svenska rättsväsendet. Jag är väldigt källkritisk och litar inte på allt som folk lägger upp på nätet (vi kan kalla det arbetsskada) och kommer därav inte följa upp de hänvisade artiklarna. Vill du tro på det, grattis säger jag bara!
Som en liten avskedshistoria kan jag nämna att även jag i min ungdom blev lurad av en bedragare (som för övrigt är svensk, inte för att det spelar någon roll) på Blocket. Pengarna fick han via banköverföring men jag fick ingen telefon. Blev polisanmälan och jag får fortfarande brev varje år från Kronofogden att det inte finns något att utmäta.
Ja, jag hade telefonkontakt med honom i eftermiddags vilket ledde till att han fick tillbaka pengarna och skrev ett PM som inleddes "Tack vare dig har jag fått tillbaka mina pengar!" så ja, jag tycker att jag fört tråden framåt och hjälpt TS. Hur är det själv på den fronten?P Pin skrev:
Detta har varit uppe i diverse program, GW sa väl vid något tillfället att det var så?...MrJay skrev:För jag är en av de och inte f#n har jag begått något brott och inte någon i min omgivning heller. Betalar mer skatt än de flesta, har bolag och stödjer diverse idrottsföreningar och satsningar inom näringslivet. Har du hård fakta någonstans att folk med ”osvenska” namn begår fler brott? Jag har då inte sett det i Kriminalvårdens register. Jäkla SD fasoner.
Hur vet du att det inte är så ?
Bra!R radioshack skrev:
Mina bidrag är inte i PM så de kan du läsa i tråden.
Fast om förundersökningen lades ner, så ledde det aldrig till åtal och därmed kan ju inte ett skadestånd ha dömts ut.Stefflo skrev:Efter någon vecka så kom ett brev att förundersökning var nerlagd, som väntat.
Efter tre år så kom ett brev från polisen att jag hade pengar hos dem att hämta ut. Kontaktade ansvarig och fick då veta att de plockat in killen för grövre brott och att det fanns pengar att få ut. Efter några dagar satt de på mitt konto.
Att Polisen 3 år senare ringer och säger att det finns pengar, låter föga troligt. Det polisiära arbetet är avklarat för 3 år sedan och polisen sköter inte utbetalningar.
Antingen lever du i ett parallellt rättssamhälle med korrupta poliser eller så är din story rätt så skarvad.
Fast om förundersökningen återupptas när personen grips och personen döms för en stor mängd bedrägerier i klump blir väl detta utgången?K KjellTimell skrev:Fast om förundersökningen lades ner, så ledde det aldrig till åtal och därmed kan ju inte ett skadestånd ha dömts ut.
Att Polisen 3 år senare ringer och säger att det finns pengar, låter föga troligt. Det polisiära arbetet är avklarat för 3 år sedan och polisen sköter inte utbetalningar.
Antingen lever du i ett parallellt rättssamhälle med korrupta poliser eller så är din story rätt så skarvad.
Det är otroligt vanligt att bli lurad på detta sätt. En polis berättade för några år sedan om ett ärende för mig.E Efrahim skrev:Hej!
Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?
Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.
Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.
Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Det var en kille som köpt en spelkonsoll via blocket. Han skickade pengar (flera tusen kronor) men någon spelkonsoll kom aldrig. Han gjorde därför en polisanmälan.
Någon vecka senare kom samma kille tillbaka för att göra en ny polisanmälan. Han hade då köpt en annan spelkonsoll som inte blev levererad. Som förklaring till varför han blivit lurad två gånger på samma sätt menade han - att andra gången varv han mer försiktig. Den andra "säljaren" hade inte ens velat skicka grejerna - utan att han skulle komma och hämta dem. Att han varv tvungen att "övertyga" säljaren om att skicka grejerna tyckte killen gjorde att "säljaren" verkade seriös
Även om polisen kan ta reda på vem som fått pengarna så är de borta för alltid.... Det är nämligen vanligt att missbrukare (m.fl.) kör så långt det håller och använder upp alla pengar som kommer in på en gång! Några skadestånd lär inte betalas - "Det går nämligen inte att klämma vatten ur en sten"!
Köp inget på distans för ett belopp du inte är beredd att förlora!
Då bör ju målsägande bli meddelad om att den tas upp igen. När domen avkunnats får du domen hemskickad med anvisningar om hur du driver in din skuld, t.ex med hjälp av kronofogden.Okarlsson skrev:
Mig veterligen ringer inte polisen runt och meddelar att det finns pengar att hämta, det polisiära arbetet är klart när förundersökningen lämnats in till åklagaren.
Jag föreställer mig att det är domen som "ett brev från polisen" ärK KjellTimell skrev:Då bör ju målsägande bli meddelad om att den tas upp igen. När domen avkunnats får du domen hemskickad med anvisningar om hur du driver in din skuld, t.ex med hjälp av kronofogden.
Mig veterligen ringer inte polisen runt och meddelar att det finns pengar att hämta, det polisiära arbetet är klart när förundersökningen lämnats in till åklagaren.
Mycket möjligt att det är ett syftningsfel i inlägget. Med det står ju också att dom "plockat in killen" vilket domstolar inte gör på det sätt som inlägget syftar på.
Mina brev har kommit från domstolverket eller om det var från specifikt den tingsrätten som höll förhandlingen.
Mina brev har kommit från domstolverket eller om det var från specifikt den tingsrätten som höll förhandlingen.
Oki, det måste ha berott på utredningen av min anmälan blev nedlagd men sen när de tog honom för ett grövre brott så fanns min anmälan kvar mot personen.K KjellTimell skrev:Fast om förundersökningen lades ner, så ledde det aldrig till åtal och därmed kan ju inte ett skadestånd ha dömts ut.
Att det sen var polisen som skickade brevet är jag säker på då avsändaren var en kriminalkommissarie, förmodligen hade han hand om brottet så även detta kom på hans bord. Det var givetvis inte han själv som genomförde överföringen då denna gick från en annan avdelning hos polisen. Han förmedlade endast kontakten med mig och tog in uppgifter från mig för banköverföringen.
Så jag har inte drömt något alls.
Kan man inte längre betala via Blocket pay. Där får man tid att få o granska produkten tills de betalar ut pengarna.E Efrahim skrev:Hej!
Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?
Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.
Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.
Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
E Efrahim skrev:Hej!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 917 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 917 inlägg
Förekommer också att någon äldre person som ringer och att de råkar trycka fel telefonnummer och vill att man skall swisha tillbaka pengar, vilket också var en bluff.H hempularen skrev:Swishade du till samma nummer som du pratade med honom på?
Sådana här bedragare lurar ofta ytterligare någon att vara mellanhand.
En kompis sålde en vara för 500kr på blocket. Det kom in 5000 på kontot. ”Köparen” hörde av sig, han hade råkat skicka för mycket, och ville ha tillbaka mellanskillnaden. Min kompis blev misstänksam och krävde bevis på att det verkligen var han som hade betalat. Via banken fick han bekräftat att betande konto inte hörde till samme person som kontot köparen ville ha tillbaka till.