L larka742 skrev:
Detta...det har inte gått ens en vecka och en person är polisanmäld och rapporterad till Blocket.
OJ.

"Blev förra veckan lurad på 1800"
"Anmält hos polis, bank och blocket."

Tror du skulle lugnat ned dig några hekto,
har säljaren uttryckligen sagt "du är lurad"?

Annars liksom... oj.
Jag bad om spårningsnummer ett flertal gånger, som jag aldrig fick. Han svarade heller inte på mina tlf-samtal. När jag slutligen ber han om swisha tillbaka mina pengar, så "accepterar" han det. Med andra ord så finns det varken något spårningsnummer eller paket. Efter mitt ultimatum, fortfarande inga svar på mina samtal.

Tacksam för era inspel och råd.

• Skärmdump av SMS-konversation där säljare lovar åtgärd och köpare kräver återbetalning efter utebliven leverans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Det ser ut som en massa undanflykter. Vad jag inte förstår är varför han svarar på tilltal öht om han är en bedragare.

Eller så är det en väldigt oorganiserad och slarvig person.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Jag bad om spårningsnummer ett flertal gånger, som jag aldrig fick. Han svarade heller inte på mina tlf-samtal. När jag slutligen ber han om swisha tillbaka mina pengar, så "accepterar" han det. Med andra ord så finns det varken något spårningsnummer eller paket. Efter mitt ultimatum, fortfarande inga svar på mina samtal.

Tacksam för era inspel och råd.
Det verkar ju onekligen suspekt. Mitt första tips är att ringa från ett annat nummer, fungerar ibland. Då får du iaf tillfälle att skälla ut fanskapet.

Utöver det har jag inte så mycket tips om hur du får tillbaka pengarna. Lägg ut hans nummer i annonser på perversa mötesplatser så han får lite straff iaf :crysmile:

Det är väl klart en bedragare kan svara trevligt och dra ut på eländet............Många som är bedragna känner sig bättre då om det får nå besked som kanske löser situationen. Många håller ju på så hur länge som helst och bedragaren skiter ju i allting såklart......De är ju trygga i och med att banker sällan lämnar ut personen bakom kontot iallafall och bor de sen på andra adresser och tredje fjärde hand nån annanstans så ja, det blir tjorvigt..........Samhället skyddar ju såna här egentligen. Skulle kontot bli låst vid minsta polisanmälan om ekonomiska bedrägerier så tror jag inte det skulle vara lika roligt...........Typ två veckor vid varje anmälan skulle räcka. Men då är det väl synd om folk och stör deras integritet och det går ju inte........

• Gilla
Blomas
  • Laddar…
harry73
Vad händer om du ringer till numret du swishade pengarna till? Når man då också säljaren eller går den till någon annan?

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Köpte en dator på Tradera en gång. Eller rättare sagt betalade för en. Fick ingen. Pengarna kom ett par år senare från KFM. Trevligt.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad händer om du ringer till numret du swishade pengarna till? Når man då också säljaren eller går den till någon annan?
Inget svar. Jag har ringt senast idag.

• Gilla
JonasFrs
  • Laddar…
R
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer

Var det en snubbe med initialerna SJ som bor i Hillerstorp strax söder om Jönköping som lurade dig?

Har en bekant som blivit lurad på exakt samma verktyg av den här personen som jag nu hjälpt att driva ärendet till tingsrätten. Skicka PM om du vill ha hjälp.

• Gilla
  • Wow
GnarlyX och 23 till
  • Laddar…
R radioshack skrev:
Var det en snubbe med initialerna SJ som bor i Hillerstorp strax söder om Jönköping som lurade dig?

Har en bekant som blivit lurad på exakt samma verktyg av den här personen som jag nu hjälpt att driva ärendet till tingsrätten. Skicka PM om du vill ha hjälp.

PM!

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
harry73
Och namnet som är kopplat till Swish, hittar du den på Ratist.se eller merinfo.se?
För om det inte är säljaren, kan det vara någon annan som blev lurad, och om det fungerar så att den ska swisha tillbaka en del av summan till säljaren, kan det vara bra att få kontakt med honom så snabbt som möjligt så att ni kan se till att skummisen inte får pengarna.

Sedan kan det ju vara en målvakt med, då blir det svårare för dig

• Gilla
simbic
  • Laddar…
Blev själv blåst på blocket, var för stressad med annat när jag blev blåst nu har jag lovat mig själv att aldrig köpa något på blocket när jag är stressad.

saker jag ska göra nästa gång jag handlar:
Prova att ringa swish nummer innan jag swishar, numret var ej aktivt :thinking:
Ta fram namnet kopplat till swish och googla, efteråt så kunde jag hitta att det namnet fanns på nätet mr koll med ett antal domar mot sig.

nåja jag anmälde på blocket och får se det som läropengar

P Pin skrev:
Det ser ut som en massa undanflykter. Vad jag inte förstår är varför han svarar på tilltal öht om han är en bedragare.

Eller så är det en väldigt oorganiserad och slarvig person.
Jag undrade också varför "min tjuv" svarade så tålmodigt trots att bedrägeriet var avslöjat men jag har förstått att det är ett fungerande tjuvknep. Förr eller senare kommer samtalshistoriken upp i rätten och då vet tjuven inte alls vad som gått snett, han har ju varit så tillmötesgående hela tiden, det är säkert köparen som inte har ordning på sina pengar bla bla bla bla....

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Vilket fraktsätt har ni kommit överens om?

Bästa svaret

Kort sagt så har saken nu löst sig. Jag tog kontakt med personen han delade adress med och förklarade saken. Kort därefter plingade det till i mobilen med en notis om mottagen swish betalning, från personen som "sålt" mig verktygen.

Tack vare Facebook, mr.koll, hitta.se löste sig ekvationen. Jag vill även rikta ett stort tack till forumet och dess medlemmar som kommit med inspel och råd! Jag hoppas fler än bara mig kan ta lärdom av detta och om någon råkar ut för samma oförrätt så hoppas jag att man kan bistå varandra!

Till dig som som saken gällde, så vill jag säga, utifall du befinner dig i någon sorts missbrukssituation: Erkänn dina problem för dig själv och dom i din omgivning och sök hjälp!

• Gilla
Herr och 77 till
  • Laddar…
Har varit med om samma sak men då gällde det högtalare. En ”tjej” som bodde på Gotland. jag skickade pengar och sen hörde jag inget mer.
anmälde till Blocket och Polisen och pratade även med min bank som gav mig namn och adress till personen som ägde kontot. Det var inget svenskt namn ska tilläggas. skickades givetvis vidare till blocket och polisen.

Efter någon vecka så kom ett brev att förundersökning var nerlagd, som väntat.

Efter tre år så kom ett brev från polisen att jag hade pengar hos dem att hämta ut. Kontaktade ansvarig och fick då veta att de plockat in killen för grövre brott och att det fanns pengar att få ut. Efter några dagar satt de på mitt konto.

Ibland lyckas även vår svenska polis även om de har ett helvete.

• Gilla
GnarlyX och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.