E Efrahim skrev:
Ja, swishnumrets namn överensstämmer med namnet på "kvittot".
Och om du googlar numret?
Det brukar ju ofta vara samma nummer som personens telefon.

Är det ett någorlunda vanligt förekommande nummer i bedrägerisammanhang brukar det ganska snart komma upp på diverse sajter som varnar för just det numret. Kan ju vara bra att tänka på för den som vill undvika att bli lurad.

Keiller Keiller skrev:

Är det ett någorlunda vanligt förekommande nummer i bedrägerisammanhang brukar det ganska snart komma upp på diverse sajter som varnar för just det numret. Kan ju vara bra att tänka på för den som vill undvika att bli lurad.
Hittar inget när jag googlar numret. Det enda jag kunde utläsa var operatör(Tele 2).

• Gilla
Bmwricke
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:

Swish är vad jag förstår knutet till ett bankkonto som du (normalt) aldrig får reda på vem som äger. Telefonnummret anger man själv vilket man vill använda. Det skulle inte förvåna mig om man kan ta vilket random nummer som helst bara det inte redan är knutet till Swish.

Jag äger tex inte mitt Swishnummer. Det gör min arbetsgivare. Men det är mitt privata konto.

• Gilla
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
"Ett såg" kan dock nämnas vara en vanligt förekommande (dialektal?) felsägning här nere i Småland/Blekinge..

Min man (som är född och uppvuxen i Blekinge) och en arbetskamrat (från Smålands djupa skogar) säger båda två "ett såg" och "såget" och irriterar mig nåt våldsamt varje gång :crysmile:

• Gilla
  • Haha
JohanN03 och 19 till
  • Laddar…
Det är inte en felsägning, det är så en del säger tex i Sjuhärad.

Från SAOB.
SÅG så4g, sbst.1, r. l. f. l. m. (SthmSkotteb. 1521, s. 225 osv.), äv. (i vissa trakter, bygdemålsfärgat) n. (VDAkt. 1682, 24 ⁄ 1, osv.); best. -en resp. -et;
Jag hade inte reagerat en sekund på om någon skrivit "såget" i en annons.

• Gilla
  • Älska
jteg68 och 6 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är inte en felsägning, det är så en del säger tex i Sjuhärad.

Från SAOB.

Jag hade inte reagerat en sekund på om någon skrivit "såget" i en annons.
Dialektalt (gammalt) men med dagens (riks)svenska inte korrekt.

• Gilla
Gusaf-59 och 4 till
  • Laddar…
Givetvis är det korrekt. Svenskar pratar och skriver olika helt enkelt.

• Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag vill tipsa om freja eid som likt bankid är ett e-ID. Där kan man identifiera sig på plats för andra privatpersoner, men man kan också dela sin id med en länk.

Vet man med vem man ska göra affärer, blir det enklare att kolla om allt stämmer.

• Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Swishade du till samma nummer som du pratade med honom på?

Sådana här bedragare lurar ofta ytterligare någon att vara mellanhand.
En kompis sålde en vara för 500kr på blocket. Det kom in 5000 på kontot. ”Köparen” hörde av sig, han hade råkat skicka för mycket, och ville ha tillbaka mellanskillnaden. Min kompis blev misstänksam och krävde bevis på att det verkligen var han som hade betalat. Via banken fick han bekräftat att betande konto inte hörde till samme person som kontot köparen ville ha tillbaka till.
Är ju så en del gör, dom har samtidigt ute en fuskannons så ber dom sina köpare swisha till andra människor som säljer saker för liknande summa.

Så första personen blir lurad att swisha för en vara, pengarna går till en helt ont anande säljare som har en köpare på gång.
"Köparen" eller skurken säger att oj jag råkade skicka 4500kr istället för 450kr. Swishar du tillbaka mellanskillnaden.

O då har den första köparen blivit lurad men pengarna har gått till en ont anande målvakt som skickar pengarna till den riktiga tjuven.

Är dålig på att förklara, men ni förstår säkert.

• Gilla
Mellberger och 7 till
  • Laddar…
När man betalar med Swish till okänd person (som inte står framför en) ska man vara vaksam på namnet som dyker upp i dialogen före signeringen. Jag dubbelkollar alltid att det är den person som jag varit i kontakt med.
Dels för att man kan ha fått fel nummer, det har faktiskt hänt att en säljare råkade kasta om två siffror. Jag började misstänka bedrägeri, men fick sedan rätt nummer och såg att det bara var ett misstag.
Stämmer inte namnen, gå vidare och kolla upp vem som står bakom swishnumret och var de bor om det går. Fråga sen säljaren om det, får du en historia som verkar konstig eller inte stämmer, dra öronen åt dig.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
harry73
man kan också ringa till swishnumret och kolla om det är den person du ska göra affärer med

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Detta...det har inte gått ens en vecka och en person är polisanmäld och rapporterad till Blocket.
OJ.

"Blev förra veckan lurad på 1800"
"Anmält hos polis, bank och blocket."

Tror du skulle lugnat ned dig några hekto,
har säljaren uttryckligen sagt "du är lurad"?

Annars liksom... oj.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
videopac och 6 till
  • Laddar…
Det bedragarna klarar sig på är ju det faktum att en polisanmälan inte leder någonstans om inte summan är avsevärd.Oftast om det är en och samma bedragare så har man ju nystat ihop många små fall och fått det till ett stort och då kunnat väcka talan men att det ska leda nånstans för nå tusen är otänkbart. Läropengar helt enkelt.
De byter väl nummer och trixar och grejsar hela tiden för att inte skapa mönster och då är det ju omöjligt for polisen att göra något. Det skulle ju bli ett häst jobb utan dess like att sitta och spåra varenda litet anmält bedrägeri. De skulle ju typ behöva flera hundra personer som satt hela dagarna.............Många ggr är det dessutom de drabbade som har gått ihop och insett att de lurats av samma person och går vidare. Mycket sprids ju via facebook tex.

• Gilla
Prince
  • Laddar…
Fairlane
Violina Violina skrev:
"Ett såg" kan dock nämnas vara en vanligt förekommande (dialektal?) felsägning här nere i Småland/Blekinge..

Min man (som är född och uppvuxen i Blekinge) och en arbetskamrat (från Smålands djupa skogar) säger båda två "ett såg" och "såget" och irriterar mig nåt våldsamt varje gång :crysmile:
Påminner mig om en sak en kollega sa för många år sen:
Kollega till mig: "Du, vad heter han den där killen i vår grupp, han med talfel?"
Jag: "Du menar X? Han har inget talfel, han är från blekinge."
:crysmile:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
shtob och 23 till
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Hur vet du att du är lurad?

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.